بازوی پرفورمنس ب ام و امسال ۴۶ ساله شد اما ۴۱ سال پیش بود که اولین خودروی جاده ای خود را عرضه کرد…
زمانی که ب ام و اولین خودروی جاده ای بخش موتور اسپورت خود را در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۸ رونمایی کرد، افراد معدودی می توانستند آینده ی برند M را پیش بینی کنند.
این بخش هم اکنون موقعیت خود به عنوان بخش اسپورت ب ام و را کاملاً تثبیت کرده و تقریباً روی تمامی محصولات ب ام و کار می کند. طبیعتاً برخی از محصولات این شرکت بهتر از بقیه بوده ولی همه ی آن ها چند وجه مشترک دارند: همگی سریع بوده و معمولاً هیجان انگیز هستند و در بسیاری از موارد نیز به نمونه هایی کلکسیونی تبدیل شده اند.
بیایید باهم نگاهی به بخش دوم تاریخچه محصولات جذاب ب ام و M داشته باشیم.
- ب ام و M۵ E۶۰ (سال ۲۰۰۵)
این خودرو بیشترین میزان سیلندر تا زمان رونمایی خود را داشته است. M۵ E۶۰ از پیشرانه ۱۰ سیلندر با قدرت زیاد ۵۰۰ اسب بخاری استفاده کرده و تمامی ویژگی های یک خودروی اسپورت و کاربردی را داشته است. با قابلیت حمل پنج نفر در سرعت های بسیار بالا، این خودرو یکی از فوق العاده ترین محصولات زمان خود بوده است.
- ب ام و M۵ E۶۰ تورینگ (سال ۲۰۰۷)
ب ام و در اروپا نسخه استیشن M۵ E۶۰ را نیز با همان نیروگاه تاریخی عرضه کرد. این خودرو به دو صورت فرمان راست و چپ عرضه شد و دل های بسیاری را ربود.
- ب ام و M۶ E۶۳ (سال ۲۰۰۵)
شاید این خودرو خیلی زیبا نباشد اما M۶ علیرغم ابعاد بزرگ و وزن زیاد خودرویی فوق العاده سریع بوده است. با استفاده از ویژگی های فنی M۵ E۶۰، این خودرو می توانست در عرض ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
- ب ام و Z۴M رودستر (سال ۲۰۰۶)
Z۴M رقیبی برای پورشه باکستر S بود و می توانستیم آن را در واقع یک M۳ E۴۶ رودستر در نظر بگیریم. در قلب این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری ۳۳۸ اسب بخاری قرار گرفته بود. از نظر ما این خودرو توانایی مسحور کردن راننده را داشته و ب ام و کار خود را به نحو احسن انجام داده است.
- ب ام و Z۴M کوپه (سال ۲۰۰۶)
برای افرادی که ساختار مستحکم را به لذت رانندگی در هوای آزاد ترجیح می دهند ب ام و نسخه کوپه ی Z۴M را ساخت. این خودرو ۱۵ کیلوگرم سنگین تر بود و از سیستم تعلیق بازنگری شده و فرمان تیزتر سود می برد. البته همان پیشرانه ۳۳۸ اسبی در این خودرو نصب شده بود اما سوپاپ ها سریع تر حرکت می کردند و در کل تجربه ای هیجان انگیز به ارمغان می آوردند.
- ب ام و M۳ E۹۰ (سال ۲۰۰۷)
برای اولین بار ب ام و M۳ با پیشرانه ۸ سیلندر و طراحی دیفرانسیل عقب عرضه شد. این پیشرانه ۴۱۴ اسب بخاری آخرین نیروگاه تنفس طبیعی M۳ بود. با ردلاین ۸۴۰۰، این خودرو فوق العاده جذاب و توانا بود و درعین حال آرامش قابل توجهی برای چنین خودروی اسپورتی ارائه می کرد.
- جی پاور هوریکان (سال ۲۰۰۸)
کمپانی تیونینگ آلمانی جی پاور برای افرادی که به کم قانع نیستند M۵ E۶۰ فوق العاده سریع را تدارک دید و نام آن را هوریکان گذاشت. این خودرو قدرت بین ۶۶۰ تا ۸۳۰ اسب بخار داشته و در زمان خود توانست عنوان سریع ترین سدان دنیا را به دست آورد.
- ب ام و X۵ M E۵۳ (سال ۲۰۰۸)
اینجاست که اوضاع کمی احمقانه می شود و ما هم شگفت زده ایم که بخش M چرا راه خود را گم کرده است. X۵ شاید به عنوان یک شاسی بلند سواری خوبی داشته باشد اما هنوز هم یک شاسی بلند است و با ویژگی های M تناسب زیادی ندارد؛ اما خب مشتریان همیشه راست می گویند و X۵ M با قدرت ۵۴۷ اسب بخار موفقیت خوبی برای این برند به ارمغان آورد.
- ب ام و X۶ M (سال ۲۰۰۹)
اگرچه برخی طرفداران از ب ام و به خاطر تولید X۶ دل خوشی نداشتند اما یک بار دیگر بازار نشان داد که به دنبال چه چیزی است و درست مانند X۵ M، X۶ M نیز موفقیت دیگری را نصیب باواریایی ها کرد.
- ب ام و M۳ GTS (سال ۲۰۰۹)
ب ام و با این نسخه تولید محدود از M۳ نشان داد که کمی از روی جزوه پورشه تقلب کرده است. تمامی ۱۵۰ دستگاه M۳ GTS حدود ۱۳۵ کیلوگرم سبک تر از نسخه استاندارد بودند و در کل پرفورمنس قابل توجهی داشتند.
- ب ام و سری ۱ کوپه M (سال ۲۰۱۱)
اغلب افراد این خودرو را به خاطر وجود M۳ و M۴ نادیده می گیرند اما سری ۱ کوپه M با قدرت ۳۳۵ اسب بخاری خود گل سرسبد خودروهای جمع وجور و پرقدرت بوده است. راندن این خودرو خیلی راحت نبود اما در کل تجربه ای بسیار هیجان انگیز را به راننده می داد.
- ب ام و M۵ F۱۲ (سال ۲۰۱۱)
این نسل از M۵ تعداد سیلندرهای خود را به تعداد ۸ عدد کاهش داد؛ اما وجود یک جفت توربو نوید قدرت بیشتری را می داد. قدرت ۵۵۳ اسب بخاری M۵ F۱۲ باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه ای شد. ب ام و این بار نسخه استیشن این خودرو را نساخت و به همان مدل سدان چهار درب بسنده کرد.
- ب ام و M۶ F۱۳ (سال ۲۰۱۲)
یک بار دیگر M۶ خودرویی شیک تر اما کمتر کاربردی تر از M۵ با همان قوای محرکه بود که در پکیج دو درب کوپه خودنمایی می کرد. البته مدل M۶ گرن کوپه چهار درب نیز برای افرادی که خواهان فضاسازی بهتر کابین بودند در نظر گرفته شده بود. M۶ خودرویی سریع و بسیار خوش صدا بوده و به لطف قیمت بالای خود به تعداد کمی در بازار حضور دارد.
- ب ام و M۵ کامپتیشن پکیج (سال ۲۰۱۴)
پنجمین نسل M۵ کاملاً استثنایی بود اما این امر باعث نشد ب ام و از ارتقای آن دست بکشد و به همین خاطر نسخه کامپتیشن پکیج را معرفی کرد. نیروی این خودرو از ۵۵۳ به ۵۷۱ اسب بخار رسید و سیستم تعلیق نیز کاملاً ارتقا یافت. برای افرادی که خواهان چیزی بیشتر بودند، ب ام و در سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۰۰ دستگاه از نسخه ۵۹۱ اسبی کامپتیشن ادیشن را ساخت.
- ب ام و M۴ (سال ۲۰۱۴)
پنجمین نسل M۳ با تغییراتی اساسی همراه بود به گونه ای که نسخه دو درب آن جای خود را به خودرویی با نامی کاملاً جدید داد. به این ترتیب مدل های کوپه و کابریولت این خودرو به عنوان M۴ معرفی شدند اما از نظر مکانیکی تفاوتی با M۳ سدان نداشتند. هر دو خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۴۲۵ اسب بخاری استفاده کرده اند.
- ب ام و M۲ (سال ۲۰۱۶)
خودروهای M همواره قوی تر و سریع تر از پیشینیان خود بوده اند و البته سنگین تر، پیچیده تر و البته کمتر درگیر کننده تر هم شده اند؛ اما M۲ می خواست این رویه را تغییر دهد و کار خود را نیز بسیار خوب انجام داد. این خودرو در ابتدا قدرت ۳۶۵ اسبی داشت اما حالا در نسخه کامپتیشن با خروجی ۴۰۵ اسبی عرضه می شود.
- ب ام و M۵ F۹۰ (سال ۲۰۱۷)
ب ام و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ قوی ترین نسخه تاریخ M۵ را که از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی ۵۹۱ اسبی استفاده می کند معرفی کرد. به منظور انتقال هرچه بهتر این نیروی عظیم، M۵ برای اولین بار از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می کند.
- ب ام و M۵ و رکورد دریفت
در ژانویه ۲۰۱۸ بود که یوهان شوارتز به مدت هشت ساعت و بی وقفه با M۵ دریفت کرد و رکورد گینس را به خود اختصاص داد.
- ب ام و M۵ کامپتیشن پکیج (سال ۲۰۱۸)
برای افرادی که قدرت ۵۹۱ اسبی را کافی نمی دانند، ب ام و نسخه کامپتیشن M۵ را معرفی کرد. قدرت این خودرو به ۶۱۷ اسب بخار رسیده و سیستم تعلیق و اگزوز نیز بازنگری شدند. نتیجه این افزایش قدرت ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه ای است که آن را یک دهم ثانیه سریع تر از M۵ استاندارد می کند. این پکیج قیمت ۶۵۰۰ پوندی دارد.
- ب ام و M۸ و M۸ کامپتیشن (سال ۲۰۱۹)
این دو خودرو به دو صورت کوپه و کانورتیبل در دسترس بوده و از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی ۶۱۶ اسب بخاری استفاده می کنند.
حداکثر قدرت این پیشرانه در دور ۶۰۰۰ حاصل شده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۲ ثانیه ای برای M۸ کامپتیشن کوپه می شود. قدرت مدل استاندارد M۸ به ۵۹۲ اسب بخار می رسد که مشابه M۵ استاندارد است.
سیستم چهار چرخ محرک M۸ از جدیدترین نسل M۵ گرفته شده و چندین حالت رانندگی نیز برای آن وجود دارد. تحویل این خودرو با قیمت پایه ۱۲۰۷۱۵ پوندی آغاز شده است.
- ب ام و M۲ CS (سال ۲۰۱۹)
بخش M ب ام و نسل فعلی M۲ را روانه اتاق عمل کرد تا نسخه تولید محدود CS متولد شود. این کوپه به تعداد محدود و از بهار سال ۲۰۲۰ به دست مشتریان خواهد رسید.
با ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به M۲ کامپتیشن استاندارد، CS دارای برخی ویژگی های متمایز ظاهری همچون کاپوت از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن و سقف فیبر کربنی می باشد. گفته شده وزن کاپوت نسبت به نمونه فولادی نسخه استاندارد M۲ کامپتیشن تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)
منبع autocar
برچسب هاام پاور-ام پرفورمنس تاریخچه