کیا با کراس اوور فول سایز تلوراید خود سروصدای زیادی به پا کرده و تحسین اکثر نشریات خودرویی را برانگیخته است. استایل، راحتی و جاداری این کراس اوور کره ای آزمایش کنندگان را بسیار تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که توانست عنوان شاسی بلند سال ۲۰۲۰ آمریکای شمالی را از آن خود کند؛ اما تلوراید در بازار کار بسیار سختی را در پیش دارد زیرا بخش کراس اوورهای فول سایز در ایالات متحده بسیار شلوغ و رقابتی است و کیا می خواهد با این خودرو رقبای بسیار باسابقه ای مثل فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر را به چالش بکشد؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب کیا تلوراید را با این رقبا مقایسه کنیم.
ابعاد بیرونی
ازآنجایی که هر چهار کراس اوور این مقایسه به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند هفت یا هشت سرنشین را در خود جای دهند، عجیب نیست که همهٔ آن ها بسیار بزرگ هستند. فورد اکسپلورر با ۵,۰۴۹ میلی متر طول و ۳,۰۲۵ میلی متر فاصلهٔ محوری، بزرگ ترین عضو گروه است درحالی که تلوراید و پایلوت تقریباً هم اندازه هستند اما کراس اوور کیا ۸۲ میلی متر فاصلهٔ محوری کشیده تری دارد. از سوی دیگر، هایلندر پسر کوچک گروه محسوب می شود زیرا از سه خودروی دیگر طول کمتری دارد اما فاصلهٔ محوری آن از پایلوت بیشتر است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
| طول | 5001 میلی متر | 4991 میلی متر | 4950 میلی متر | 5049 میلی متر |
| عرض | 1989 میلی متر | 1996 میلی متر | 1930 میلی متر | 2004 میلی متر |
| ارتفاع | 1750 میلی متر | 1793 میلی متر | 1730 میلی متر | 1775 میلی متر |
| فاصلهٔ محوری | 2901 میلی متر | 2819 میلی متر | 2850 میلی متر | 3025 میلی متر |



ابعاد داخلی
یکی از مهم ترین موضوعات در کراس اوورهای خانوادگی فضای داخلی آن ها است زیرا آن ها برای جابجایی تعداد زیادی سرنشین و بار طراحی شده اند. از بین این چهار کراس اوور، سرنشینان ردیف اول احتمالاً تلوراید را ترجیح خواهند داد زیرا بیشتری فضای سر و پا را در این ردیف دارد. بااین حال اکسپلورر هم خیلی با تلوراید اختلاف ندارد اما هایلندر و پایلوت کمترین فضای سر و پا را در ردیف اول خود دارند به گونه ای که فضای سر هایلندر تنها ۱۰۰۶ میلی متر و فضای پای پایلوت فقط ۱۰۳۹ میلی متر است.




در ردیف دوم صندلی ها بازهم تلوراید به وضوح برنده است زیرا در این ردیف از ۱۰۷۷ میلی متر فضای پا برخوردار است که از دومین خودروی برتر گروه یعنی هایلندر ۳۶ میلی متر بیشتر است. اکسپلورر و پایلوت هم کمترین فضای پا را در ردیف دوم ارائه می کنند اما کراس اوور آمریکایی از لحاظ فضای سر در این ردیف بهترین خودروی جمع است. صندلی های ردیف سوم برای بزرگ سالان عمدتاً حکم زندان را دارد اما همیشه این طور نیست زیرا در این ردیف اکسپلورر با ۸۱۸ میلی متر فضای پا عالی است درحالی که پایلوت و تلوراید هم به ترتیب با ۸۱۰ و ۷۹۸ میلی متر فضای پا، تقریباً شانه به شانهٔ اکسپلورر هستند. همچنین در این ردیف پایلوت و اکسپلورر از بیشترین فضای سر هم برخوردار هستند؛ اما هایلندر با تنها ۷۰۳ میلی متر فضای پا، بدترین شرایط را در ردیف سوم دارد. این فضا از اکثر صندلی های هواپیماهای اقتصادی هم کمتر است و فضای سر ۹۱۷ میلی متری آن نیز اوضاع را بدتر می کند.




یکی دیگر از ویژگی های مهم کراس اوورهای فول سایز فضای بار است. در این قسمت، اکسپلورر در صورت خواباندن دو ردیف صندلی عقبی، با ۲۴۸۶ لیتر فضا با اختلافی جزئی تلوراید را مغلوب می کند درحالی که هایلندر و پایلوت هم به ترتیب با ۲۳۸۷ و ۲۳۷۶ لیتر، تقریباً مساوی هستند. هنگام خواباندن صندلی های ردیف سوم اما هایلندر با ۱۳۷۰ لیتر خودروی برتر است درحالی که در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی ها، تلوراید از همه صندوق جادارتری دارد و فضای بار آن ۸۰ لیتر از نزدیک ترین رقیب یعنی اکسپلورر بیشتر است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
فضای سر | ||||
| ردیف جلو | 1039 میلی متر | 1019 میلی متر | 1006 میلی متر | 1034 میلی متر |
| ردیف وسط | 1021 میلی متر | 1021 میلی متر | 1000 میلی متر | 1029 میلی متر |
| ردیف آخر | 968 میلی متر | 988 میلی متر | 917 میلی متر | 988 میلی متر |
فضای پا | ||||
| ردیف جلو | 1120 میلی متر | 1039 میلی متر | 1067 میلی متر | 1092 میلی متر |
| ردیف وسط | 1077 میلی متر | 975 میلی متر | 1041 میلی متر | 991 میلی متر |
| ردیف آخر | 798 میلی متر | 810 میلی متر | 703 میلی متر | 818 میلی متر |
فضای بار | ||||
| با یک ردیف صندلی | 2463 لیتر | 2376 لیتر | 2387 لیتر | 2486 لیتر |
| با دو ردیف صندلی | 1302 لیتر | 1325 لیتر | 1370 لیتر | 1356 لیتر |
| با سه ردیف صندلی | 595 لیتر | 467 لیتر | 453 لیتر | 515 لیتر |
پیشرانه
از بین این چهار کراس اوور، سه خودرو از پیشرانه های شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کنند اما فورد برای اکسپلورر یک موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست را در نظر گرفته است. این کراس اوور آمریکایی با وجود استفاده از پیشرانهٔ کوچک تر، به لطف سیستم پرخوران، با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور، برترین عضو گروه است. در رتبهٔ دوم هایلندر با موتور ۲۹۵ اسب بخاری ۳.۵ لیتری V۶ قرار می گیرد اما تلوراید هم با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ که ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند، اختلاف چندانی با تویوتا ندارد. جایگاه آخر نیز به پایلوت می رسد زیرا موتور ۳.۵ لیتری V۶ آن تنها ۲۸۵ اسب بخار قدرت دارد.




پیشرانهٔ توربوشارژ اکسپلورر با وجودی که بیشترین قدرت و گشتاور را تولید می کند اما به همراه موتور تنفس طبیعی هایلندر کمترین مصرف سوخت را دارند و هردو در هر صد کیلومتر ۱۰.۲ لیتر بنزین مصرف می کنند. پس از این دو، هوندا پایلوت قرار دارد که در صورت تجهیز به گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی، برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۱۰.۷ لیتر بنزین نیاز دارد. در جایگاه آخر نیز تلوراید قرار می گیرد زیرا پیشرانهٔ V۶ آن که بیشترین حجم را در این مقایسه دارد، در هر صد کیلومتر ۱۱.۲ لیتر بنزین را سر می کشد. اکسپلورر اما علاوه بر برخورداری از بیشترین قدرت و کمترین مصرف سوخت، به لطف پلت فرم دیفرانسیل عقب خود، تنها عضو گروه است که می تواند بیش از ۲.۵ تن را یدک بکشد درحالی که ظرفیت بکسل دیگر خودروها همگی ۲۲۷۰ کیلوگرم است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
| پیشرانه | 3.8 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 | 2.3 لیتری I4 توربو |
| قدرت | 291 اسب بخار | 285 اسب بخار | 295 اسب بخار | 300 اسب بخار |
| گشتاور | 355 نیوتن متر | 355 نیوتن متر | 356 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
| گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
| محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
| مصرف سوخت | 11.2 لیتر ترکیبی | 10.7 لیتر ترکیبی | 10.2 لیتر ترکیبی | 10.2 لیتر ترکیبی |
| ظرفیت بکسل | 2270 کیلوگرم | 2270 کیلوگرم | 2270 کیلوگرم | 2540 کیلوگرم |
قیمت
قیمت گذاری این کراس اوورها کمی پیچیده است زیرا همگی در تیپ های مختلف و با تجهیزات گوناگون عرضه می شوند و بنابراین ناچاریم قیمت پایهٔ خودروها را در نظر بگیریم که از این لحاظ، هوندا پایلوت با قیمت پایهٔ ۳۲,۶۴۵ دلار ارزان ترین کراس اوور این جمع محسوب می شود اما تلوراید هم با قیمت پایهٔ ۳۲,۷۶۵ دلار با اختلافی بسیار جزئی در رتبهٔ دوم قرار می گیرد. دراین بین اکسپلورر با قیمت پایهٔ ۳۳,۹۶۰ دلار کمی گران تر است اما عنوان گران ترین عضو گروه به هایلندر با قیمت پایهٔ ۳۵,۷۲۰ دلار می رسد.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
| قیمت پایه | 32,765 دلار | 32,645 دلار | 35,720 دلار | 33,960 دلار |




برنده کیست؟
پاسخ دادن به این سؤال صرفاً از روی مشخصات دشوار است اما قطعاً روی کاغذ فورد اکسپلورر برنده است. بااین حال اینکه آیا اکسپلورر در دنیای واقعی هم خودروی برتری است یا نه باید در آزمایش های عملی مشخص شود. کیا تلوراید نیز رقیب شایسته ای به نظر می رسد که می تواند هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر را مغلوب کند. البته رقبای حاضر در بخش کراس اوورهای فول سایز بازار آمریکا صرفاً به این چهار ماشین محدود نمی شود و کراس اوورهایی مثل شورلت تراورز، هیوندای پالیسید، فولکس واگن اطلس، مزدا CX-۹ و… هم در این بخش حضور دارند؛ بنابراین خریداران انتخاب های زیادی دارند و می توانند مدلی را پیدا کنند که متناسب با نیازهای آن ها باشد.
منبع carscoops
برچسب هاکراس اوور مقایسه خودروها
