افت تولید گریبان خصوصی ها را هم گرفت

  1. چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۰۹:۳۱ (۵ سال قبل)
azvico
به گزارش فرانگر

دنیای اقتصاد: براساس آمارهای منتشر شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در شرکت های خودروساز خصوصی در ۱۲ ماهه سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال پیش از آن، با افت ۵/ ۲۶ درصدی همراه بوده است. شرکت های خصوصی طی سال گذشته در مجموع ۹۲ هزار و ۸۲۲ دستگاه خودرو تولید کردند، این در حالی است که این شرکت ها در سال ۹۶، توانسته بودند تعداد ۱۲۶ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کنند. اما در سال گذشته افت تولید دو شرکت کارمانیا و مدیران خودرو بیش از سایر شرکت های خودروساز خصوصی بوده است به طوری که کارمانیا تولید کننده محصولات BYD چین افت تولید ۵۳ درصدی را در بازه زمانی ذکر شده به نام خود ثبت کرده است.

مدیران خودرو نیز طی سال گذشته شاهد کاهش تولید بود. این خودروساز سال گذشته به نسبت سال ۹۶، افت تولید ۴۷ درصدی داشته است؛ اما دو شرکت بهمن و کرمان موتور نیز در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، به ترتیب افت ۱۵ و ۸ درصدی را به نام خود ثبت کرده اند. نمودار دیار خودرو تولید کننده محصولات بایک نیز در سال گذشته نزولی بوده است. این خودروساز خصوصی، افت ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. البته در میان شرکت های خصوصی در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن شاهد رشد تولید نیز بوده ایم. به طوری که شرکت صنعت خودروی آذربایجان تولید کننده محصولات ام جی چین در مدت زمان ذکر شده توانسته رشد ۵/ ۶۴۸ درصدی را به نام خود ثبت کند. این شرکت سال گذشته تعداد سه هزار و ۵۷۰ دستگاه از برند ام جی را تولید کرده است. خودروسازان بم نیز توانسته در بازه زمانی ذکر شده رشد تولید ۹۴ درصدی را از خود به جای بگذارد. این شرکت نیز به عرضه محصولات جیلی می پردازد.

  • ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ثبت حدود ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در سال گذشته خبر داد که ۸هزار پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

افت تولید گریبان خصوصی ها را هم گرفت

یدالله صادقی اظهار کرد:  شکایت هایی نسبت به عدم ایفای تعهدات شرکت های خودروساز و واردکنندگان مطرح شده است.وی افزود: به عبارت دیگر شاکیان می گویند همه یا بخشی از پول خودروی مورد نظر خود را پرداخت کرده اند، اما شرکت ها در تحویل خودروهای پیش فروش شده تأخیر دارند و در مواردی حتی شرکت های خودروساز یا واردکننده گفته اند خودرویی برای تحویل به خریداران ندارند. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از این ۱۱ هزار شکایت حدود ۸هزار پرونده تکمیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که تعزیرات باید به آنها رسیدگی کند. کار ۳هزار پرونده نیز در کمیته حل اختلاف نهایی شده است؛ یعنی از شرکت مورد نظر خسارت دریافت کردند، یا شاکی با شرکت مربوطه به تفاهم رسیدند یا شکایت آنها مبنا و اساس نداشته است.

صادقی با اشاره به اینکه شکایات طرح شده ابتدا در کمیته حل اختلاف بررسی می شود، گفت: در پرونده هایی که در آنها کمیته حل اختلاف نتواند اختلاف شاکی و شرکت را برطرف کند یا یکی از طرفین نسبت به رأی کمیته ایراد داشته باشد، پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی فرستاده می شود.وی افزود: در این میان حدود ۸هزار شکایت محق بوده اما کمیته حل اختلاف نتوانسته رأیی صادر کند که نظر خریدار و خودروساز یا واردکننده را تامین کند که پرونده آنها به تعزیرات حکومتی فرستاده شده است.




همرسانی نوشتار:



پربازدیدترین های هفته