مواد سرکوب کننده صدا نقش مهمی در بهبود راحتی و آرامش داخل کابین یک خودرو دارند اما اکثر مردم اهمیتی به این متریال نمی دهند.
مهندسان نیسان جزو استثناها هستند زیرا آن ها جایگزین سبک وزنی با نام متا متریال آکوستیک را توسعه داده اند.
این متا متریال که در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته می شود طبق گفته نیسان یک راه حل ساده و خلاقانه است که از ساختاری مشبک و نواری پلاستیکی تشکیل می شود. این نوار پلاستیکی لرزش ها را کنترل می کند تا نویزهای خاص مثل صدای جاده و پیشرانه با پهنای ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ هرتز محدود شوند.
اگرچه استفاده از متریال عایق صدا چندین سال است که صورت می گیرد اما این خودروساز ژاپنی گفته اکثر متریال برای بلوکه کردن پهنای فرکانس مورد استفاده قرار می گیرند و به همین خاطر از لاستیک های سنگین ساخته می شوند. این امر وزن را بالا می برد که دشمن پرفورمنس و مصرف سوخت کم است.
خوشبختانه متا متریال آکوستیک نیسان همان میزان ایزوله کردن صدا را فراهم کرده و درعین حال یک چهارم نمونه های قبلی وزن دارد. مزیت های این متریال به همین جا ختم نمی شود زیرا ساختار ساده آن باعث کاهش هزینه ها می شود. به این ترتیب استفاده از این متریال مزیت های زیادی خواهد داشت.
نیسان در سال ۲۰۰۸ کار تحقیق روی این مواد را شروع کرده است. کاربری این مواد در آن زمان محدود به مواردی همچون آنتن های حساس برای تحقیق درباره موج الکترومگنتیک بوده است اما مهندسان این شرکت به دنبال دیگر کاربری ها بوده و نهایتاً به این روش خلاقانه رسیده اند.
هنوز چیزی درباره استفاده از این متریال در محصولات آتی نیسان به گوش نرسیده اما ژاپنی ها گفته اند که تولید انبوه این مواد نیازمند توجیه هزینه های مالی آن است.
[دانلود ویدئو ]برچسب هااخبار تکنولوژی