از آنجایی که هر روز خودروهای الکتریکی بیشتری روانه بازار می شوند بنابراین منطقی این است که به همان نسبت هم انتظار افزایش فروش چنین خودروهایی را داشته باشیم اما خب آمار جدید نشان می دهند این گونه نبوده است.
لس آنجلس تایمز گزارش داده اگرچه در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴۵ خودروی تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در آمریکا معرفی شده اما فقط ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از این دست به فروش رفته که افت ۶.۸ درصدی نسبت به فروش ۳۴۹ هزار دستگاهی نسبت به سال پیش از آن را نشان می دهد. البته فعلاً آمار فروش ایالت کالیفرنیا منتشر نشده است.
مدیر شرکت مشاوره ای AlixPartners می گوید:
تعداد خودروهای الکتریکی معرفی شده در سال پیش بیش از دو برابر شده اما خودروهای الکتریکی قیمت بالایی دارند. این موضوع مشکل سازی است.
فاکتورهای متنوعی برای توضیح این موضوع وجود دارد. در آغاز باید گفت شعاع حرکتی خودروها همچنان نگرانی اصلی مشتریان است. همچنین خودروهای الکتریکی گران تر از رقبای درون سوز خود بوده و مشوق های دولتی هم تأثیر زیادی روی ترغیب مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی نداشته است. همچنین قیمت بنزین نیز پایین و نسبتاً پایدار باقی مانده است.
مورد بعدی تسلاست. این خودروساز برندی بر اساس سبک زندگی بوده و محصولات آن به عنوان خودروهای الکتریکی غیرضروری در نظر گرفته می شوند. فروش مدل ۳ در سال ۲۰۱۹ رشد ۱۴ درصدی را در بازار آمریکا ثبت کرد و فروش جهانی آن نیز با افزایش بیش از ۲ برابری به ۳۰۰۶۰۰ دستگاه رسید.
اخیراً خودروهای به اصطلاح “قاتل تسلا” زیادی به بازار عرضه شده اند اما در فروش ناکام بوده اند. برای مثال جگوار آی پیس را در نظر بگیرید که سال پیش تنها ۲۵۹۴ دستگاه فروش در آمریکا را تجربه کرد. آئودی e-tron هم فروش ۵۳۶۹ دستگاهی در آمریکا داشته و این در حالی است که مدل های ارزان تری همچون کیا نیرو و هیوندای کنا هم عملکرد مناسبی نداشته اند و فروش آن ها به ترتیب کمتر از ۱۰۰۰ و ۳۶۰۰ دستگاه بوده است.
آیا این روند تغییر خواهد کرد؟ خودروسازان قطعاً به این موضوع امیدوار هستند بنابراین سرمایه گذاری سنگینی روی توسعه خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی جدید انجام می دهند. در همین اثنا به نظر می رسد تسلا همچنان قوی ترین برند الکتریکی بازار باقی خواهد ماند.
برچسب ها۲۰۱۹ آمار فروش اخبار الکتریکی