تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

  1. دوشنبه ۹ دی ۹۸ ساعت ۱۷:۰۲ (۱۰ ماه قبل)
تاریخچه جذاب محصولات ب‌ام‌و M (قسمت اول)
به گزارش فرانگر

بازوی پرفورمنس ب ام و امسال ۴۶ ساله شد اما ۴۱ سال پیش بود که اولین خودروی جاده ای خود را عرضه کرد…

زمانی که ب ام و اولین خودروی جاده ای بخش موتور اسپورت خود را در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۸ رونمایی کرد، افراد معدودی می توانستند آینده ی برند M را پیش بینی کنند.

این بخش هم اکنون موقعیت خود به عنوان بخش اسپورت ب ام و را کاملاً تثبیت کرده و تقریباً روی تمامی محصولات ب ام و کار می کند. طبیعتاً برخی از محصولات این شرکت بهتر از بقیه بوده ولی همه ی آن ها چند وجه مشترک دارند: همگی سریع بوده و معمولاً هیجان انگیز هستند و در بسیاری از موارد نیز به نمونه هایی کلکسیونی تبدیل شده اند.

بیایید باهم نگاهی به تاریخچه محصولات جذاب ب ام و M داشته باشیم.

  • ب ام و ۳.۰ CSL (سال ۱۹۷۳)

این خودرو برای پیست توسعه یافته بود اما ب ام و مجبور شد نسخه های جاده ای ۳.۰ CSL را نیز برای همخوانی با قوانین مسابقات تولید کند. به منظور کاهش وزن، کاپوت، صندوق عقب و پوسته درب ها از آلومینیوم ساخته شده بودند و شیشه های جانبی نیز از جنس پلکسی گلس بودند. کابین هم تجهیزات چندانی نداشت تا کاهش وزن حداکثری صورت گیرد. تنها ۱۰۳۹ دستگاه از این خودرو تولید شد و هم اکنون تمامی آن ها ارزش بسیار بالایی دارند.

  • ب ام و M۱ (سال ۱۹۷۸)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

اولین خودروی جاده ای بخش M ب ام و در واقع یک سوپرکار پیشرانه وسط است. این خودرو که قرار بود در مسابقات گروه ۵ شرکت کند با وقفه ای طولانی در فرایند توسعه روبرو شد و نهایتاً در مسابقات دیگری شرکت کرد. این خودرو توسط جیورجتو جیوجیارو طراحی شده و اولین محصول استفاده کننده از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری کلاسیک ب ام و بوده است. تنها ۴۵۳ دستگاه از M۱ تولید شد.

  • ب ام و M۵۳۵i (سال ۱۹۸۰)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو در واقع ترکیبی عالی از پرفورمنس، ظاهر قلدر و فضای کابین و بار مناسب خانواده ها بود. نیروبخش M۵۳۵i همان پیشرانه ۳.۵ لیتری M۱ بود اما قدرت ۲۲۰ اسبی داشت. این پیشرانه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیه ای می شد که اگرچه در مقایسه با استانداردهای امروزی چندان زیاد نیست اما برای زمان خود بد نبوده است.

  • ب ام و M۵ E۲۸ (سال ۱۹۸۴)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

اولین M۵ تاریخ که در سال ۱۹۸۴ پدیدار شد عنوان سریع ترین سدان چهار درب جهان را به خود اختصاص داد. اگرچه این خودرو توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد اما از همان پیشرانه ۲۲۰ اسب بخاری M۵۳۵i E۱۲ استفاده می کرد.

  • ب ام و M۶۳۵ CSi (سال ۱۹۸۴)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو که در آمریکا با نام M۶ شناخته می شود در حقیقت همان M۵ کوپه است که برای رقابت با پورشه ۹۱۱ طراحی شد. M۶۳۵ همان فضای کابین سری ۶ کوپه E۲۴ را داشت اما از نظر پرفورمنس در سطح بالاتری بود. پیشرانه ۶ سیلندر ۲۸۲ اسب بخاری این خودرو باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۴ ثانیه ای می شد.

  • ب ام و M۳ E۳۰ (سال ۱۹۸۵)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

با وجود قوس های چرخ جذاب، M۳ نسل اول متمایزتر از اکثر نسخه های استاندارد خود بوده است. این خودرو تنها به صورت فرمان چپ عرضه شد و اولین M۳ با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری بود و همین نسخه بعداً به مدل های کابریولت و اوو نیز تبدیل شد. این خودروها هم اکنون ارزش کلکسیونی بالایی دارند.

  • ب ام و M۳ E۳۰ پیکاپ (سال ۱۹۸۶)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این یک خودروی M است؟ واقعاً نه هرچند توسط بخش M ساخته شد. این خودرو در واقع یک E۳۰ کانورتیبل است که برای حمل وسایل در کارخانه به پیکاپ تبدیل شده است. در ابتدا پیشرانه ۱۸۹ اسب بخاری مدل ۳۲۰iS روی آن نصب شد اما بعداً پیشرانه ۲.۳ لیتری S۱۴ متعلق به E۳۰ M۳ روی آن نصب شد که قدرت ۱۹۷ اسبی داشت.

  • ب ام و M۵ E۳۴ (سال ۱۹۸۸)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو برای رقابتی فشرده با مرسدس W۱۲۴ پرتوان طراحی شده بود و بنابراین کیفیت ساخت فوق العاده آن با پیشرانه ای ۶ سیلندر که قدرت ۳۱۱ اسبی داشت ترکیب شد. از سال ۱۹۹۱ به بعد یک نیروگاه آهنین ۳.۸ لیتری با قدرت ۳۳۵ اسب بخار در دل M۵ E۳۴ تپید.

  • ب ام و M۵ E۳۴ کانورتیبل (سال ۱۹۸۹)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

ب ام و نسخه روباز تمامی نسل های M۳ را عرضه کرده اما هرگز M۵ روباز را روانه خط تولید نکرده است. این کار تقریباً در سال ۱۹۸۹ انجام شد زیرا M۵ روباز طراحی گردید و در نمایشگاه ژنو در معرض دید همگان قرار گرفت؛ اما همه چیز در دقیقه ۹۰ به هم خورد زیرا ب ام و نمی خواست ریسک کرده و فروش سری ۳ کانورتیبل را به خطر بیندازد.

  • ب ام و M۸ (سال ۱۹۹۱)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

M۸ یکی از خاص ترین محصولات تاریخ این بخش پرفورمنس است. نسخه ۱۲ سیلندر ۵۵۰ اسب بخاری سری ۸ کد E۳۱ اساساً شامل دو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بود که در ترکیب باهم نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری را تشکیل دادند. یک گیربکس ۶ سرعته دستی هم نیروی پیشرانه را به چرخ های عقب منتقل می کرد. با وجود دو صندلی، ترمزهای مسابقه ای و بدنه ای خشن، M۸ قرار بود پرچم دار ب ام و باشد اما این گونه نشد.

  • ب ام و M۵ E۳۴ تورینگ (سال ۱۹۹۲)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

به منظور گسترش سبد محصولات M، ب ام و اقدام به معرفی M۵ تورینگ در سال ۱۹۹۲ کرد. این خودرو تنها به صورت فرمان چپ و به تعداد ۸۹۱ دستگاه تولید شد. M۵ تورینگ برای موفقیت تجاری تولید نشد و به همین خاطر بود که ب ام و مدل M۵ E۳۹ تورینگ را روی خط تولید نبرد؛ اما با موفقیتی که استیشن های اسپورت آئودی و مرسدس به دست آوردند M۵ تورینگ برای همیشه با بازار خداحافظی نکرد.

  • ب ام و M۳ E۳۶ (سال ۱۹۹۲)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

اینجا بود که بسیاری از طرفداران تصور می کردند محصولات گذشته M جذابیت بیشتری داشته اند زیرا E۳۶ به حدی کافی هیجان انگیز نبود. بله اگرچه این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیه ای داشت اما سواری درگیر کننده ای ارائه نمی داد و گیربکس بد نیز بر نارضایتی ها افزوده بود.

  • ب ام و ۸۵۰ CSi (سال ۱۹۹۳)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

شاید این خودرو نشان M را نداشته باشد اما توسط همین بخش توسعه یافته و بنابراین یک M۸ محسوب می شود حتی اگر ب ام و با چنین نامی بازاریابی انجام نداده باشد. کابین و بدنه ی خودرو در مقایسه با پروتوتایپ M۸ گیرایی کمتری داشت اما پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵.۶ لیتری آن با قدرت ۳۷۵ اسبی در دسترس بود و پرفورمنس قابل توجهی ارائه می کرد.

  • ب ام و M۳ کامپکت (سال ۱۹۹۶)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو تنها ۱.۳ تن وزن داشته و پیشرانه ی ۳.۲ لیتری ۳۲۱ اسبی در بطن آن جا خوش کرده است. ایده ی تولید M۳ کامپکت روی خط تولید برده محصولی کوچک تر و ارزان تر برای خریداران جوان تر بود اما ب ام و روی چندان خوشی به آن نشان نداد و تنها یک پروتوتایپ از آن ساخته شد و این پروژه برای همیشه به خاطره ها پیوست.

  • ب ام و M۵ E۳۹ (سال ۱۹۹۸)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

پس از E۳۶ ناامیدکننده نوبت به E۳۹ رسید که اولین محصول M با نیروگاه ۸ سیلندر بود. به همین خاطر محصول ب ام و از نظر پرفورمنس حرف های زیادی برای گفتن داشت. قدرت ۳۹۴ اسبی پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ های عقب فرستاده می شد. فروش جهانی این خودرو ۲۰۴۸۲ دستگاه بوده که نسبت به فروش ۱۲۲۵۴ دستگاهی نسل قبلی افزایش قابل توجهی را نشان می داد.

  • ب ام و Z۳M رودستر (سال ۱۹۹۸)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

Z۳ عادی ساختار بسیار خوبی برای تولید محصول M نبود بنابراین آن ها کار را با مدلی ناامیدکننده از نظر دینامیکی شروع کردند ولی حاصل کار خودرویی بود که ارزش نشان M را داشت. اگرچه این خودرو موفقیت چندانی به دست نیاورد اما همچنان گزینه ای جذاب در مقایسه با نسخه استاندارد خود محسوب می شود.

  • ب ام و Z۳M کوپه (سال ۱۹۹۸)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو به تعداد محدودی تولید شده و هم اکنون کاملاً کلکسیونی است. این Z۳ شوتینگ بریک ظاهر عجیبی داشته اما سواری آن به خاطر ساختار مستحکم تر بهتر از مدل روباز است. از نظر فنی تغییری وجود نداشته و همان پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری ۳۱۷ اسبی باعث ایجاد شتاب ۵.۴ ثانیه ای شده است.

  • ب ام و M۳ E۴۶ (سال ۲۰۰۰)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

ب ام و در پاسخ به انتقاداتی که از مدل E۳۶ می شد این نسل خاطره انگیز را تولید کرد که بسیار روی راننده تمرکز کرده بود. پیشرانه ۶ سیلندر M۳ E۴۶ قدرت ۳۳۸ اسب بخاری داشت و همانند نسل های پیشین به دو صورت کوپه یا کانورتیبل در دسترس بود.

  • ب ام و X۵ LM (سال ۲۰۰۰)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

ب ام و که به تازگی اولین شاسی بلند خود یعنی X۵ را عرضه کرده بود به دنبال نشان دادن هیجان رانندگی با یک قدبلند نورسیده بود و به همین خاطر پیشرانه ۱۲ سیلندر ۷۰۰ اسبی را در دل X۵ قرار داد. باواریایی ها سپس با این خودرو به جهنم سبز رفته و زمان ۸ دقیقه و ۵ ثانیه را ثبت کردند که ۱۵ ثانیه سریع تر از ب ام و Z۸ بود!

  • ب ام و M۳ CSL (سال ۲۰۰۳)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

این خودرو قیمتی بالا و گیربکسی مشکل ساز داشت که اثر بدی روی تجربه رانندگی می گذاشت اما باقی موارد واقعاً در حد اعلا بودند. M۳ CSL به خوبی بالانس شده بود و کیفیت ساخت بالا و صدایی هیجان انگیز داشت. هم اکنون قیمت این خودرو در بازار کلکسیونرها به شدت بالا رفته است.

  • ب ام و M۳ E۴۶ تورینگ (سال ۲۰۰۳)

تاریخچه جذاب محصولات ب ام و M (قسمت اول)

یک هات رود استیشن و جمع وجور با همان پیشرانه ۶ سیلندر ۳۴۳ اسبی مدل های M۳ E۴۶ کوپه و کابریولت. ب ام و یک پروتوتایپ کاملاً عملکردی از این خودرو ساخت و نتیجه گرفت آن را وارد بازار کند اما خب بازار روی چندان خوشی به این خودرو نشان نداد.

ادامه دارد…

منبع autocar

برچسب هاام پاور-ام پرفورمنس تاریخچه




همرسانی نوشتار: