سایبرتراک نام پیکاپ جنجالی تسلا است که یکی از پرسروصداترین خودروهای چند وقت اخیر بوده است. هرچند تسلا با این خودرو قصد رقابت با پیکاپ های سنتی دیترویتی را دارد اما بزرگ ترین رقیب سایبرتراک، پیکاپ الکتریکی ریویان R۱T است و همواره سؤال بوده که پیکاپ تسلا در برابر این رقیب چگونه عمل می کند. حال نهایتاً می توانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
پیکاپ سنتی تر یا پیکاپ نامتعارف عجیب؟
تقریباً یک سال از زمان رونمایی پیکاپ ریویان R۱T می گذرد. این شرکت نوپای آمریکایی سال گذشته پیکاپ الکتریکی خود را در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی کرد اما از سوی دیگر تسلا مثل همیشه برای رونمایی از سایبرتراک هیچ نمایشگاه خودرویی را انتخاب نکرد و زمانی که این پیکاپ را طی رویدادی ویژه رونمایی کرد، تمام توجهات را از نمایشگاه لس آنجلس دور کرد. ریویان با حمایت فورد و آمازون، پیکاپی با ظاهری سنتی تر طراحی کرده است هرچند که هنوز هم با یک نوار چراغ داری که سرتاسر دماغهٔ خودرو کشیده شده به همراه چراغ های جلوی بیضی شکل، نمایی منحصربه فرد دارد. از سوی دیگر اما با اطمینان می توان گفت که خریداران سنتی تر وانت ها به سمت سایبرتراک نخواهند رفت زیرا این پیکاپ با فرم مثلثی شکل، اوورهنگ فوق العاده کوتاه جلو و قسمت بار کوپه مانند، نمای کاملاً غیرمتعارف و عجیبی دارد درحالی که R۱T دقیقاً مثل دیگر پیکاپ های دو کابین معمولی به نظر می رسد.
ابعاد و اندازه
سایبرتراک که به نظر می رسد برای فیلم های علمی تخیلی ساخته شده، بسیار بزرگ تر از R۱T است. پیکاپ تسلا با طولی کلی ۵,۸۸۵ میلی متر، هرچند ۵ میلی متر از فورد F۱۵۰ یک ونیم کابین کوتاه تر است اما به میزان قابل توجه ۴۱۱ میلی متر طول بیشتری نسبت به ریویان دارد. به همین دلیل درحالی که قسمت بار R۱T تنها ۱۳۷ سانتیمتر طول دارد، طول قسمت بار سایبرتراک برابر با ۱۹۸ سانتیمتر است. پیکاپ ریویان همچنین با ۱,۸۶۱ میلی متر عرض و ۱,۸۱۳ میلی متر ارتفاع، به ترتیب حدود ۱۶۵ میلی متر باریک تر و ۹۱ میلی متر کم ارتفاع تر از سایبرتراک است. در عمل این اختلاف ابعاد موجب شده تسلا علاوه بر برخورداری از ۶۰ سانتیمتر قسمت بار بزرگ تر، بتواند شش بزرگ سال را در کابین خود حمل کند یعنی کاری که ریوان نمی تواند انجام دهد. از سوی دیگر اما هردو پیکاپ از صندوق بار جلو و محفظهٔ باری در عقب برخوردارند که البته محفظه های بار عقبی تسلا در قسمت شیب دار جانبی قسمت بار تعبیه شده اند درحالی که محفظهٔ بار عقبی ریویان بین صندلی عقب و قسمت بار جای گرفته است.
توانایی های آفرود
یک پیکاپ باید سرسخت بوده و توانایی عبور از هر مسیری را داشته باشد. از این لحاظ، هرچند ریویان از سیستم تعلیق تطبیقی تسلا که بسته به میزان بار ارتفاع پیکاپ را تنظیم می کند برخوردار نیست اما هنوز هم توانایی های آفرود بسیار خوبی دارد زیرا زاویهٔ حملهٔ آن ۳۵ درجه است که یک درجه از سایبرتراک بهتر است. البته از سوی دیگر، درحالی که فاصلهٔ تسلا از سطح زمین ۴۰ سانتیمتر است، ریویان تنها کمتر از ۳۶ سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد. البته هنوز در این زمینه اطلاعات کاملی در مورد سایبرتراک منتشر نشده و فعلاً نمی دانیم زاویهٔ شکست و حداکثر شیب قابل بالا رفتن آن چقدر است درحالی که این اعداد در R۱T به ترتیب برابر با ۲۶ درجه و ۴۵ درجه هستند. علاوه بر این، پیکاپ ریویان می تواند در عمق یک متری آب حرکت کند و درحالی که انتظار می رود سایبرتراک توانایی حرکت در عمق آب بیشتری را داشته باشد، فعلاً عددی در این رابطه منتشر نشده است.
ظرفیت بار و بکسل
سایبرتراک در نسخهٔ پایهٔ تک موتورهٔ دیفرانسیل عقب می تواند حداکثر ۳۴۰۰ کیلوگرم بار را بکسل کند که این عدد در نسخهٔ میان بُرد دو موتورهٔ چهارچرخ محرک به ۴۵۰۰ کیلوگرم و در نسخهٔ بالا ردهٔ سه موتورهٔ چهارچرخ محرک به بیش از ۶۳۰۰ کیلوگرم می رسد. از سوی دیگر اما R۱T تنها در یک نسخهٔ چهار موتورهٔ چهارچرخ محرک (یک موتور در هر چرخ) عرضه خواهد شد و بنابراین صرف نظر از نوع باطری انتخابی، می تواند ۵۰۰۰ کیلوگرم بار را یدک بکشد. ظرفیت حمل بار ریویان هم ۸۰۰ کیلوگرم است که نصف ظرفیت بار ۱۶۰۰ کیلوگرمی سایبرتراک است. فعلاً تسلا وزن پیکاپ خود را اعلام نکرده است اما انتظار می رود با آن همه فلز گران قیمت، سنگین تر از ریویان ۲۶۷۰ کیلوگرمی باشد.
قوای محرکه و عملکرد
فعلاً اطلاعات کاملی در مورد موتورها و مشخصات فنی نسخه های مختلف سایبرتراک منتشر نشده است اما میدانیم که نسخهٔ دو موتورهٔ این پیکاپ الکتریکی از یک موتور متعلق به مدل ۳ در جلو با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۲ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور متعلق به مدل S در عقب برخوردار است که حداقل ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند؛ به عبارت دیگر، سایبرتراک دو موتوره طبق تخمین ها می تواند ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۱۷ نیوتن متر گشتاور را به زمین منتقل کند. نسخهٔ تک موتور اما به احتمال زیاد فقط به یک موتور متعلق به مدل ۳ مجهز است که در عقب قرار می گیرد. در همین حال، نسخهٔ سه موتور سایبرتراک باید به قوای محرکهٔ جدید تسلا موسوم به «پلاید» مجهز باشد که شامل دو موتور در عقب و یک موتور در جلو می شود.
طبق اعلام تسلا، نسخهٔ سه موتورهٔ سایبرتراک ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۸ ثانیه طی می کند که البته تعجبی ندارد زیرا طبق گزارش ها، قوای محرکهٔ پلاید در پروتوتایپ های مدل S حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ دو موتور میانی سایبرتراک اما برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و نسخهٔ پایهٔ تک موتور هم این کار را ظرف ۶.۵ ثانیه انجام می دهد. از سوی دیگر، ریویان R۱T با وجود برخورداری از ۷۶۰ اسب بخار قدرت، کمی کُند به نظر می رسد زیرا در سریع ترین نسخهٔ خود با باطری های ۱۳۵ کیلووات ساعتی، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به سه ثانیه زمان نیاز دارد درحالی که این زمان در نسخهٔ بالا رده با باطری های ۱۸۰ کیلووات ساعتی به ۳.۲ و در نسخهٔ پایه به ۴.۷ ثانیه می رسد.
بُرد
همان طور که اشاره کردیم، هردوی این پیکاپ های الکتریکی با سه پکیج باطری مختلف عرضه خواهند شد و این یعنی بُرد آن ها در هر نسخه متفاوت است. به گفتهٔ تسلا، نسخهٔ پایهٔ سایبرتراک با هر بار شارژ کامل باطری های بیش از ۴۰۰ کیلومتر، نسخهٔ میانی دو موتوره بیش از ۴۸۰ کیلومتر و نسخهٔ سه موتوره بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی می کند. این در حالی است که بُرد R۱T با هر بار شارژ کامل باطری ها در نسخهٔ پایه با باطری های ۱۰۵ کیلووات ساعتی ۳۷۰ کیلومتر، در نسخهٔ میانی با باطری های ۱۳۵ کیلووات ساعتی ۴۸۰ کیلومتر و در نسخهٔ بالایی با باطری های ۱۸۰ کیلووات ساعتی ۶۵۰ کیلومتر است. سایبرتراک اما علاوه بر بُرد بیشتر، مزیت بزرگ دیگری هم دارد که آن برخورداری از شبکهٔ پرقدرت سوپرشارژرهای تسلا است. این پیکاپ با سوکت های شارژ ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت عرضه می شود که این یعنی تقریباً همه جا می توان آن را شارژ کرد اما فعلاً زمان لازم برای شارژ آن مشخص نیست. در همین حال، R۱T از شارژرهای تا ۱۶۰ کیلوواتی پشتیبانی می کند و با این شارژرها باطری های نسخهٔ ۱۸۰ کیلووات ساعتی آن ظرف ۵۰ دقیقه از شارژ ۵ درصد به ۸۰ درصد می رسد.
قیمت
طبق اعلام تسلا، قیمت نسخهٔ پایهٔ تک موتور سایبرتراک از ۳۹,۹۰۰ دلار آغاز می شود و نسخه های میانی و بالایی هم به ترتیب قیمت پایه ای برابر با ۴۹,۹۰۰ دلار و ۶۹,۹۰۰ دلار دارند که البته همهٔ این اعداد بدون احتساب هیچ گونه مشوق های دولتی است. R۱T اما پیکاپ بسیار گران تری است به گونه ای که قیمت نسخهٔ پایهٔ آن از حدود ۶۹ هزار دلار آغاز شده و در نسخه های میانی و بالایی به ترتیب به حدود ۸۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار دلار می رسد.
نتیجه
تا وقتی که هردوی این پیکاپ ها وارد بازار نشده و با آن ها رانندگی نشود نمی توان گفت کدام یک بهتر است ولی بااین حال آنچه فعلاً از روی تصاویر و اعداد روی کاغذ می توانیم بگوییم این است که نسخهٔ میانی تسلا در اکثر قسمت ها بر نسخهٔ میانی ریویان برتری دارد اما ممکن است طراحی ظاهری بحث برانگیز سایبرتراک در بازار به ضرر آن تمام شود.
مشخصات فنی
ریویان R1T | تسلا سایبرتراک | |
طول | 5,473 میلی متر | 5,885 میلی متر |
عرض | 1,861 میلی متر | 2,027 میلی متر |
ارتفاع | 1,813 میلی متر | 1,905 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 3,451 میلی متر | 3,807 میلی متر |
فاصله از زمین | 36 سانتیمتر | 40 سانتیمتر |
زاویهٔ حمله | 35 درجه | 34 درجه |
زاویهٔ فرار | 28 درجه | 30 درجه |
زاویهٔ شکست | 26 درجه | ؟ |
قدرت | 760 اسب بخار | 690 اسب بخار |
گشتاور | ؟ | 1117 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 (نسخهٔ پایه) | 4.7 ثانیه | 6.5 ثانیه |
شتاب صفر تا 96 (نسخهٔ میانی) | 3.0 ثانیه | 4.5 ثانیه |
شتاب صفر تا 96 (نسخهٔ بالایی) | 3.2 ثانیه | 2.9 ثانیه |
حداکثر سرعت (نسخهٔ پایه) | 200 کیلومتر/ساعت | 175 کیلومتر/ساعت |
حداکثر سرعت (نسخهٔ میانی) | 200 کیلومتر/ساعت | 195 کیلومتر/ساعت |
حداکثر سرعت (نسخهٔ بالایی) | 200 کیلومتر/ساعت | 210 کیلومتر/ساعت |
بُرد (نسخهٔ پایه) | 370 کیلومتر | 400 کیلومتر |
بُرد (نسخهٔ میانی) | 480 کیلومتر | 480 کیلومتر |
بُرد (نسخهٔ بالایی) | 650 کیلومتر | 800 کیلومتر |
ظرفیت بار | 800 کیلوگرم | 1600 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل (نسخهٔ پایه) | 5000 کیلوگرم | 3400 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل (نسخهٔ میانی) | 5000 کیلوگرم | 4500 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل (نسخهٔ بالایی) | 5000 کیلوگرم | 6300 کیلوگرم |
قیمت (نسخهٔ پایه) | 69,000 دلار | 39,900 دلار |
قیمت (نسخهٔ میانی) | 80,000 دلار | 49,900 دلار |
قیمت (نسخهٔ بالایی) | 100,000 دلار | 69,900 دلار |
منبع: TopSpeed
برچسب هاالکتریکی پیکاپ - وانت ریویان مقایسه خودروها