ماه گذشته مرسدس بنز اعلام کرد که عرضهٔ کراس اوور الکتریکی EQC در ایالات متحده یک سال به تأخیر خواهد افتاد زیرا این شرکت می خواهد در ابتدا به تقاضای رو به رشد برای خرید این خودرو در اروپا پاسخ دهد. این خبر غیرمنتظره ای بود زیرا مرسدس بنز تنها یک ماه قبل در نمایشگاه لس آنجلس قیمت گذاری EQC برای بازار ایالات متحده را منتشر کرده بود. حال اما مشخص شده که برای این کراس اوور الکتریکی در اروپا هرگز تقاضای زیادی وجود ندارد زیرا Die Welt، مرسدس بنز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در بازار داخلی آلمان تنها ۵۵ دستگاه EQC فروخته است.
البته ممکن است گفته شود این رقم برای اولین ماه فروش EQC تا حدودی قابل درک است اما واقعیت این است که فروش این خودرو در آلمان از تابستان گذشته آغاز شده است. همچنین موضوع جالب اینکه Die Welt از مرسدس درخواست ارائهٔ آمار فروش EQC را کرده اما سازندهٔ آلمانی این درخواست را رد کرده و گفته است که تعداد ثبت نام های خرید آن در دسترس نیست. البته نشریهٔ آلمانی تسلیم نشده و مستقیماً به ادارهٔ حمل ونقل موتوری فدرال آلمان (KBA) مراجعه کرده است تا اطلاعات ثبت نام برای EQC را به دست آورد.
در اسناد این سازمان تنها ۵۵ ثبت نام خرید برای EQC در ماه نوامبر ذکر شده است که ۱۹ دستگاه آن از نوع AMG Line هستند. این فروش بسیار کمی است خصوصاً با توجه به اینکه رقیب کراس اوور الکتریکی مرسدس یعنی آئودی E-Tron در همین ماه در آلمان ۱۹۲ دستگاه فروش داشته است. البته E-Tron چند ماه زودتر از EQC به بازار عرضه شده اما در ماه مارس ۲۰۱۹ به عنوان اولین ماه حضور خود در بازار آلمان ۴۷۸ دستگاه فروش داشته است.
از بازار داخلی آلمان که بگذریم، EQC در دیگر کشورهای اروپایی هم هرگز فروش خوبی نداشته به گونه ای که در سپتامبر ۲۰۱۹ در کل اروپا تنها ۲۱۲ دستگاه فروش داشته است درحالی که برای مقایسه، تسلا مدل ۳ در همین ماه در اروپا ۱۷,۵۰۲ دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که پیش ازاین از EQC به عنوان قاتل تسلا یاد شده بود. علاوه بر این، مرسدس بنز برای بازاریابی و تبلیغ EQC هزینهٔ زیادی کرده و این روزها این خودرو در آلمان در تلویزیون، سینماها و بیلبوردهای تبلیغاتی به وفور دیده می شود اما به نظر می رسد تنها جایی که کراس اوور الکتریکی مرسدس در آن دیده نمی شود، خیابان های آلمان یا پارکینگ خانه های مردم است.
در همین حال، تسلا سخت در تلاش بوده و امیدوار است بتواند به زودی ساخت گیگا فاکتوری چهار را در آلمان تکمیل کند. نخستین خودرویی که در این کارخانه تولید می شود کراس اوور کامپکت مدل Y خواهد بود که می تواند رقیب ارزان تری برای EQC باشد و اوضاع مرسدس را در بازار خودروهای الکتریکی حتی از این هم بدتر کند. درهرحال، فروش کل خودروهای الکتریکی در بازار آلمان در طول یازده ماه نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۷,۵۳۳ دستگاه بوده که با توجه به فروش کلی ۳.۶ میلیون دستگاهی خودرو در آلمان در همین مدت، شبیه قطره ای در اقیانوس به نظر می رسد.
برچسب هاآمار فروش اخبار الکتریکی کراس اوور مرسدس EQC