این روزها سر خط اکثر خبرها به انتشار ویروس کرونا در چین و آمار مرگ ومیر ناشی از آن اختصاص دارد؛ اما CNN بیزنس گزارش داده که این ویروس می تواند تأثیر طولانی مدتی روی صنعت خودروی جهانی داشته باشد که دلایل آن نیز مشکلات زنجیره تأمین و افت فروش اعلام شده است.
پیش از انتشار ویروس کرونا میزان فروش خودرو در چین به خاطر کند شدن رشد اقتصاد و کاهش مشوق های خرید خودروهای الکتریکی با افت در دو سال پیاپی روبرو شده بود. از زمان گسترش این ویروس مرگبار هم بسیاری از خودروسازان بزرگ اقدام به تعطیلی موقت خطوط تولید خود در این کشور کرده اند.
موسسه رتبه بندی S&P معتقد است گسترش ویروس کرونا خودروسازان آسیایی را مجبور به کاهش حدود ۱۵ درصدی تولید در سه ماهه اول امسال خواهد کرد. شرکت هایی همچون جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و پژو-سیتروئن که در ووهان سایت تولیدی دارند به شدت تحت تأثیر افت تولید قرار خواهند گرفت. در حقیقت ووهان مسئول تولید ۹ درصد از کل صنعت خودروی چین است.
فولکس واگن هم در ریسک قرار دارد زیرا ۲۴ شرکت تولید خودرو یا قطعه را در کشور چین مدیریت می کند و حداقل ۴۰ درصد از تولید جهانی خودش از این کشور تأمین می شود. فعلاً خودروسازان می گویند برنامه تحویل خودروهایشان به مشتریان تغییری نداشته و زنجیره تأمین قطعات در زمان شروع تولید کاملاً عملیاتی است.
از آنجایی که بحران ویروس کرونا ادامه دارد به احتمال زیاد زنجیره های تأمین قطعات خودرویی در سراسر دنیا آسیب خواهد دید. تأمین کنندگان بزرگی همچون بوش، شیفلر، ZF و والئو کارخانه های بزرگی در کشور چین دارند. اوایل هفته پیش بود که هیوندای تصمیم به تعطیلی خط تولید خود در کارخانه های کره جنوبی گرفت که دلیل آن نیز تأثیر ویروس کرونا روی قطعات صادراتی از چین بود.
یکی از تحلیل گران ارشد کپیتال اکونومیک می گوید:
حتی صنایعی که به نظر می رسد با تأمین کنندگان چینی مراوده زیادی ندارند هم شامل شرکت هایی هستند که کاملاً به تولیدات کشور چین متکی است. فقط کافی است تولید یکی از قطعات با میزان تولید کم اما با ارزش زیاد در تنگنا قرار گیرد تا به این ترتیب تولید یک محصول به طور کامل متوقف شود.
برچسب هااخبار