گاردین، برخی از تحلیلگران حوزهٔ خودرو بر این باورند که سال ۲۰۲۰ به لطف موج جدیدی از محصولات الکتریکی از خودروسازان پیشروی اروپایی، سال خودروهای الکتریکی خواهد بود. همچنین داده های IHS Markit نشان می دهد که تعداد خودروهای الکتریکی در دسترس برای خریداران اروپایی تا اواخر سال آینده از کمتر از ۱۰۰ نمونه به ۱۷۵ مدل خواهد رسید. این روند رو به رشد در سال های بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۳۰ خودروی الکتریکی مختلف در اروپا قابل خریداری باشد.
با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی، انتظار می رود فروش آن ها نیز افزایش داشته باشد. در سال ۲۰۱۹، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش خودروها، ۳.۴ درصد بوده و انتظار می رود سال آینده این رقم به ۵.۵ درصد برسد. فروش خودروهای الکتریکی همچنان افزایش خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۶ تقریباً یک پنجم از کل فروش بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد. در سراسر اتحادیهٔ اروپا، فروش الکتریکی ها از ۳۱۹ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۵۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.
از اول ژانویهٔ سال ۲۰۲۰، بند جدیدی وارد قوانین اتحادیهٔ اروپا خواهد شد که اگر متوسط تولید دی اکسید کربن خودروها بیش از ۹۵ گرم در هر کیلومتر باشد، خودروسازان بشدت مجازات خواهند شد. اگر شرکت های خودروسازی از این میزان فراتر بروند، باید برای هر گرم تولید دی اکسید کربن بیشتر، ۹۵ یورو جریمه پرداخت کنند که این عدد در کل تعداد خودروهای فروخته شده ضرب می شود؛ اما بااین حال انتظار نمی رود وضع چنین قوانین سخت گیرانه ای هم تأثیر قابل توجهی در فروش خودروهای الکتریکی داشته باشد.
دلیل عمدهٔ چنین موضوعی این است که خودروسازان به نوعی قانون را دور می زنند زیرا طبق قوانین اروپا، خودروهایی که کمتر از ۵۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر تولید کنند، مشمول طرح های تشویقی فوق العاده ای خواهند شد. این یعنی شرکتی هر خودروی الکتریکی که به فروش برساند چون هیچ آلایندگی ای ندارد، درواقع دو خودرو حساب می شود و این امتیاز مطابقت با میزان آلایندگی مجاز در قوانین جدید را بدون افزایش تولید محصولات تمام الکتریکی آسان تر می کند. بااین وجود، خودروهای الکتریکی جدیدی مثل مینی کوپر SE، فولکس واگن ID.۳ و اوپل e-Corsa که سال آینده راهی نمایندگی های فروش می شوند، رقبای مقرون به صرفه ای برای خودروهای درون سوز خواهند بود.
برچسب ها۲۰۲۰ الکتریکی