این روزها همه درباره شعاع حرکتی خودروها صحبت می کنند و مباحث مربوط به مالیات های گوناگون و… باعث شده افراد زیادی به خرید خودروهای الکتریکی فکر کنند. به خاطر اینکه خودروهای الکتریکی و در این مورد خودروی پلاگین هیبریدی می تواند برد بیش از ۶۰ کیلومتری داشته باشد بنابراین مصرف سوخت کم با مالیات پایین نصیب خریداران خواهد شد.
به همین دلیل است که ب ام و با X۵ هیبریدی وارد میدان شده و ادعا می کند این خودرو می تواند در حالت الکتریکی شعاع حرکتی بیش از ۸۰ کیلومتری داشته باشد. این خودرو بجای پیشرانه ۴ سیلندر از نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربویی استفاده که با یک واحد الکتریکی ۱۱۱ اسبی همراه شده و قدرت کل ۳۸۹ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری تولید می کنند.
بنابراین اگرچه مصرف سوخت و آلایندگی این خودرو هم اکنون کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر و ۳۱ گرم در هر کیلومتر می باشد اما پرفورمنس X۵ هیبریدی جدید کاملاً راضی کننده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو تنها در ۵.۶ ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۳۵ کیلومتر در ساعت می باشد. این آمار و ارقام برای خودرویی که در روی کاغذ مصرف زیر ۲ لیتر دارد واقعاً برجسته محسوب می شود.
به این ترتیب مالیات این شاسی بلند آلمانی در بریتانیا فقط ۸ درصد خواهد بود. برای مقایسه باید دانست ولوو XC۹۰ T۸ برد الکتریکی کمتر از ۵۰ کیلومتر داشته و مالیات ۱۴ درصدی دارد. این در حالی است که ولوو از پیشرانه کوچک تر ۴ سیلندری استفاده می کند.
از دیدن X۵ نترسید. این خودرو در واقع بسیار شبیه یک شاسی بلند استاندارد حس می شود. حالت های رانندگی متنوعی وجود دارد که با استفاده از یک دکمه کنار دسته دنده می توان آن ها را انتخاب کرد. این حالات شامل موارد متنوعی از حالت الکتریکی تا هیبریدی و اسپورت می باشند.
ما درباره ادعای برد الکتریکی X۵ مشکوک هستیم. خودروی حاضر در تست ما تنها برد ۴۰ کیلومتری را ثبت کرد؛ اما در حالت اسپورت شکی وجود ندارد که خودرو سریع ظاهر شده و سواری طبیعی مشابه برادران دیگر را ارائه می کند. همکاری بی وقفه دو پیشرانه این خودرو باعث می شود جثه ی ۲.۵ تنی X۵ پلاگین هیبریدی بدون زحمت خاصی جابجا شود.
داخل کابین X۵ xDrive۴۵e لوکس و جادار حس شده و این در حالی است که خودرو آرایش ۵ نفره دارد. محفظه بار خودرو اندکی تحت تأثیر قوای محرکه الکتریکی شده قرار گرفته اما تنها چند لیتر اختلاف بین این خودرو با نمونه ی استاندارد وجود دارد؛ اما هنوز هم فضای زیادی برای خریدهای یک خانواده وجود دارد.
این خودرو به شدت مجهز بوده و باید هم این گونه باشد زیرا قیمت بالایی دارد. تمامی مدل های X۵ به صورت استاندارد به سیستم تهویه مطبوع، اپل کارپلی، صفحه لمسی بزرگ در مرکز داشبورد، کنترلر iDrive و… مجهز هستند.
وقتی که امتحان کردن حالت های مختلف رانندگی به پایان رسید به طور اجتناب ناپذیری X5 را در حالتی قرار خواهید داد که خود خودرو تصمیم بگیرد چه می خواهد و بهترین حالت را برای وضعیت های گوناگون انتخاب کند. اینجاست که خودرو توجیه پذیر نشان می دهد. خودرو بین حالت های بنزینی و الکتریکی به صورت بی وقفه سوئیچ کرده و این امر بسته به موقعیت پدال گاز، ترمزها و فرمان دارد.
X5 پلاگین هیبریدی در کل خودروی احساس برانگیزی بوده و در مقابل رقبا با دست پر ظاهر شده است. علیرغم وزن اضافی مربوط به قوای محرکه الکتریکی شده، این خودرو سواری مشابه X5 استاندارد را دارد.
ب ام و کار استادانه ای در تولید این خودرو انجام داده و باعث شده X۵ درست کنار و حتی بالاتر از رقبایی مثل ولوو و پورشه قرار گیرد.
به سختی می توان به خودرویی که هزینه های مالکیت کم، پرفورمنس سریع و فضای کافی برای ۵ نفر را ارائه می کند ایراد گرفت؛ اما در تئوری باید به آنچه ب ام و X۵ پلاگین هیبریدی جدید ارائه می کند دقت کرد. اگرچه این خودرو قیمت بالایی دارد اما کاملاً احساس برانگیز بوده حتی اگر محدوده حرکتی الکتریکی آن به اندازه ادعایی که ب ام و می کند نباشد.
مشخصات ب ام و X۵ xDrive۴۵e M Sport
- قیمت: ۶۶۶۷۵ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی به همراه واحدی الکتریکی
- قدرت/گشتاور: ۳۸۹ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۳۵ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress