چندین سال است که مزدا ۲ یکی از دل پذیرترین سوپرمینی های بازار بوده و جایگزینی شیک و هیجان انگیز از نظر سواری برای خودروهایی همچون فورد فیستا و پژو ۲۰۸ محسوب می شود. نسل فعلی این خودرو ۵ سال پیش عرضه شده و به همین خاطر فیس لیفتی روی آن صورت گرفته که از جمله تغییرات آن می توان به برخی بهبودهای فنی جالب اشاره کرد.
مزدا در بریتانیا روی پیشرانه ها و تریم هایی تمرکز کرده که بیشترین جذابیت را برای مشتریان داشته اند. به همین خاطر این خودرو همچنان در مدل پایه با قدرت ۷۵ اسبی عرضه شده است. این مدل پایه SE-L نام دارد. جالب اینکه نام SE-L در سایر محصولات مزدا برای مدل های رده میانی بکار می رود. این خودرو از تجهیزات مناسبی همچون رینگ های ۱۵ اینچی، چراغ های جلوی LED، سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل سود می برد. قیمت پایه این خودرو نیز ۱۵۷۹۵ پوند می باشد.
ما مدل مجهز به پیشرانه ۹۰ اسب بخاری را تست کردیم که با تریم های SE-L، Nav، Sport Nav و GT Sport Nav عرضه می شود. تمامی این مدل ها از سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر مجهز به صفحه نمایش ۷ اینچی، اندروید اتو، اپل کارپلی، ترمز شهری هوشمند و دستیار حفظ خودرو بین خطوط سود می برند. برای خرید این خودرو باید هزار پوند بیشتر در مقایسه با نسخه SE-L بپردازید که با توجه به قدرت و تجهیزات بیشتر، حداقل روی کاغذ انتخاب خوبی به نظر می رسد.
مدل های Sport Nav که قیمت ۱۷۴۹۵ پوندی دارند از تجهیزات بیشتری مثل رینگ های ۱۶ اینچی برخوردار هستند درحالی که مدل GT Sport Nav به صندلی های چرمی، دوربین دنده عقب، هدآپ دیسپلی رنگی و صندلی ها و فرمان گرم شونده مجهز شده است. البته وجود این تجهیزات با قیمت بیشتر همراه شده به گونه ای که بهای پایه این مدل ۱۸۲۹۵ پوند است.
زیر کاپوت خودرو پیشرانه ی آشنای 1.5 لیتری تنفس طبیعی اسکای اکتیو جی بنزینی قرار گرفته است. جدیدترین به روزرسانی مزدا باعث اضافه شدن تکنولوژی هیبریدی ملایم به خودرو شده که آلایندگی دی اکسید کربن را به کمتر از 100 گرم در هر کیلومتر رسانده است. این سیستم اساساً یک استارتر/ژنراتور تسمه ای است که از انرژی حاصل از ترمز برای کاهش بار پیشرانه استفاده می کند.
تکنولوژی هیبریدی در زمان حرکت کارکرد خوبش را نشان می دهد. شما شاهد استارت دوباره نرم خودرو در محیط های شهری خواهید بود. پیشرانه خودرو آرام و نرم بوده و خبری از لرزش مربوط به استارت دوباره آن نخواهد بود. تا دور 3500 خبر چندانی از صدای پیشرانه نخواهد بود.
متأسفانه فقدان توربو باعث شده پیشرانه در دورهای بالایی از نفس بیفتد و مزدا نیز این نقیصه را تا حدی با ارائه گیربکس دستی جبران کرده است. البته گیربکس اتوماتیک تنها به صورت سفارشی برای مدل Sport Nav وجود دارد. نسبت های گیربکس دستی به حدی طولانی هستند که مزدا ۲ را مناسب رکوردهای سرعت دریاچه نمک بونویل می کنند! برای مثال کافی است سرعت خودرو را بخواهید از ۱۰۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت برسانید که در پشت آمپرها شاهد اشاره کامپیوتر خودرو به معکوس به دنده چهار خواهید بود. همین نسبت های دنده باعث شده مزدا ۲ در جاده های پر پیچ و خم به خودرویی کاملاً ترسو بدل شود. مزدا ۲ خودرویی شهری است و بنابراین در سرعت های حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر خوشحال خواهد بود.
باید اعتراف کرد گیربکس دستی خودرو عملکرد خوبی دارد اما هنوز هم دفعات بیشتری از آن استفاده خواهید کرد و دور پیشرانه به نقطه ای خواهد رسید که صدای آن را می شنوید. نتیجه نهایی این است که پرفورمنس و آرامش کابین خودرو در مقایسه با رقبای مجهز به پیشرانه های توربو کمتر از حد انتظار است.
شاسی نیز شاهد بهبودهایی در دامپرهای عقب و فرمان بوده و اگرچه تفاوت بین این بخش ها در دو نسخه قبل و بعد از فیس لیفت مثل تفاوت شب و روز نیست اما مزدا ۲ همچنان یکی از بهترین خودروهای کلاس از نظر دینامیکی می باشد. سواری خودرو در شهر شاید کمی سفت باشد اما برای قضاوت نهایی دراین باره بهتر است ما مدل مجهز به رینگ های ۱۵ اینچی را نیز تست کنیم؛ اما تکان های بدنه محدود بوده و فرمان نیز دقیق و بالانس شده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا ۲ همان سرعت نمونه بکار رفته در مزدا ۳ جدید را ندارد بنابراین صفحه لمسی خودرو به اندازه سیستم های برخی رقبا تیز و باکیفیت نیست. البته همه مدل ها به جز نسخه پایه به صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار هستند و با استفاده از آن ها می توانید اینترفیس خود مزدا را نادیده بگیرید.
طراحی کلی داشبورد تغییر نکرده و بنابراین اگرچه حس چفت شدن خوب قطعات به یکدیگر وجود دارد اما فاقد فضای کاربردی است. برای مثال فضای زیادی از داشبورد به CD پلیر اختصاص یافته و فضای کمی برای قرار دادن یک اسمارت فون مدرن وجود دارد.
صندوق عقب خودرو فضای متوسط ۲۸۰ لیتری داشته و در برابر برخی رقبا کم می آورد. برای مثال نسل جدید رنو کلیو بیش از ۱۰۰ لیتر جادارتر از مزدا ۲ است.
جدیدترین به روزرسانی های صورت گرفته در مزدا 2 نمی توانند باعث رقابت بهتر این خودرو با جدیدترین رقبا شوند. خودروهایی همچون رنو کلیو کابین باکیفیت تر و جادارتری دارند اما کابین مزدا 2 قدیمی به نظر می رسد. پیشرانه نسبتاً عصبی و گیربکس دستی نیز باعث می شوند نتوانید از شاسی خوب خودرو استفاده کنید. صادقانه باید گفت عمر این خودرو در این کلاس رقابتی به پایان رسیده است.
مشخصات مزدا ۲ ۹۰PS GT Sport Nav
- قیمت: ۱۸۲۹۵ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۸۹ اسب بخار/۱۴۸ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress