معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

  1. شنبه ۱۲ بهمن ۹۸ ساعت ۱۸:۰۲ (۴ سال،۸ ماه قبل)
معرفی قوی‌ترین پیشرانه‌های خودرویی دنیا (قسمت اول)
به گزارش فرانگر

معمولاً هرچه حجم پیشرانه افزایش یابد قدرت بیشتری به دست خواهد آمد اما بسیاری از پیشرانه هایی که خواهید دید حجم بسیار کمی داشته ولی قدرت های به دست آمده از آن ها فوق العاده است.

به دست آوردن قدرت زیاد از پیشرانه هایی با حجم بالا کار نسبتاً آسانی است اما درباره پیشرانه های بسیار کوچک چه؟

در گذشته دستیابی به ۱۰۰ اسب بخار در هر لیتر پیشرانه معمولاً مختص خودروهای اسپورت با پرفورمنس بالا بود. خودروهای خانوادگی استاندارد هرگز به این عدد نزدیک هم نمی شدند.

اما هم اکنون به لطف پیشرفت های صورت گرفته و مخصوصاً استفاده از توربو، حتی محصولات رده میانی نیز توانایی دست یابی به چنین خروجی ای را دارند. در ادامه ۲۵ خودرویی را به شما معرفی خواهیم کرد که میزان اسب بخار تولیدی پیشرانه آن ها در هر لیتر بیشتر از ۱۰۰ اسب بخار می باشد. برخی از این خودروها بسیار خاص و گران بها هستند درحالی که بخشی نیز خودروهایی عادی و مورد استفاده عموم مردم می باشند.

  • فیات ۵۰۰ توئین ایر

قدرت: ۱۱۸.۹ اسب بخار به ازای هر لیتر

این پیشرانه ۲ سیلندر کوچک اولین بار برای استفاده ویژه از تکنولوژی مولتی ایر فیات توسعه یافت. پیشرانه موردبحث در قوی ترین حالت خود تنها از ۸۷۵ سی سی حجم قدرت ۱۰۴ اسب بخاری می گیرد. علاوه بر ۵۰۰، این نیروگاه کوچک در ۵۰۰L، پاندا، پونتو و آلفارومئو میتو هم بکار رفته است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: فیات ۵۰۰ توئین ایر در جاده بسیار احساس برانگیز است. تنها در حالت درجا و تخت گاز از وجود حالت دو سیلندری آن آگاه خواهید شد و حتی صدای تولیدی آن نیز لذت بخش است. شفت متوازن کننده بکار رفته در پیشرانه باعث می شود عملکرد آن به نرمی پیشرانه های ۴ سیلندر باشد.

  • هوندا S۲۰۰۰

قدرت: ۱۲۳.۷ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

خودروی اسپورت و دو نفره هوندا از قوی ترین نسخه پیشرانه ۲ لیتری بکار رفته در چندین نسخه سیویک تایپ R استفاده کرده است. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۹۹۷ سی سی قدرت ۲۴۷ اسبی تولید می کند. حداکثر پرفورمنس این پیشرانه فاقد توربو در دور ۷۵۰۰ به دست می آید.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه فوق العاده است… تا ۹ هزار دور می گیرد و بهترین عملکرد خود را در دور حدود ۷ هزار به نمایش می گذارد.

  • آلفارومئو ۴C

قدرت: ۱۳۶.۱ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

پیشرانه نسبتاً کوچک ۴C حجم دقیق ۱۷۴۲ سی سی داشته و حداکثر قدرت آن به ۲۳۷ اسب بخار می رسد. این پیشرانه کوچک در مدل جیولیتا ۱۷۵۰ TBi کوادروفولیو هم بکار رفته اما به لطف وزن یک تنی، ۴C به طور قابل توجهی سریع تر است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پرفورمنس و انعطاف این پیشرانه بسیار خوب است. صدای اگزوز عمیق و جذاب بوده و همیشه الهام بخش است. این پیشرانه از بیرون صدای شگفت انگیزی تولید می کند.

  • فورد فیستا ۰ اکوبوست ۱۴۰PS

قدرت: ۱۳۸.۱ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

این پیشرانه ۳ سیلندر با حجم ۹۹۹ سی سی چندین جایزه را کسب کرده و با چندین قدرت مختلف در دسترس است. قوی ترین نسخه این پیشرانه قدرت ۱۳۸ اسبی تولید می کند. پیشرانه یاد شده در چندین محصول این برند آمریکایی همچون موندئو، فیستا و فوکوس بکار رفته است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه همراهی خوب برای راننده بوده و رضایت بخش عمل می کند. صدای کمتر آن در مقایسه با دور پیشرانه باعث می شود فشار کاری روی آن کمتر از آنچه که هست احساس شود.

  • سوبارو WRX STI دایموند ادیشن

قدرت: ۱۴۱.۶ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

این نسخه از سوبارو که به تعداد محدود برای بازار آفریقای جنوبی تولید شده قوی ترین نسخه از محصول شکل گرفته بر پایه ایمپرزا در فرم جاده ای می باشد. قدرت این خودرو به ۳۴۸ اسب بهار می رسد اما از آنجایی که قدرت یاد شده از پیشرانه ای با حجم ۲۴۵۷ سی سی به دست می آید بنابراین قدرت آن در هر لیتر پیشرانه به پای فورد فیستا اکوبوست نمی رسد.

  • بوگاتی ویرون ۴ سوپر اسپورت

قدرت: ۱۴۸.۱ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

تمامی ویرون ها از پیشرانه ۱۶ سیلندر با حجم ۷۹۹۳ سی سی استفاده می کنند اما نسخه سوپر اسپورت آن به لطف قدرت ۱۱۸۴ اسب بخاری تا مدتی عنوان سریع ترین خودروی تولیدی جهان را یدک کشیده است. مدل گرند اسپورت ویتسه نیز همین میزان قدرت را داراست اما کمی سنگین تر بوده و به اندازه ویرون سوپر اسپورت سریع نیست.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید حس کشیده شدن اندام های داخلی بدن خود به یک سمت را کاملاً حس خواهید کرد. همچنین حس منحصربه فرد نشستن روی صندلی محبوب خود هم وجود دارد.

  • فورد فوکوس RS

قدرت: ۱۵۲.۶ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

این پیشرانه ۲.۳ لیتری در حالت استاندارد خود قدرت ۳۴۵ اسب بخاری داشته و در سومین نسل فوکوس RS بکار رفته است. چندین کیت ارتقا برای این پیشرانه در دسترس است که می تواند قدرت آن را به ۵۱۰ اسب بخار یا ۲۲۶ اسب به ازای هر لیتر برساند. البته اصلاحات داخلی برای حفظ اطمینان این پیشرانه ضروری است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: برای چنین پیشرانه ی ۴ سیلندر پرفشاری، ارائه قدرت کاملاً متوازن و منعطف انجام می شود. همه چیز تحت تسلط توربو نیست بلکه در زمان فشار پدال گاز شاهد حس تیزی خودرو خواهید بود.

  • ولوو XC۹۰ T۶

قدرت: ۱۵۵.۴ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۹۹۱ سی سی با قدرت ۳۰۶ اسب بخار احتمالاً باید در یک هاچبک اسپورت بکار رفته باشد اما در حقیقت این قلب تپنده شاسی بلند بزرگ ولوو XC۹۰ T۶ است.

قدرت این پیشرانه در زمان مهندسی توسط پولستار به ۳۲۵ اسب بخار رسیده است که حاکی از نسبت ۱۶۳ اسبی به ازای هر لیتر می باشد. نیروگاه موردبحث همچنین در شاسی بلند XC۶۰ و استیشن V۹۰ نیز بکار رفته است.

  • پورشه ۹۵۹

قدرت: ۱۵۵.۸ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

مدل جاده ای ۹۵۹ به تعداد محدودی ساخته شد تا پورشه اجازه رقابت در برخی مسابقات همچون رالی پاریس داکار ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ را به دست آورد. این خودرو که سریع ترین چهار چرخ تولیدی زمان خود بود از پیشرانه ای با حجم ۲۸۴۹ سی سی و قدرت ۴۴۴ اسب بخار سود می برد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه ۲.۸۵ لیتری پورشه دارای دو توربو بود که یکی از آن ها برای چرخش سریع و به حداقل رساندن تأخیر در دورهای پایین و دیگری برای ارائه قدرت بیشتر در دورهای بالاتر طراحی شده بود. همچنین سرسیلندر آب خنک به همراه چهار سوپاپ در هر سیلندر نیز از جمله ویژگی های نیروگاه خاص پورشه بوده است.

  • هوندا سیویک تایپ R

قدرت: ۱۵۸.۳ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

سیویک تایپ R همواره از پیشرانه های تنفس طبیعی با دور بالا استفاده کرده اما در سال ۲۰۱۵ بود که پیشرانه ای توربو روی این خودرو سوار شد. سرعت پیشرانه پایین آمد و قدرت آن بالا رفت و همین امر باعث ایجاد شخصیت جدیدی برای تایپ R شد. پیشرانه کنونی تایپ R با حجم ۱۹۹۶ سی سی قدرت ۳۱۶ اسب بخاری دارد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: هر فردی که علاقه ای به توربو نداشته و آن را فاقد شخصیت بداند با راندن هوندا سیویک تایپ R سورپرایز خواهد شد. این خودروساز ژاپنی کار برجسته ای در تولید پیشرانه ای کرده که دورش تا ۷۲۰۰ هم ادامه دارد.

  • آئودی RS۳

قدرت: ۱۵۹.۳ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

موشک جمع وجور آئودی در فرم RS۳ از پیشرانه ۵ سیلندر ۲۴۸۰ سی سی با قدرت ۳۹۵ اسب بخار استفاده می کند. همین پیشرانه در TT RS نیز بکار رفته که به خاطر سبک تر و آئرودینامیک تر بودن خودروی سریع تری بوده و می تواند زیر ۴ ثانیه سرعت خود را از سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه عالی بوده و حرفی برای گفتن نمی گذارد. همکاری با قوای محرکه ای عالی و سیستم لانچ کنترل باعث شده پرفورمنسی به دست آید که معمولاً در سوپرکارهای ۱۰ سال پیش شاهد آن بوده ایم.

  • پورشه ۹۱۱ GT۱

قدرت: ۱۶۹.۴ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

همانند ۹۵۹ این خودرو نیز تنها به خاطر کسب مجوز شرکت در مسابقات موتور اسپورت و این بار کلاس GT۱ ساخته شد. اگرچه پیشرانه ۶ سیلندر ۳۱۶۴ سی سی توئین توربوی ۹۱۱ GT۱ قدرت کمتری داشت اما همچنان خروجی ۵۳۶ اسبی آن جلب توجه می کرد. محصول پرقدرت پورشه با این نیروگاه شتاب ۳.۹ ثانیه ای را ثبت کرده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو ساخته شد و تولید آن آغازگر روندی برای تعیین قوانین خودروهای GT اواسط دهه ۹۰ میلادی بود…

  • آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو

قدرت: ۱۷۴ اسب بخار به ازای هر لیتر

معرفی قوی ترین پیشرانه های خودرویی دنیا (قسمت اول)

کوادروفولیو قوی ترین نسخه از جیولیا می باشد. نیروگاه ۶ سیلندر ۲۸۹۱ سی سی این خودرو کلاً در سطح متفاوتی از سایر پیشرانه های بنزینی و دیزلی قرار داشته و قدرت ۵۰۳ اسب بخاری تولید می کند. هیچ یک از محصولات آلفارومئو در حال حاضر نمی توانند نسبت قدرت به ازای یک لیتر حجم پیشرانه مشابه این خودرو را داشته باشند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: زمانی که دور پیشرانه به ۳ هزار یا بالاتر برسد تأخیر توربو دیده نخواهد شد و از آنجا تا دور ۷۳۰۰ شاهد غرش این نیروگاه خواهیم بود. صدای تولیدی آن نیز نرم از پیشرانه ۸ سیلندر AMG و درگیر کننده تر از صدای پیشرانه M۳ می باشد.

ادامه دارد…




همرسانی نوشتار: