اولین گیربکس اتوماتیک تولیدی در سال ۱۹۴۰ تولید شد. این گیربکس که هیدراماتیک مبدل گشتاور بود توسط اولدزموبیل تولید شده بود. هم اکنون گیربکس های اتوماتیک محبوبیت زیادی داشته و نمونه های دوکلاچه آن ها نرم و سریع است. این گیربکس ها به حدی دقیق برنامه ریزی شده اند که نیازی به گیربکس های دستی وجود ندارد. تا چند سال پیش گیربکس های دستی به خاطر مصرف سوخت کمتر خود در مقایسه با نسخه های اتوماتیک شناخته می شدند اما حالا چنین چیزی وجود ندارد و تنها مزیتی که برای گیربکس های دستی ذکر می کنند ارتباط بیشتر بین راننده و خودرو یا همان لذت رانندگی است.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز هم گیربکس های دستی را دوست دارند و می خواهید یک خودروی لوکس هم بخرید می توانید گزینه موردعلاقه خود را از لیست زیر انتخاب کنید.
- استون مارتین ونتیج AMR
اگر خواهان خودرویی هیجان انگیز هستید و گیربکس دستی می خواهید باید قید محصولات لامبورگینی، فراری و مک لارن را بزنید؛ اما استون مارتین با ونتیج AMR خود نگاهی دوباره به تاریخی ۱۰۷ ساله داشته و از گیربکس ۷ سرعته دستی استفاده کرده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری ونتیج حاصل تلاش های مرسدس-ای ام جی بوده ولی گشتاور آن کاهش یافته است. گشتاور خودرو در دنده های اول و دوم کمی محدود شده تا از هرزگردی چرخ ها جلوگیری شود.
- ب ام و سری ۲/M۲
ب ام و همچنان می خواهد برندی موردعلاقه طرفداران بماند و سری ۲ محصولی برجسته برای انجام این مأموریت است. این خودرو ابعادی در حد سری ۳ کد E۴۶ داشته اما خب چسبندگی، قدرت و هندلینگ آن در روزگار مدرن امروزی جایگاه ویژه ای دارد. شما می توانید مدل های ۲۳۰i یا M۲۴۰i کوپه و کانورتیبل را با گیربکس دستی سفارش دهید. اگر خواهان مزیت قدرت بیشتر و شاسی متوازن هستید باید M۲ را انتخاب کنید که به پیشرانه ۶ سیلندر ۴۰۵ اسبی و گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز است.
- ب ام و سری ۴/M۴
اگر سری ۲ را خودروی کوچکی می دانید پس سری ۴ دیفرانسیل عقب یا گل سرسبد این خانواده یعنی M۴ را انتخاب کنید و از گیربکس دستی آن ها لذت ببرید. نیروبخش ۴۳۰i پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۴۸ اسب بخار است که با این نوع گیربکس در دسترس می باشد. مدل ۴۴۰i دو سیلندر بیشتر داشته و قدرتش به ۳۲۶ اسب بخار می رسد؛ اما M۴ به عنوان یک کوپه پرفورمنس جدی قدرت ۴۲۵ اسبی داشته و گیربکس دستی نیز در دسترس می باشد.
- جنسیس G۷۰
این خودرو در روی کاغذ رقیب جدی ب ام و سری ۳ بوده و ما پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توئین توربوی G۷۰ را دوست داریم. متأسفانه گیربکس دستی با این پیشرانه جفت نمی شود و اگر خواهان سه پدال باشید باید پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مشترک با کیا استینگر را انتخاب کنید. این پیشرانه قدرت ۲۵۵ اسبی داشته و گفته می شود در سال آینده جای خود را به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی ۲۹۰ اسب بخاری خواهد داد. خبر بد اینکه تنها گیربکس در دسترس برای این خودرو احتمالاً از نوع ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک خواهد بود.
- لوتوس اوورا GT
اوورا GT جایگزین اوورا ۴۰۰ و اوورا ۴۱۰ شده است. همراه پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری سوپرشارژردار که قدرت ۴۱۶ اسبی دارد می توانید گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک را انتخاب کنید. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیه ای داشته که با انتخاب گیربکس دستی اندکی بالاتر می رود اما این گیربکس برای لذت بردن از رانندگی طراحی شده است.
- مینی هاردتاپ/کانورتیبل/کلابمن/کانتری من
مینی برای مدل سال ۲۰۲۰ محصولات خود گیربکس دستی را بازگردانده است. مدل های هاردتاپ و کانورتیبل اول از همه پذیرای گیربکس دستی خواهند بود و در ماه جولای هم دو خودروی دیگر از آن استفاده خواهند کرد. تا آن زمان می توانید این خودروها را با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۷ سرعته اتوماتیک جدید برای کانتری من و کلابمن سفارش دهید.
نسخه های پرفورمنس این خودروها فاقد گیربکس دستی خواهند بود. مینی در مدل های جان کوپر ورکس کانتری من و کلابمن و همچنین کوپر GP جدید از گیربکس اتوماتیک استفاده خواهد کرد تا از ارائه بهترین پرفورمنس مطمئن شود.
- پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن
پورشه همیشه به لذت رانندگی فکر می کند و خودروهای پایه ۷۱۸ را با گیربکس دستی هم عرضه می کند. شما می توانید باکستر یا کیمن را با این نوع گیربکس سفارش دهید. شما برای وجود تجهیزاتی که در خودروهای دیگر به صورت استاندارد وجود دارند باید بهایی بپردازید اما قطعاً درباره فرمان دقیق و هندلینگ چابک این خودروها انتقادی نخواهید داشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ۳۰۰ اسبی نیز بسیار هیجان انگیز است.
- پورشه ۹۱۱ کررا S و ۴S
پورشه با معرفی نسل جدید ۹۱۱ کررا S و ۴S به دنبال جلب نظر طرفداران گیربکس های دستی است. با گیربکس دستی می توانید پکیج اسپورت کرونوی ۲۷۲۰ دلاری، حالت اسپورت، دسته موتورهای فعال و حالت هماهنگی دور موتور خودکار را انتخاب کنید. مدل های دستی ۹۱۱ همچنین با دیفرانسیل لغزش محدود هم عرضه می شوند.
- فولکس واگن گلف GTI/R
تقریباً نیمی از فروش مدل های گلف GTI و R در سال ۲۰۱۹ به مدل های دستی اختصاص داشته است. این خبری بسیار خوب برای طرفداران گیربکس دستی بوده است. GTI یک خودروی عالی با فضای مناسب کابین و پیشرانه ۲ لیتری ۲۲۸ اسبی جذاب است.
اما گلف R خروجی ۲۸۸ اسبی داشته و تجربه رانندگی متمایزی را ارائه می کند زیرا از سیستم چهار چرخ محرک هالدکس استفاده می کند. این خودرو با وجود گیربکس دستی هم شتاب زیر ۵ ثانیه را ثبت می کند.
- فولکس واگن جتا S/GLI
ما سواری این خودرو را دوست داریم. مدل پایه جتا S با گیربکس دستی عرضه می شود اما برخلاف جتا GLI فاقد همان پیشرانه گلف GTI است. بجای آن پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری که قدرت ۱۴۷ اسب بخاری دارد در دل جتا S جای گرفته است.
منبع carbuzz