این پژو ۳۰۰۸ هیبرید ۴ است، خودرویی که تنها ۲۹ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر تولید کرده و در حقیقت پاک ترین عضو خانواده این شاسی بلند است.
این آلایندگی کم به مدد قوای محرکه ای حاصل شده که در طول دو سال آینده به گزینه ای کاملاً آشنا تبدیل خواهد شد. این قوای محرکه بنزینی/الکتریکی جدید قدرت ۲۹۶ اسب بخاری داشته و در دی اس ۷ کراس بک E Tense بکار رفته است. محصولات آتی پژو، سیتروئن، دی اس و اوپل نیز از این مجموعه استفاده خواهند کرد.
شاید موضوعی سورپرایز کننده برای خودرویی با چنین آلایندگی کم وجود قدرت زیاد باشد. سیستم پلاگین هیبریدی ۳۰۰۸ نه از یک بلکه از دو پیشرانه الکتریکی استفاده کرده و هریک قدرت ۱۰۸ اسبی تولید می کنند. این دو پیشرانه با یک قلب آهنین ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی همراه می شوند. این پیشرانه درون سوز هم خروجی ۱۹۷ اسبی دارد. به دلیل اینکه هیچ کدام از این پیشرانه ها به صورت هم زمان حداکثر قدرت خود را تولید نمی کنند بنابراین قدرت کل مجموعه به ۲۹۶ اسب بخار رسیده و حداکثر گشتاور آن نیز ۴۵۰ نیوتون متر است.
وقتی حالت اسپورت رانندگی را انتخاب کنید این کراس اوور خانوادگی چهار چرخ محرک شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۹ ثانیه ای خواهد داشت و واقعاً هم این شتاب را حس خواهید کرد. وقتی پدال گاز را فشار دهید گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سریعاً دنده مناسب را انتخاب خواهد کرد و ۳۰۰۸ همانند یک هاچبک اسپورت خواهد تاخت.
با توجه به اینکه پیشرانه بنزینی قبلاً در ۲۰۸ GTI و ۳۰۸ GTI بکار رفته بنابراین صدای جذابی هم دارد هرچند وقتی دور پیشرانه به ردلاین نزدیک شود لرزش هایی از طریق آن به فرمان خواهد رسید.
باتری ۱۳.۲ کیلووات ساعتی پژو باعث ایجاد شعاع حرکتی ۵۸ کیلومتری در حالت تمام الکتریکی می شود. وقتی فقط از پیشرانه های الکتریکی استفاده شود ۳۰۰۸ حس نرمی، سکوت و ریلکس بودن را منتقل خواهد نمود. این خودرو حتی در صورت استفاده از رینگ های ۱۹ اینچی نیز راحت است.
خودرو از زمان استارت در حالت الکتریکی قرار می گیرد و حالت هیبریدی نیز باعث می شود خودرو به بهترین شکل ممکن از پیشرانه های بنزینی و الکتریکی استفاده نماید. یک حالت چهار چرخ محرک کامل نیز وجود دارد که علاوه بر سیستم کنترل حرکت در سربالایی باعث می شود ۳۰۰۸ تا حدی خاصیت آفرود هم داشته باشد. موضوع جالب اینکه در اغلب اوقات حتی پیشرانه بنزینی وارد مدار هم نمی شود.
دیگر حالت رانندگی باعث می شود بخشی از نیروی الکتریکی برای سفرهای طولانی مورداستفاده قرار گیرد. باقی مانده نیروی الکتریکی نیز برای ترددهای شهری تدارک دیده شده است. یک برنامه موبایلی هم به کاربران اجازه می دهد تا برخی تنظیمات همچون تنظیم دمای کابین را انجام دهند.
شارژ کامل باتری با استفاده از شارژر عادی حدود ۸ ساعت طول می کشد اما اگر از شارژر ۷ کیلوواتی استفاده کنید این زمان تنها حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه خواهد بود. خود باتری کنار باک سوختی قرار دارد که ۱۰ لیتر کوچک تر از دیگر مدل های ۳۰۰۸ می باشد.
بدون تعجب چندانی باید گفت باتری روی محفظه بار تأثیر منفی گذاشته است. محفظه بار ۵۲۰ لیتری مدل های بنزینی و دیزلی به ۳۹۵ لیتر کاهش یافته درحالی که فضای ۲۵ لیتری برای کابل شارژ در کف صندوق وجود دارد. البته فضای کابین کوچک تر نشده ولی همانند دیگر مدل های استاندارد، پژو ۳۰۰۸ کابین کوچک تری نسبت به سئات آتکا دارد.
علاوه بر دو پیشرانه الکتریکی، باتری هم باعث افزایش وزن شده و در واقع این خودرو ۳۴۰ کیلوگرم سنگین تر از نسخه بنزینی استاندارد است؛ بنابراین اگرچه پرفورمنس این خودرو سرزنده و چابک بوده اما هیبرید ۴ در عبور از پیچ ها سست و بی حال حس می شود؛ اما خب این وزن به پایین خودرو اضافه شده و بنابراین توازن طبیعی خودرو به هم نخورده و چسبندگی نیز همچنان بالاست.
اما برسیم به بحث قیمت که پژو ۴۶۷۳۵ پوند برای ۳۰۰۸ هیبرید ۴ طلب می کند و این خودرو کاملاً در قلمروی محصولات لوکسی همچون ب ام و X۳ xDrive۳۰e و یا آئودی Q۵ ۵۵ TFSl e قرار می گیرد.
یکی از دلایل گران بودن این خودرو به این موضوع مربوط می شود که هیبرید ۴ تنها در تریم فول GT عرضه می شود که خب بسیار هم مجهز می باشد. از جمله تجهیزات ۳۰۰۸ هیبرید ۴ می توان به صندلی های جلوی ماساژوردار، سانروف پانورامیک، درب پشتی خودکار، کروز کنترل تطبیقی و… اشاره کرد.
آلایندگی کم محصول پژو نیز باعث شده هزینه های مالکیت آن پایین باشد.
برای خریداران شخصی که نمی توانند این قیمت را هضم کنند یک پاسخ وجود دارد. پژو ۳۰۰۸ هیبرید بدون پیشرانه الکتریکی عقب هم عرضه می شود که قدرت ۲۲۲ اسبی داشته و شتاب آن در حدود ۸ ثانیه ثبت می شود. این نسخه ۵ هزار پوند ارزان تر بوده اما خب در تریم های پایین تر هم عرضه شده و ارزان ترین آن ها در تریم Allure قیمت نسبتاً معقول ۳۶۵۸۵ پوندی دارد.
چیزهای دوست داشتنی زیادی درباره پژو ۳۰۰۸ هیبرید ۴ وجود دارد. پژو محصولی خوش ساخت، مجهز و مدرن را طراحی کرده است. ۳۰۰۸ همچنین خودرویی راحت، اقتصادی و بی دردسر است. البته همه ی این موارد در نسخه هیبریدی و دیفرانسیل جلوی ۳۰۰۸ نیز وجود داشته و این مدل حدود ۱۰ هزار پوند ارزان تر است. پژو ۳۰۰۸ هیبرید ۴ خودروی گران قیمتی بوده و نمی توان آن را خیلی توصیه کرد.
مشخصات پژو ۳۰۰۸ SUV GT Hybrid۴
- قیمت: ۴۶۷۳۵ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
- قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: زیر ۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع autoexpress
برچسب ها۲۰۲۰ بررسی فنی و تخصصی پژو ۳۰۰۸ جدید شاسی بلند هیبریدی