بازاریابی آنلاین چیست؟ چرا سئو پربازده ترین فرآیند آن است؟

طبق تحقیقات ، در واقع، استفاده «مستمر» از اینترنت در میان بزرگسالان تنها در سه سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است و نحوه خرید مردم واقعاً همراه با آن تغییر کرده است.

  1. دوشنبه ۴ مهر ۱ ساعت ۱۵:۱۵ (۱ سال،۶ ماه قبل)
سئو
به گزارش فرانگر

به این معنی که بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته موثر نیست. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید آن در اینترنت جستجو کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، به تمام تلاش های بازاریابی که در اینترنت انجام می شود اشاره دارد. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند. این شامل ارتباط از طریق پیام های متنی یا چند رسانه ای نیز می شود.

بیزینس ، دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می کند؟

در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار و آگاهی از برند شما حیاتی است. به نظر می رسد هر برند دیگری یک وب سایت دارد. اگر این را نداشته باشند، حداقل یک حضور در رسانه های اجتماعی یا استراتژی تبلیغات دیجیتال دارند.

محتوای دیجیتال و بازاریابی آنقدر رایج است که مصرف کنندگان اکنون انتظار دارند و به آن به عنوان راهی برای یادگیری در مورد برندها اعتماد می کنند. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ گزینه‌ها و استراتژی‌های زیادی در ارتباط با آن دارد، می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و روش های بازاریابی مختلفی را با بودجه‌ای خاص تجربه کنید.

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از روش ها و کانال‌های دیجیتال متعدد برای ارتباط با مشتریان در جایی که بیشتر وقت خود را سپری می‌کنند تعریف می‌شود. بهترین بازاریابان دیجیتال تصویر واضحی از نحوه حمایت هر کمپین دیجیتال مارکتینگ از اهداف کلی خود دارند. و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیار دارند از کمپین بزرگ تری حمایت کنند.

به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا، می‌تواند مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگی ایجاد کند که از کتاب الکترونیکی جدیدی که کسب‌وکار اخیراً ایجاد کرده، منجر به تولید شود. پس از آن، بازاریاب رسانه های اجتماعی شرکت ممکن است به تبلیغ این پست های وبلاگ از طریق پست های پولی و ارگانیک در حساب های رسانه های اجتماعی کسب و کار کمک کند . شاید بازاریاب ایمیل یک کمپین ایمیلی ایجاد کند تا به کسانی که کتاب الکترونیکی را دانلود می کنند اطلاعات بیشتری در مورد شرکت ارسال کند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا از طریق روش های سنتی به مخاطبان بیشتری نسبت به آنچه که می توانستید دست پیدا کنید و مخاطبانی را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند هدف قرار دهید. علاوه بر این، اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می‌دهد موفقیت را به صورت روزانه اندازه‌گیری کنید و آن‌طور که مناسب می‌دانید حرکت کنید.

چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ

6 مورد از مهم ترین مزیت های بازاریابی دیجیتال به شرح زیر است:

1. شما می توانید تلاش خود را فقط بر روی مشتریان احتمالی برای خرید محصول یا خدمات خود متمرکز کنید.

اگر تبلیغی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را می بینند دارید. البته، می‌توانید جمعیت خاصی را اندازه‌گیری کنید. از جمله خوانندگان معمولی مجله، یا جمعیت‌ یک محله خاص.

از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های بازاریابی شخصی‌شده و با نرخ تبدیل بالا به آن مخاطب ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است از ویژگی های هدف گذاری رسانه های اجتماعی برای نشان دادن تبلیغات رسانه های اجتماعی به مخاطب خاصی بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه ها یا رفتارها استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید از استراتژی‌های PPC یا SEO برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاص مرتبط با صنعت شما را جستجو کرده‌اند، استفاده کنید.

در نهایت، دیجیتال مارکتینگ شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به احتمال زیاد خرید می‌کنید. بهتر از همه، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا برای زیر گروه‌های مخاطب بزرگ‌تر خود بازاریابی کنید. اگر چندین محصول یا خدمات را به شخصیت های خریدار مختلف می فروشید، این امر به ویژه مفید است.

2. مقرون به صرفه تر از روش های بازاریابی برون گرا است.

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد کمپین ها را به صورت روزانه دنبال کنید و در صورتی که ROI بالایی را نشان نمی دهد، مقدار پولی را که در یک کانال خاص خرج می کنید کاهش دهید. این را نمی توان در مورد اشکال سنتی تبلیغات گفت. مهم نیست که بیلبورد شما چگونه کار می کند - چه برای شما تبدیل شود یا نه، همچنان هزینه آن یکسان است.

به علاوه، با دیجیتال مارکتینگ، کنترل کاملی بر جایی که می‌خواهید پول خود را خرج کنید، دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای کمپین های PPC، شما تصمیم می گیرید که برای ایجاد محتوای اینستاگرام با تبدیل بالا، برای نرم افزار طراحی، هزینه کنید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد به طور مداوم چرخش کنید و مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای کانال‌هایی که عملکرد خوبی ندارند هدر نمی‌دهید.

به عنوان مثال، اگر برای یک کسب‌وکار کوچک با بودجه محدود کار می‌کنید، ممکن است در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسی یا سئو سرمایه‌گذاری کنید .سه استراتژی که می‌توانند حتی با حداقل هزینه، بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهند.

3. دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد با برندهای بزرگتر رقابت کنید.

اگر برای یک کسب‌وکار کوچک کار می‌کنید، احتمالاً رقابت با برندهای اصلی در صنعت خود، که بسیاری از آنها میلیون‌ها دلار برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های سراسری دارند، برایتان دشوار است. خوشبختانه، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارات دیجیتال مارکتینگ استراتژیک از بازیگران بزرگ پیشی بگیرید.

به عنوان مثال، ممکن است کلمات کلیدی خاصی را که مربوط به محصول یا خدمات شما هستند شناسایی کنید و محتوای باکیفیت ایجاد کنید تا به شما کمک کند در موتورهای جستجو برای آن کلمات کلیدی رتبه بندی کنید. موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است. در عوض، موتورهای جستجو محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که بهترین ارتباط را با مخاطب هدف داشته باشد.

برای مثال فرض کنید با کلمه کلیدی "ثبت شرکت" به رتبه اول گوگل رسیده اید. چه درآمدی در انتظارتان هست! باورتان نخواهد شد.

4. دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد از جمله برداشت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمان روی صفحه به شما ارائه دهد. این یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است. در حالی که تبلیغات سنتی می تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، بزرگترین محدودیت آن قابلیت اندازه گیری است.

برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی آفلاین، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند. اگر تا به حال تبلیغی را در روزنامه قرار داده باشید، می‌دانید که چقدر دشوار است تخمین بزنید که واقعاً چند نفر به آن صفحه رفته و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا اصلاً آن تبلیغ مسئول فروش بوده است وجود ندارد.

از سوی دیگر، با دیجیتال مارکتینگ، می توانید بازگشت سرمایه از هر جنبه ای از تلاش های بازاریابی خود را اندازه گیری کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • ترافیک وب سایت

با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید تعداد دقیق افرادی را که صفحه اصلی وب‌سایت شما را در زمان واقعی مشاهده کرده‌اند، با استفاده از نرم‌افزار تحلیل دیجیتال موجود در پلتفرم‌های بازاریابی مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید از بین سایر داده‌های تجزیه و تحلیل دیجیتال ، ببینید از چه تعداد صفحه بازدید کرده‌اند، از چه دستگاهی استفاده می‌کنند و از کجا آمده‌اند .

این هوشمندی به شما کمک می‌کند تا بر اساس تعداد افرادی که آن کانال‌ها به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند، اولویت‌بندی کنید که کدام کانال‌های بازاریابی را بیشتر یا کمتر صرف کنید. به عنوان مثال، اگر تنها 10 درصد از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک است، می دانید که احتمالاً برای افزایش این درصد باید مدتی را برای سئو صرف کنید.

با بازاریابی آفلاین، تشخیص اینکه مردم چگونه با برند شما تعامل دارند، قبل از اینکه با یک فروشنده تعامل داشته باشند یا خرید کنند، بسیار دشوار است. با دیجیتال مارکتینگ، می توانید روندها و الگوهای رفتار افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی خریدشان شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود درست در بالای قیف بازاریابی بگیرید.

  • عملکرد محتوا و تولید مخاطب

تصور کنید یک بروشور محصول ایجاد کرده اید و آن به صندوق پستی افراد پست کرده اید. آن بروشور نوعی محتوا است، هرچند آفلاین. مشکل این است که شما نمی دانید چند نفر بروشور شما را باز کردند یا چند نفر آن را مستقیماً به سطل زباله انداختند.

حالا تصور کنید که در عوض آن بروشور را در وب سایت خود داشتید. می‌توانید دقیقاً تعداد افراد صفحه‌ای را که در آن میزبانی شده است، اندازه‌گیری کنید، و می‌توانید اطلاعات تماس کسانی که آن را دانلود کرده‌اند با استفاده از فرم‌ها جمع‌آوری کنید. نه تنها می توانید تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر هستند را اندازه گیری کنید، بلکه هنگام دانلود آن توسط افراد، مخاطبان واجد شرایط ایجاد می کنید.

  • مدلسازی اسناد

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر همراه با ابزارها و فن‌آوری‌های مناسب به شما این امکان را می‌دهد تا تمام فروش خود را به اولین نقطه تماس دیجیتالی مشتری با کسب‌وکار خود ردیابی کنید.

ما این را مدلسازی اسناد می نامیم و به شما امکان می دهد روندهایی را در روش تحقیق و خرید افراد برای محصول خود شناسایی کنید و به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد اینکه چه بخش هایی از استراتژی بازاریابی شما مستحق توجه بیشتر است و چه بخش هایی از چرخه فروش شما نیاز به اصلاح دارد بگیرید.اتصال نقاط بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است .

5. سازگاری و تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ آسانتر است.

کار زیادی برای توسعه یک استراتژی بازاریابی انجام می شود. به طور کلی، شما آن استراتژی را تا زمان تکمیل دنبال خواهید کرد، اجازه می‌دهید اثرگذار شود و سپس نتایج آن را قضاوت کنید. با این حال، همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که یک محاسبات غیرفعال بوده است، یک فرض نادرست بوده است، یا مخاطبان آن طور که انتظار می رود واکنش نشان نداده اند. اینکه بتوانید استراتژی را در طول مسیر تغییر دهید یا تنظیم کنید بسیار سودمند است زیرا از شروع مجدد کامل جلوگیری می کند.

اینکه بتوانید استراتژی خود را به راحتی تغییر دهید، یک مزیت بزرگ دیجیتال مارکتینگ است. انطباق یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده تر از سایر اشکال سنتی بازاریابی مانند پست الکترونیکی یا تبلیغات بیلبورد است. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین مطابق انتظار ارائه نمی شود، می توانید به سرعت آن را تنظیم کنید یا آن را متوقف کنید تا نتایج بهتری حاصل شود.

6. دیجیتال مارکتینگ می تواند نرخ تبدیل شما و کیفیت مخاطبان شما را بهبود بخشد.

همانطور که دیجیتال مارکتینگ اندازه گیری تلاش های بازاریابی شما را ساده تر می کند، این باعث می شود نرخ تبدیل شما نیز ساده تر شود. توانایی اندازه گیری اثربخشی هرروش به شما کمک می کند تا استراتژی های بهتری ایجاد کنید. اصلاح مداوم روش های خود نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد. سرمایه گذاری در بازاریابی آنلاین تضمین می کند که همه چیز برای بیشترین میزان تبدیل بهینه شده است.

علاوه بر این، همه سرنخ ها ارزش یکسانی برای کسب و کار شما ندارند. دیجیتال مارکتینگ فرصتی را برای شما فراهم می کند تا مخاطب خاصی را هدف قرار دهید که منجر به مشتریان با کیفیت بالاتری می شود که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری دارند. اتصال کسب و کار شما با با ارزش ترین مخاطبان به طور مستقیم نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد.

7. می توانید در هر مرحله با دیجیتال مارکتینگ مخاطبان را درگیر کنید.

این ضروری است که هر چه زودتر مخاطب خود را درگیر کنید. برقراری ارتباط در مرحله اول سفر خریدار به هدایت پیشرو از طریق قیف مشتری کمک می کند. استفاده از دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که از ابتدا تا انتها و در هر نقطه‌ای بین آن‌ها این کار را انجام دهید.

کانال های آنلاین به شما این امکان را می دهند که کل سفر خرید مشتریان خود را دنبال کنید. درک و تجزیه و تحلیل نحوه حرکت و عملکرد مشتریان مهم است. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که آنها را از طریق این فرآیند ردیابی کنید. و حتی اگر در مراحل اولیه تبدیل نشوند، حداقل کمک می‌کند مطمئن شوید که با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده‌اند.



انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • بازاریابی وابسته
  • تبلیغات بومی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • محتوای حمایت شده
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی پیام فوری

در ادامه با توجه به اهمیت بالا و پربازده تر بودن مورد اول نسبت به بقیه موارد، فقط به توضیح سئو می پردازیم.

سئو چیست؟ چرا به پولساز بودن معروف است؟

سئو چیست

به فرآیند جذب مخاطب هدف از موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) سئو گفته می شود. کانال هایی که از سئو سود می برند شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند.

در فرآیند سئو و بهینه سازی وبسایت با توجه به اینکه احتمال جذب مخاطب هدف (به علت سرچ موارد مربوطه توسط خود افراد) بیشتر است، در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نیز چندین برابر بیشتر از سایر روش های دیجیتال مارکتینگ (حتی بیشتر از اینستاگرام مارکتینگ) است.

یک کارشناس سئو حرفه ای باید به شکل کامل موارد زیر را بلد باشد:

  • سئوی on page

این نوع سئو بر روی تمام محتوایی که "در صفحه" در هنگام مشاهده یک وب سایت وجود دارد تمرکز می کند. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای حجم جستجو و هدف (یا معنی) آنها می توانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) که این سؤالات ایجاد می کنند رتبه بالاتری کسب کنید.

  • سئوی off page

این نوع سئو بر روی تمام فعالیت هایی تمرکز می کند که هنگام بهینه سازی وب سایت شما "خارج از صفحه" انجام می شود. "چه فعالیتی که در وب سایت شخصی من نیست می تواند بر رتبه من تاثیر بگذارد؟" ممکن است بپرسید. پاسخ، لینک های ورودی است که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند. تعداد وب سایت هایی که به شما پیوند می‌دهند، و اعتبار نسبی آن سایت ها، بر میزان رتبه بالای شما برای کلمات کلیدی مورد علاقه‌تان تأثیر می‌گذارد.

با ایجاد شبکه با سایتهای دیگر، نوشتن پست های مهمان در این وب سایت ها و پیوند دادن به وب سایت خود، و جلب توجه خارجی، می توانید بک لینک های مورد نیاز برای ارتقای وب سایت خود را در تمام SERP های مناسب به دست آورید.

  • سئوی فنی

این نوع سئو بر روی باطن وب سایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصویر، داده‌های ساختاریافته و بهینه‌سازی فایل‌های CSS همگی اشکال سئوی فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهند. یک فاکتور مهم رتبه‌بندی در چشم موتورهای جستجو مانند گوگل است.

به عنوان شغل، دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنیم یا خیر؟

اگر به دنبال یک فرصت برای اشتغال هستید، می توانم قول دهم که دیجیتال مارکتینگ به خصوص در ایران بازار کار دست نخورده ای دارد و می تواند یک شغل با آینده عالی به حساب بیاید. اما چون تخصص این کار را ندارم، پیشنهاد می کنم با شرکت ها یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

پیشنهاد خود من، مجموعه دارکوب است. فک میکنم در همه زمینه های دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشند، اما حداقل مطمئنم که کارشان در زمینه طراحی سایت و سئو بی نظیر است. (یکی از سایتای شخصی من رو اونا طراحی و سئو کردن)