تسلا با گروهی از بانک های چینی برای دریافت تسهیلات ۱.۴ میلیارد دلاری با دوره بازپرداخت ۵ ساله به توافق رسید. این مبلغ به منظور تأسیس گیگا فاکتوری تسلا در شانگهای از بانک های چینی گرفته می شود.
گفته می شود بخشی از این تسهیلات جدید برای بازپرداخت وام ۵۰۰ میلیون دلاری دیگر تسلا که موعد بازپرداخت آن چهارم مارس ۲۰۲۰ فرا می رسد اخذ می شود. باقی مانده این تسهیلات سنگین نیز صرف تجهیز تأسیسات تولید و دیگر بخش های عملیاتی تسلا در کشور چین خواهد شد.
ظاهراً این گروه بانک های چینی شامل بانک ساخت وساز چین، بانک کشاورزی چین، بانک صنعت و تجارت چین و بانک توسعه چین می باشند.
تسلا در ماه ژانویه کلنگ احداث کارخانه جدید خود در چین را بر زمین زد و حالا که این کارخانه عملیاتی شده این برند به دنبال تولید هفتگی هزار دستگاه مدل ۳ تا پایان امسال است. این کارخانه در حد نهایی ظرفیت خود قادر به تولید ۳۰۰۰ دستگاه تسلا مدل ۳ در هفته خواهد بود.
این اولین کارخانه تولید خودروی تسلا در خارج از آمریکا و همچنین اولین کارخانه ی کاملاً خارجی موجود در چین است که این امر نشان دهنده ی تمایل دولت چین به استقبال از خودروسازان خارجی و آزادتر کردن بازار می باشد.
این برند الکتریکی می خواهد حضور خود در بزرگ ترین بازار خودروی جهان را پررنگ تر کند و به همین خاطر تأسیس گیگا فاکتوری در شانگهای باعث شده تسلا از شر تعرفه های گوناگون خلاص گردیده و محصولاتی با قیمت رقابتی بسازد. اگر یادتان باشد چند روز پیش نیز خبری درباره احتمال کاهش ۲۰ درصدی قیمت تسلا مدل ۳ در چین منتشر شد.
تسلا مدل ۳ هم اکنون قیمت ۵۰۸۰۰ دلاری در چین دارد اما اگر کاهش قیمت ۲۰ درصدی این خودرو رخ دهد آنگاه چینی ها خواهند توانست این خودرو را با قیمت پایه ۴۲۸۰۰ دلاری خریداری کنند.