این ب ام و M۸۵۰i xDrive گرن کوپه است، پاسخ محکم باواریایی ها به نسخه های داغ پورشه پانامرا؛ و البته با یکی از معدود خودروهای ب ام و روبرو هستیم که قیمت حدود ۱۰۰ هزار پوندی دارد.
محصول تازه نفس ب ام و وظیفه های زیادی دارد. اول اینکه این خودرو بر پایه سری ۸ کوپه شکل گرفته و یک GT با قلبی تواناست. استفاده از نشان M پرفورمنس روی خودرو به این معنی است که راحتی و اشرافیت بالا باید با پرفورمنس و هندلینگ قابل توجهی ترکیب شود بنابراین سواری خودرو باید در سطح بالایی قرار داشته باشد. مهم تر از همه این ها وجود دو درب و صندلی اضافه است که باعث می شود M۸۵۰i از نظر اشرافیت و راحتی نیز ژن های سری ۷ را به ارث برده باشد. در کل وظایف سنگینی بر عهده این خودرو گذاشته شده است.
شکی وجود ندارد که از نظر پرفورمنس با خودروی معتبری طرف شده ایم. زیر کاپوت M۸۵۰i xDrive نیروگاه ۸ سیلندر ۴.۴پرفورمنس با خودروی معتبری طرف شده ایم. زیر کاپوت گذاشته شده است.
در سطح بالایی قرار داشته باشد. مهم تر از لیتری ای قرار گرفته که قدرت ۵۲۲ اسب بخاری و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری دارد. جفت این قلب تپنده گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرکی است که در کل باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیه ای برای خودرویی با وزن ۲۰۷۰ کیلوگرم می شوند.
این سرعت با سطح بسیار بالایی از چابکی و پایداری برای چنین خودروی بزرگی همراه شده است. گرن کوپه نسبت به مدل عادی کوپه ۲۳۱ میلی متر طویل تر بوده و ۲۰۱ میلی متر از این افزایش بین چرخ ها قرار گرفته است؛ اما همان توازن و دقت مدل عادی را در این خودرو می توان حس کرد. فرمان واقعاً تیز بوده و در ترکیب با سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب باعث افزایش پاسخ خودرو به دستورات راننده می شود. حس می کنیم با خودرویی چابک تر و کوچک تر آشنا شده ایم.
وقتی حالت اسپورت را انتخاب کنید همه چیز عوض خواهد شد. فرمان سنگین تر شده، سواری به طور قابل توجهی سفت تر می شود و صدای خروجی از اگزوز نیز به کابین راه می یابد. پیشرانه قدرت خود را در دور گسترده تری ارائه کرده و بنابراین سریع رفتن با این خودرو به راحتی صورت می گیرد. M۸۵۰i اگرچه طولی بیش از ۵ متر دارد اما حس یک سوپرکار را القا می کند.
بهتر است این خودرو را در حالت تطبیقی قرار دهیم که پیشرانه، سیستم تعلیق و گیربکس خود را با جاده هماهنگ می کنند. کنترل تکان های بدنه به خوبی صورت گرفته و خودرو در جاده حرکت می کند اما این امر معمولاً در تضاد با دامپرها بوده و رینگ های ۲۱ اینچی با ورود به دست اندازهای بزرگ گاها آرامش و پایداری داخل کابین را اندکی تحت تأثیر قرار خواهند داد.
این خودرو هنوز هم در حالت GT موفق ترین صورت خود را نشان می دهد. البته مشکلی وجود دارد و آن اینکه نسخه پایه ۸۴۰i که حدود ۳۰ هزار پوند ارزان تر است همین توانایی ها را به نمایش می گذارد.
قطعاً M۸۵۰i از نظر پرفورمنس بسیار خوب است اما حس لوکس بودن چه؟ همان گونه که انتظار دارید کابین خودرو پر از تکنولوژی های روز و متریال لوکس است. از جمله تجهیزات خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع ۴ ناحیه ای، اپل کارپلی، کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک، دوربین، صندلی های گرم و سرد شونده و تکنولوژی کنترل حرکت برای کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد.
بخش جلوی کابین به اندازه سری ۷ لوکس است اما شاید سرنشینان بخش عقب حس دیگری داشته باشند. اگرچه طول گرن کوپه به اندازه سدان پرچم دار ب ام و است اما خط سقف خمیده آن باعث کم شدن فضای سر شده است. فضای زانو برای سرنشینان بزرگ سال پذیرفتنی است اما تنها دو نفر در عقب می توانند بنشینند زیرا یک کنسول مرکزی از جلو تا عقب کشیده شده است. از نظر فضای عقب سری ۵ جادارتر و راحت تر از سری ۸ گرن کوپه است.
البته صندلی نیمکتی عقب منعطف بوده و تا می شود بنابراین می توانید در صورت نیاز محفظه بار بزرگ تری داشته باشید. پشت صندلی ها فضای ۴۴۰ لیتری وجود دارد اما نوع باز شدن درب صندوق مشابه خودروهای سدان است تا هاچبک و شاید در جای دادن اشیای بزرگ شاید کمی مشکل داشته باشید.
اما همیشه چنین خودروهایی که طیف گسترده ای توانایی ها را ارائه می کنند در برخی بخش ها ضعف خواهند داشت؛ اما در مقابل پانامرا ۴S که حدود ۶ هزار پوند ارزان تر بوده و خودرویی جادارتر است، این توانایی ها خود را برجسته می سازند.
M۸۵۰i گرن کوپه وظیفه بزرگی داشته و آن ترکیب ویژگی های یک خودروی اسپورت با یک GT لوکس است. این خودرو در هر دو زمینه خوب عمل کرده اما خب باید هزینه اش را نیز بپردازید. این خودرو با سفارش چند آپشن قیمت سرسام آوری پیدا می کند و مدل ۸۴۰i اگرچه به این اندازه سریع نیست اما با حدود ۳۰ هزار پوند قیمت کمتر بخش اعظم کیفیت M۸۵۰i را ارائه می کند.
مشخصات ب ام و M۸۵۰i xDrive گرن کوپه
- قیمت: ۹۷۷۳۰ پوند
- پیشرانه: ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: ۵۲۲ اسب بخار/۷۵۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۱۱.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع autoexpress
برچسب هااسپرت ام پاور-ام پرفورمنس ب ام و سری ۸ بررسی فنی و تخصصی جدید کوپه لوکس