همه ی ما این روزها به نحوی به دنبال آموزش متاورس از راه های مختلفی مثل شرکت در وبینارها و یا کلاس های آموزشی هستیم. این موضوع به قدری طی چند ماه گذشته ترند شده است که حتی اگر نخواهیم هم مجبور به یادگیری آن هستیم.
در واقع متاورس، این دنیای مجازی، آینده ی همه ی ما است و باید آن را بشناسیم. چه بخواهیم در آن بازی کنیم و فعالیت های جدیدی را تجربه کنیم و چه بخواهیم کسب و کارمان را وارد آن کنیم و از طریق متاورس کسب درآمد کنیم، باید با آن آشنایی کامل داشته باشیم.
ورود برندهای بزرگی مثل نایک و فیسبوک به جهان متاورس و حتی تغییر نام فیسبوک به متا هم مهر تاییدی است بر اهمیت شناخت و ورود به این دنیای مجازی.
اما شاید بیش از هر کسی صاحبین مشاغل و کسب و کارها باید این فضا را بشناسند تا از این ترند روز برای گسترش کسب و کارشان عقب نمانند.
ما در این مقاله ابتدا به شناخت متاورس می پردازیم و پس از آن ضرورت ورود کسب و کارها به این جهان را بررسی خواهیم کرد.
متاورس چیست؟
بازیهای GTA یا Call of duty را به یاد دارید؟ یا خیلی از بازیهای سه بعدی پیشرفتهای که هر روز هم یک مورد جدید از آنها به بازار عرضه میشود. خب حالا فرض کنید به جای اینکه با کنسول یا دسته، بازی را انجام میدهید، خودتان به طور واقعی در بازی هستید؛ میتوانید بدوید، وارد هر جایی که خواستید شوید، با تفنگهایی که در دستتان میگیرید شلیک کنید، حرف بزنید و کلی ماجراجویی کنید!
این همان تصوری است که باید از متاورس داشته باشید!
حواس مختلفی از شما در این فضا درگیر می شود و می توانید به خیلی از مکان هایی بروید که در دنیای واقعی امکان آن را ندارید. مثلا هیوندایی در حال آوردن مریخ به متاورس است و شما می توانید از طریق متاورس به مریخ سفر کنید.
در حال حاضر فقط حس بینایی و شنوایی شما به طور کامل در متاورس درگیر است اما به تازگی حس لامسه هم به لطف فیسبوک و به کمک دستکش هپتیکی وارد این جهان شد. مطمئنا در آینده ای نه چندان دور شاهد ورود تمام حواس به متاورس خواهیم بود.
در این فضای سه بعدی به لباس، اکسسوری، قیافه و شکل خاص و خیلی چیزهای دیگر نیاز دارید. احتمالا شما آواتار چهرهتان را انتخاب میکنید، اما برای پوشیدن لباس در این فضا باید خرید کنید. بله خرید! همه چیز قابل شبیهسازی است. اینجا است که بحث کسب درآمد از متاورس باز میشود.
خرید و فروش و کسب درآمد در متاورس به چه صورت است؟
از آنجایی که می خواهیم در رابطه با ورود کسب و کارها به این فضای سه بعدی صحبت کنیم، خوب است که بدانیم خرید و فروش در این فضا به چه صورت است و چگونه می توانیم در آن کسب درآمد کنیم.
بیایید اول ببینیم که پولی که برای خرید و فروش جنس یا خدمات در متاورس رد و بدل می کنیم از چه جنسی است. حتما چیزهای زیادی در مورد ارزهای دیجیتال شنیده اید و با آن تا حد خوبی آشنایی دارید. بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال که در بستر بلاکچین مبادله میشوند. برای سرمایهگذاری در این ارزها میتوانید در صرافیهایی مثل کوکوین یا بایننس دلار را با هر ارز دیجیتالی که خواستید، مبادله کنید.
اما به غیر از ارزهای دیجیتال، داراییهای دیجیتالی دیگری هم مثل توکنهای غیر قابل معاوضه یا NFT وجود دارد. Non-Fungible Tokens داراییهایی هستند که به صورت یونیک یا منحصربهفرد تولید میشوند و مالکیت آنها تنها برای یک نفر است. هر کالای دیگری که مانند آن تولید شود ارزشی برابر با مورد اولیه ندارد و تقلبی محسوب میشود.
مثلا یک اثر هنری با ارزش به صورت توکن درمیآید و یک نفر آن را میخرد. پس از این همه حق و حقوق استفاده از آن اثر متعلق به آن شخص است. حتی تا به حال تصاویر وایرال شده در اینترنت که شهرت زیادی پیدا کردهاند هم به صورت توکن درآمدهاند.
چنین اتفاقی در متاورس هم رخ میدهد. مثلا یک زمین، کشتی تفریحی، اکسسوری یا لباس از برند گوچی به صورت توکن NFT درآمده، در بستر بلاک چین فروخته شده و مالکیت آن تا همیشه در انحصار یک نفر باقی میماند. البته ممکن است برندهایی مانند پوما، گوچی یا آدیداس که وارد متاورس شدهاند یک کفش یا کیف خاص را به افراد مختلفی بفروشند. اما وقتی یک کالای پوشیدنی یا زمین به صورت NFT درمیآید، تنها به یک نفر تعلق دارد و نمیتوان کالای دیگری شبیه به آن را تولید کرد و به فروش رساند.
علاوه بر خرید و فروش اجناس در این فضا، شما می توانید در فضاهای مختلف آن تبلیغات انجام دهید. خلاصه آنکه راه برای کسب درآمد در متاورس بسیار زیاد است و در آینده بیشتر هم خواهد شد.
آیا کسب و کارها باید وارد فضای متاورس شوند
همانطور که گفتیم متاورس آینده ی ما است و همه ی ما باید آن را به خوبی بشناسیم. اما برای ورود به آن عجله نکنید، هنوز زود است که بخواهید کسب و کارتان را وارد این فضا کنید. درست است که متاورس فرصت های زیادی برای برندینگ و تبلیغات و گسترش کسب و کار در اختیار صاحبین مشاغل می گذارد، اما هنوز برای این کار فرصت است و تا زمانی که موقع آن برسد که وارد متاورس شوید، باید مقدمات آن را آماده کنید. مقدمات آن هم چیزی نیست جز گسترش کسب و کارتان در فضای آنلاین.
هرچه زودتر کسب و کارتان را وارد فضای آنلاین کنید و جای پایتان را در این فضا محکم کنید تا بتوانید کسب و کارتان را برای ورود به متاورس در آینده آماده کنید.
اگر هنوز کسب و کارتان را آنلاین نکردید همین امروز شروع کنید تا از بقیه رقبایتان عقب نمانید. شما برای ورود و رشد در فضای آنلاین نیاز به یک مشاوره ی قوی دارید. آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا (azim.media) می تواند شما را در این مسیر و کسب موفقیت در فضای آنلاین یاری کند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا یکی از بهترین آژانس ها برای توسعه آنلاین کسب و کار شما و ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ است. عظیم مدیا در زمینه های مختلفی مثل طراحی و برگزاری کمپین های دیجیتال، تمامی خدمات سئو، آنالیز تکنیکالی رقبا و ساخت وبسایت سئو محور به کسب و کار شما در راستای افزایش فروش آنلاینتان کمک می کند.
می توانید در وبسایت و شبکه های اجتماعی عظیم مدیا بیشتر با مطالب حوزه تکنولوژی و کسب و کار آشنا شوید و علاوه بر آن خدمات آنها را بهتر بشناسید:
Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media
Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ
هر سوالی که داشته باشید می توانید با عظیم مدیا برای دریافت مشاوره تماس بگیرید:
02191004543