معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

  1. یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸ ساعت ۱۸:۰۳ (۳ هفته،۳ روز قبل)
معرفی قوی‌ترین پیشرانه‌های خودرویی دنیا (قسمت دوم)
به گزارش فرانگر

معمولاً هرچه حجم پیشرانه افزایش یابد قدرت بیشتری به دست خواهد آمد اما بسیاری از پیشرانه هایی که خواهید دید حجم بسیار کمی داشته ولی قدرت های به دست آمده از آن ها فوق العاده است.

به دست آوردن قدرت زیاد از پیشرانه هایی با حجم بالا کار نسبتاً آسانی است اما درباره پیشرانه های بسیار کوچک چه؟

در گذشته دستیابی به ۱۰۰ اسب بخار در هر لیتر پیشرانه معمولاً مختص خودروهای اسپورت با پرفورمنس بالا بود. خودروهای خانوادگی استاندارد هرگز به این عدد نزدیک هم نمی شدند.

اما هم اکنون به لطف پیشرفت های صورت گرفته و مخصوصاً استفاده از توربو، حتی محصولات رده میانی نیز توانایی دست یابی به چنین خروجی ای را دارند. در ادامه ۲۵ خودرویی را به شما معرفی خواهیم کرد که میزان اسب بخار تولیدی پیشرانه آن ها در هر لیتر بیشتر از ۱۰۰ اسب بخار می باشد. برخی از این خودروها بسیار خاص و گران بها هستند درحالی که بخشی نیز خودروهایی عادی و مورد استفاده عموم مردم می باشند.

پس از نگارش قسمت اول این مقاله حالا نوبت به بخش پایانی آن رسیده است. با ما همراه باشید.

  • مک لارن ۷۲۰S

قدرت: ۱۷۷.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر

مک لارن خودروهای تولیدی خود را به چند دسته تقسیم می کند. در سری سوپر، قوی ترین مدل ۷۲۰S نام داد. همانند دیگر محصولات مک لارن، این خودرو هم از پیشرانه ۸ سیلندر استفاده کرده اما با حجم ۳۹۹۴ سی سی شاهد قدرت ۷۱۰ اسب بخاری هستیم. از نظر قدرت و نسبت اسب بخار به حجم پیشرانه، ۷۲۰S پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری F۱ اسطوره ای را پشت سر می گذارد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه فرسنگ ها با واژه غیر منعطف بودن فاصله دارد اما اگر واقعاً بخواهید شتاب بگیرید باید دور پیشرانه را به ۴ هزار برسانید. وقتی این کار را انجام دهید حس فوق العاده ی سرعت را خواهید دید. از اینجا به بعد دور پیشرانه به صورت وحشیانه ای افزایش یافته و به سمت ۸ هزار و فراتر از آن می رود.

  • پورشه ۹۱۱ GT۲ RS

قدرت: ۱۸۱.۶ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

از نظر قدرت پیشرانه هیچ یک از نسخه های کنونی ۹۱۱ نمی تواند به GT۲ RS نزدیک شود. تاریخچه تولید این مدل ها به اوایل دهه ۹۰ میلادی بازمی گردد. نیروگاه ۶ سیلندر پورشه با حجم دقیق ۳۸۰۰ سی سی قدرت ۶۹۰ اسب بخاری تولید می کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: به همان اندازه ای که قدرت پیشرانه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، واکنش آن به دستورات راننده نیز برجسته است چراکه خودرو پرفورمنس بسیار بالایی دارد.

  • فراری ۴۸۸ پیستا

قدرت: ۱۸۲ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

پیستا نسخه ای مختص پیست از فراری ۴۸۸ است هرچند برخلاف برخی نمونه های دیگر تردد آن در جاده منع قانونی ندارد. علاوه بر کاهش وزن و بهبود آئرودینامیک، این خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر ۳۹۰۲ سی سی ارتقا یافته استفاده می کند و بنابراین خروجی آن از ۶۶۱ به ۷۱۰ اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه ۸ سیلندر پیستا از آن دست پیشرانه هایی نیست که با گشتاور بالای خود و شتاب ناگهانی در دورهای میانی باعث بدحالی شود. این نیروگاه برخلاف پیشرانه های دیگر از این نوع بوده زیرا دورش به راحتی بالا رفته و صدایی خاص دارد. ردلاین پیشرانه به ۸ هزار می رسد که رسیدن به آن نقطه بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

  • ولوو V۶۰ پولستار

قدرت: ۱۸۳.۳ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

اولین نمونه از ولوو V۶۰ پولستار و برادر سدان S۶۰ آن به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری مجهز شده بودند. این پیشرانه در سال ۲۰۱۶ جای خود را به نیروگاه ۴ سیلندر ۱۹۶۹ سی سی با قدرت ۳۶۲ اسب بخار داد که نسبت قدرت به حجم آن بیشتر از برخی محصولات فراری، پورشه و مک لارن می باشد!

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: علیرغم وجود سوپرشارژر، این پیشرانه در آغاز کمی کند عمل می کند و زیر دور ۲ هزار شادابی زیادی ندارد. باید هزار دور دیگر بر آن بیفزایید تا شدت عملش را مشاهده کنید. اینجاست که دور پیشرانه به طوری استثنایی بالا رفته و صدایی دلپذیر تولید می کند.

  • بوگاتی شیرون

قدرت: ۱۸۵ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

پیشرانه ۱۶ سیلندر ۷۹۹۳ سی سی شیرون که کمی پرحجم تر از پیشرانه ۲ لیتری بکار رفته در ولوو V۶۰ پولستار می باشد (!) قدرت ۱۴۷۹ اسب بخاری تولید می کند. همان گونه که می دانید یک نسخه اصلاح شده از این پیشرانه در نمونه رکوردشکن شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰+ بکار رفت و قدرت ۱۵۷۸ اسب بخاری داشت.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: در عرض یک یا دو ثانیه می بینید به سرعت های فوق العاده بالا رسیده و همه چیز در اطرافتان به صورت مبهم به چشم می آید. صدای پیشرانه خیلی روح بخش نیست اما خب بد هم نبوده و همیشه بر اطراف غلبه دارد. انگار کنار ایستگاه قطار ایستاده اید و قطار ایستگاه را ترک می کند…

  • فورد GT

قدرت: ۱۸۵.۱ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

اولین ادای احترام فورد به GT۴۰ خود قطعاً قدرت کافی را داشته اما آن پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری به سختی می توانسته به نسبت قدرت به حجم ۱۰۰ برسد. دومین نسل GT که در سال ۲۰۱۷ پدیدار شد بسیار احساس برانگیز ظاهر شده است. پیشرانه ۶ سیلندر ۳۴۹۶ سی سی توئین توربوی این خودرو قدرت ۶۴۷ اسب بخاری تولید می کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: ما صدای آن را دوست داریم، صدایی شفاف و تأثیرگذار که با حداقل تأخیر در توربو همراه شده است. حتی در حالت اسپورت سیستم ضد تأخیر مؤثری وجود دارد. این نیروگاه پرقدرت باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۳ ثانیه می شود.

  • نیسان GT-R۵۰

قدرت: ۱۸۶.۹ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

این خودرو با فاصله زیاد قوی ترین نسخه از نیسان GT-R بوده و با همکاری ایتال دیزاین و به منظور گرامی داشت ۵۰ سالگی GT-R تولید شده است. پیشرانه ۶ سیلندر این خودرو با حجم ۳۷۹۹ سی سی بسیار دگرگون شده تا حداکثر قدرت ۷۱۰ اسبی را تولید نماید.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: سواری این خودرو همان حس سنگین نسخه های استاندارد را دارد. میدان دید خودرو به خاطر سقف محدود بوده ولی به بدی GT-R نیست. ما از گفتن اینکه GT-R۵۰ ابعاد بزرگی دارد ابایی نداریم زیرا تقریباً به اندازه یک خودروی عضلانی مدرن آمریکایی بوده و طولش به حدود ۴.۷ متر می رسد.

  • مک لارن سنا

قدرت: ۱۹۷.۵ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

نام این خودرو به افتخار آیرتون سنا، کسی که سه بار قهرمان فرمول ۱ شد انتخاب شده است. سنا جزو خودروهای سری اولتیمیت مک لارن بوده و از پیشرانه مشابه ۷۲۰S استفاده می کند اما قدرت آن با افزایش ۷۹ اسبی به ۷۸۹ اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه ۸ سیلندر سنا صدای زیادی داشته و از نظر بسیار هم لذت بخش است. البته داخل کابین بهتر است کلاه ایمنی بر سر داشته باشید؛ اما در دور ۵۵۰۰ است که سرانجام صدای پیشرانه به بهترین بخش خود رسیده و غرش با شخصیت یک نیروگاه ۸ سیلندر را آزاد می کند.

  • SSC اولتیمیت آئرو TT

قدرت: ۲۰۲.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

اولین نمونه از اولتیمیت آئرو TT حدود سه سال رکورددار سریع ترین خودروی تولیدی دنیا بود اما بوگاتی با ویرون سوپر اسپورت این رکورد را به خود اختصاص داد. مدل به روز شده SSC از پیشرانه ۸ سیلندر ۶۳۴۵ سی سی با قدرت ۱۲۸۷ اسب بخار استفاده کرده بود و بنابراین ۱۰۴ اسب بخار قوی تر از نسخه قبلی بود.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: وقتی دکمه قرمز رنگ نصب شده در کنسول روی سقف را فشار دهید هیولایی را از خواب بیدار خواهید کرد. چیزی شبیه انفجار هسته ای کنترل شده در پیشرانه ۸ سیلندر رخ می دهد. چند ثانیه پس از روشن این نیروگاه شاهد غرشی راضی کننده خواهید بود.

  • مرسدس-ای ام جی A۴۵

قدرت: ۲۰۸.۴ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

پیشرانه ۱۹۹۱ سی سی توربوی بکار رفته در مرسدس A۴۵ حداکثر قدرت ۴۱۵ اسب بخاری را در نسخه S تولید می کند. مرسدس از این پیشرانه به عنوان قوی ترین پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دنیا نام برده اما همان گونه که خواهیم دید این ادعا درست نیست.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: و می رسیم به جادوی AMG یعنی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری؛ اما جدای از سرعت فوق العاده، اکثر پیشرانه های بنزینی توربو کمی تأخیر در توربو را دارند ولی چنین چیزی در نیروگاه مرسدس دیده نمی شود.

  • میتسوبیشی اوو X FQ-۴۴۰ MR

قدرت: ۲۲۰.۲ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

به منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد حضور در بریتانیا، میتسوبیشی قوی ترین نسخه اوو در تاریخ را با استفاده از پیشرانه ۱۹۹۸ سی سی ۴۴۰ اسب بخاری ساخت. تنها ۴۰ دستگاه از این خودرو تولید شده و آخرین نمونه آن هنوز هم توسط میتسوبیشی نگهداری می شود.

  • کونیگ زگ جسکو

قدرت: ۳۱۳.۶ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

جدیدترین هایپرکار کونیگ زگ قوی ترین آن ها نیز هست. جسکو در صورت استفاده از بنزین قدرت ۱۲۶۲ اسبی و در صورت استفاده از مخلوط اتانول/بنزین E۸۵ خروجی ۱۵۷۸ اسب بخاری خواهد داشت. تمامی این نیروی عظیم از دل یک پیشرانه با حجم ۵۰۳۲ سی سی به دست می آید و نسبت قدرت به حجم آن نیز عدد فوق العاده ای می شود.

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

منبع autocar




همرسانی نوشتار: