شاید عرضه فیات ۵۰۰ هاچبک در آمریکا متوقف شده باشد اما این خودرو در اروپا تغییر مهمی را تجربه کرده است. ۵۰۰ به همراه پاندایی که از نظر فنی مشابه برادر خود می باشد به یک خودروی هیبریدی ملایم تبدیل شده است.
در قلب ۵۰۰ و پاندای هیبریدی پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی با قدرت ۷۰ اسبی و یک پیشرانه الکتریکی ۱۲ ولت (استارتر/ژنراتور) و همچنین یک باتری لیتیومی کوچک قرار گرفته است. فیات-کرایسلر می گوید استفاده از این قوای محرکه باعث کاهش ۳۰ درصدی آلایندگی دی اکسید کربن در مقایسه با پیشرانه ۱.۲ لیتری قبلی می شود.
پیشرانه درون سوز جدید این خودروها ساختار نسبتاً ساده ای داشته و از دو سوپاپ در هر سیلندر و یک میل بادامک با زمان بندی سوپاپ متغیر استفاده می کند. سیستم استارتر/ژنراتور نیز مستقیماً به پیشرانه اصلی متصل بوده و با تسمه کار می کند. این سیستم انرژی را در زمان کاهش سرعت و ترمز گرفتن گرفته و در باتری کوچکی ذخیره می کند و از آن در زمان استارت دوباره پیشرانه و شتاب گیری ها استفاده می نماید.
قوای محرکه هیبریدی ملایم ۵۰۰ و پاندای هیبریدی با یک گیربکس ۶ سرعته دستی همکاری می کند. فیات-کرایسلر می گوید نسبت دنده شش این گیربکس پیش از این هرگز دیده نشده و استفاده از آن باعث کاهش مصرف سوخت در بزرگراه ها می شود. کل قوای محرکه نیز در مقایسه با پیشرانه قبلی ۴۵ میلی متر نزدیک تر به زمین نصب شده تا هندلینگ خودروها نیز بهبود یابد.
فیات ۵۰۰ هیبریدی از ماه فوریه در بازارهای اروپایی عرضه خواهند شد و تولید آن ها اولین قدم در راه الکتریکی شدن محصولات این خودروساز است. اواخر سال جاری نیز نسخه تمام الکتریکی ۵۰۰ تولید خواهد شد؛ اما پاندای هیبریدی از مارس ۲۰۲۰ در دسترس خواهد بود و هر دو خودرو در ابتدا با نسخه سفارشی لانچ ادیشن که دارای تجهیزات استاندارد بیشتر است تولید خواهند شد.
برچسب هااخبار جدید هیبریدی