محور اسبک خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

اسبک خودرو یا انگشتی یکی از حیاتی ترین قطعات برخی از موتورهای احتراق داخلی مجهز به این قطعه محسوب می شود که عملکرد نامناسب آن باعث تنظیم نامناسب موتور خودرو و یا ایرادات جدی تری می شود.

  1. چهارشنبه ۲۱ دی ۱ ساعت ۲۰:۰۵ (۳ هفته،۱ روز قبل)
محور اسبک خودرو
به گزارش فرانگر

یک موتور احتراقی از قطعات مختلفی مانند بلوک سیلندر، میل لنگ، بلبرینگ، شاتون، پیستون و سرسیلندر تشکیل شده است. در ضمن خود سرسیلندر شامل قطعاتی مانند سوپاپ، میل سوپاپ، انگشت (در برخی موتورها) و تپت یا تپت خواهد بود.

با چرخاندن کلید استارت، فلایویل متصل به میل لنگ شروع به چرخش می کند و شاتون پیستون های متصل به میل لنگ را در داخل سیلندر به حرکت در می آورد. در عین حال شفت سوپاپ که معمولا نیروی مورد نیاز خود را از میل لنگ به وسیله زنجیر یا تسمه تامین می کند، می چرخد و نیروی دریافتی را از طریق انگشت یا فنجان به انتهای شیر ساقه منتقل می کند.

به این ترتیب و طبق محاسبات در زمان های مقرر دریچه های هوا باز بوده و هوای لازم برای موتور که در طول سفر با سوخت مخلوط می شود وارد سیلندر می شود. در این زمان پیستون در پایین قرار دارد و پس از بالا آمدن، مخلوط هوا و سوخت را به شدت متراکم می کند. این ماده متراکم توسط شمع منفجر شده و دوباره پیستون را به سمت پایین هل می دهد. در مرحله بعد سوپاپ دود باز می شود و پس از بالا آمدن پیستون، گازهای احتراق از اگزوز خارج می شوند. این فرآیند مکش، فشرده سازی، انفجار و تخلیه به طور مداوم در موتور انجام می شود و میل لنگ را می چرخاند. نیروی حاصل از چرخش میل لنگ از طریق گیربکس به چرخ ها منتقل می شود و خودرو شروع به حرکت می کند.

به طور خلاصه باید گفت که انگشت وظیفه انتقال نیرو از میل بادامک به انتهای سوپاپ ها را بر عهده دارد تا در زمان مقرر باز شوند. البته در بسیاری از موتورهای مدرن اهرم حذف شده است و در عوض میل بادامک میل سوپاپ نیروی خود را مستقیماً به بالابر سوپاپ اعمال می کند. اما در هر صورت باز هم می توان وجود انگشت را در برخی موتورها مشاهده کرد. همچنین در اکثر موتورهای جدید، میل سوپاپ روی سرسیلندر قرار دارد و بادامک های آن مستقیماً به نوک انگشت یا میل خودرو برخورد می کنند و بنابراین سوپاپ ها باز و بسته می شوند. در این نوع موتورها معمولاً اسپیسرها توسط شفت اسپیسر به سر سیلندر متصل می شوند. اما در موتورهای میل بادامک بالای سر، میل بادامک روی سر سیلندر وجود ندارد و در بلوک سیلندر فرو رفته است. بنابراین نیروی آن به وسیله میله های بلند به انتهای میله یا انگشت خودرو منتقل می شود و سپس به انتهای میله سوپاپ می رسد.

 برای خرید لوازم یدکی ام وی ام 530 روی لینک زیر کلیک کنید :

https://digicarshop.com/mvm/m-530/

لازم به ذکر است که تنظیم فاصله بادامک تا انتهای پایه سوپاپ یا تایپ و انگشت به صورت مکانیکی (با پیچ تنظیم) و یا هیدرولیکی انجام خواهد شد. در سیستم روغن، این فاصله به طور خودکار تنظیم می شود و موتور با صدای کمتر و نرم تر به کار خود ادامه می دهد، اما در مکانیزم دستی گاهی اوقات لازم است تعمیرکار به صورت آزمایشی پرکننده را گرفته و فاصله بین دو دستگاه را تنظیم کند. انتهای اهرم شفت سوپاپ و بادامک. اقداماتی را انجام دهید تا موتور با صدای کمتر و قدرت بیشتر کار کند. در برخی از سیستم ها، مکانیسم گوه که از قطعات فلزی شبیه باتری ساعت مچی ساخته شده است، در زیر تایپ فیس استفاده می شود. موتور 1800 سی سی پژو 405 از این مکانیزم برای تنظیم فاصله بین بادامک و میل سوپاپ استفاده می کند. پرایدهای قدیمی از سیستم پر کردن دستی استفاده می کردند و اکثر موتورهای جدیدتر دارای بالابر روغن هستند.

از توضیحات ارائه شده مشخص است که هرگونه آسیب به استایل خودرو باعث اختلال در تنظیمات بسته شدن بازوی سوپاپ می شود. بنابراین به طور کلی پارامترهای موتور نیز از حالت استاندارد خارج شده و در نتیجه شاهد نقص یا به عبارتی سه موتور در حال کار که سبک آنها آسیب دیده است خواهیم بود. کاهش قدرت و کشش موتور نیز از علائم این عیب است.

علاوه بر این، اگر سیستم جرقه زنی خودرو کاملاً معیوب باشد، موتور دیگر روشن نمی شود. زیرا هیچگونه سوخت و هوا وارد سیلندر نمی شود و بنابراین فرآیند مکش و انفجار صورت نخواهد گرفت. در موارد جزئی، اگر انگشتان دچار مشکل شوند، تنظیمات پر کردن سوپاپ به هم می‌خورد و موتور با نویز و لرزش بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. شنیدن صداهایی مانند تیک تیک یا تق تق از کنار سر سیلندر می تواند نشانه دیگری از نقص باشد.

با توجه به توضیحات داده شده باید گفت که سبک خودرو نقش مهمی در تیونینگ موتور و در واقع در کل فرآیند احتراق موتور خواهد داشت. البته همانطور که گفته شد امروزه بسیاری از موتورها انگشت ندارند و میل بادامک برای بستن سوپاپ ها مستقیماً به انتهای شیر می زند. در هر صورت در موتورهای مجهز به سیستم فینگر، پرکردن دوره ای در مدل های دستی (مانند پرایدهای قدیمی) و همچنین تعویض به موقع روغن در مدل های مجهز به فنر تایپ و هیدرولیک (مانند تندر 90) ضروری است. به طوری که این قسمت مهم از سرسیلندر همیشه در تنظیمات صحیح خود قرار دارد و موتور خودرو برای جلوگیری از آسیب به اتاق های دیگر، آرام تر و نرم تر به کار خود ادامه می دهد.