به ندرت خودروی جدید یک خودروساز تازه احیا شده یا تازه تأسیس می تواند در برابر رقبای تثبیت شده یک کلاس خودرویی قد علم کند اما آلپاین A۱۱۰ جزو همین خودروهاست! محصول تحسین شده آلپاین عنوان کوپه ی سال اتو اکسپرس را یدک می کشد و همین امر نشان می دهد که A۱۱۰ در چه سطحی قرار دارد.
فرانسوی ها به تولید نسخه استاندارد این خودرو بسنده نکرده و حتی مدلی متمرکزتر و قوی تر را تولید کرده اند تا در زمینه خودروهای اسپورت حرف اول را بزنند. این مدل A۱۱۰ S نام گرفته و اولین بار پشت فرمان آن نشسته ایم.
رویه اصلی در این خودرو ارائه ی چیزی بیشتر از حد انتظار راننده و مالک بوده است. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۱.۸ لیتری توربویی است که قدرتش با افزایش ۳۹ واحدی به ۲۸۸ اسب بخار رسیده است. ترمزها بزرگ تر و قوی تر بوده و ارتفاع نیز ۴ میلی متر کاهش یافته است. از طرف دیگر فنرها ۵۰ درصد سفت تر شده و همین موضوع درباره میله های ضد لغزش نیز صدق می کند.
این آپگریدها در روی کاغذ قابل توجه به نظر می رسند؛ اما باید بهای آن را پرداخت کرد. A۱۱۰ S دقیقاً ۹ هزار پوند گران تر از مدل پایه می باشد.
مدل S از برخی تجهیزات استاندارد بیشتر همچون سیستم اگزوز اسپورت فعال، حسگرهای پارک جلو و عقب، پدال های آلومینیومی، سیستم صوتی فوکال و سیستم تلماتیک سود می برد. این سیستم داده های فنی را به راننده اطلاع می دهد. همین کیت به تنهایی ۳ هزار پوند به قیمت خودرو اضافه کرده است.
جدای از نوشته مشکی آلپاین در عقب، کالیپرهای ترمز نارنجی و نشان های فیبر کربنی، وجه تمایز زیادی بین مدل S با نسخه پایه وجود ندارد. این خودرو بیشتر دوست دارد در عمل خودش را اثبات کند تا در حرف!
اگر خواهان رنگ بدنه خاکستری مات مشابه بکار رفته در مدل حاضر در تست باشید باید مبلغ سنگین ۴۴۰۰ پوند را بپردازید. سفید تنها رنگ بدون هزینه بوده و برای بقیه رنگ ها باید مبلغی پرداخت کنید. از جمله آپشن هایی که اهمیت چندانی هم ندارند می توان به سقف فیبر کربنی براق با بهای ۲۱۶۰ پوند و رینگ های ۱۸ اینچی ۱۶۵۶ پوندی اشاره کرد.
آیا تغییرات رخ داده تأثیری داشته اند؟ بله و خیر! درحالی که A۱۱۰ استاندارد همانند موشکی بالستیک جاده ها را پشت سر می گذارد مدل S به طور قابل توجهی سفت تر بوده و البته پیش از سوار شدن نیز چنین انتظاری وجود داشته است.
این امر باعث نشده سواری خودرو ناراحت باشد اما لایه ای از راحتی و نرمی در مقایسه با کیفیت سواری A۱۱۰ استاندارد محوشده است.
نقطه مقابل آن هم عبور دقیق تر و پایدارتر از پیچ ها می باشد. در زمان تغییر جهت های سریع تکان های کمتری وجود داشته و نمای جلو صلابت خود را حفظ می کند. در زمانی که می توانستید با بازی پدال گاز و فرمان بخش عقب نسخه استاندارد را به هیجان وا دارید، مدل A۱۱۰ S پایدارتر و قابل کنترل تر حس می شود. در کل باید گفت خودرو حس متمرکزتری به دست آورده و از میزان بازی آن کاسته شده است.
با وجود قدرت ۲۸۸ اسب بخاری، A۱۱۰ S در عرض ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد که نشان دهنده بهبود یک دهم ثانیه ای است. گشتاور خودرو تغییری نکرده اما قدرت در دورهای بیشتری ارائه می شود. پیشرانه هنوز هم از تأخیر در دورهای ابتدایی رنج می برد اما در دورهای بالاتر از ۲۵۰۰ شاهد تأثیر قدرت بیشتر خواهیم بود.
چیزی که تغییر نکرده گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عالی است که تعویض های بسیار خوبی دارد. تنها آرزوی ما این است که آلپاین پدال های پلاستیکی پشت فرمان را با نمونه ای بهتر تعویض کند.
افزایش قیمت A۱۱۰ S نسبت به نسخه استاندارد باعث شده این خودرو گران تر از رقبای مشهوری همچون پورشه ۷۱۸ کیمن S باشد. این در حالی است که پورشه قدرت ۳۴۵ اسب بخاری داشته و ۵۳۷۴۶ پوند قیمت دارد.
رقیب دیگر ب ام و M۲ کامپتیشن است که ۵۱۴۲۵ پوند قیمت داشته و به طور قابل توجهی ارزان تر از آلپاین است. این خودرو هم از پیشرانه ۶ سیلندر گیرا با قدرت ۴۱۰ اسب بخار استفاده می کند.
قیمت بالای آلپاین باعث شده هضم کیفیت کابین خودرو سخت باشد مخصوصاً وقتی بدانید پورشه و ب ام و خودروهای بسیار خوش ساختی هستند. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودروی فرانسوی از مد افتاده به نظر می رسد و بیشتر مناسب خودروهای ۱۵ هزار پوندی است تا ۵۷ هزار پوندی! برخی دکمه های کابین نیز به طرز بدی ارزان قیمت بوده و اگر بخواهید ارتفاع صندلی راننده را تنظیم کنید نیازمند کارهای سختی خواهید بود.
البته فکر می کنیم خریداران این خودرو بیش از هر چیز به پرفورمنس و لذت رانندگی اهمیت دهند. از نظر ما آلپاین A۱۱۰ همچنان محصول اسپورت موردعلاقه است.
آلپاین A۱۱۰ S نسخه ای اسپورت تر و متمرکزتر از خودرویی است که قبلاً هم عالی بوده است. این خودرو شخصیت خاص خودش را دارد اما شاید هضم افزایش قیمت ۹ هزار پوندی آن برای برخی افراد سخت باشد.
مشخصات آلپاین A۱۱۰ S
- قیمت: ۵۶۸۱۰ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۸۸ اسب بخار/۳۲۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۶۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع autoexpress
برچسب ها۲۰۲۰ آلپاین اسپرت بررسی فنی و تخصصی جدید کوپه