با طول بیش از ۵.۲ متری، ارتفاع ۱.۸ متری و پهنای ۲.۱ متری، خودروهای جدید معدودی در جاده های بریتانیا طویل تر از مرسدس بنز GLS جدید خواهند بود. سومین نسل این خودرو راهی جاده ها شده تا رقابت فشرده ای با رنجروور و البته ب ام و X۷ جدید داشته باشد.
خودروهایی به این بزرگی در بریتانیا خیلی توجیه پذیر نیستند و برای خریداران شاسی بلندهای مرسدس که به دنبال فضای زیاد و ارتفاع بالا می باشند، جدیدترین نسل GLE قطعاً بیش ازحد نیاز راضی کننده خواهد بود. البته محبوبیت خودروهایی همچون رنجروور ثابت می کند همیشه افرادی وجود دارند که خواهان خودروهایی با این ابعاد باشند.
از این نظر قطعاً GLS ناامیدکننده نخواهد بود. این خودرو بزرگ تر از رنجروور و ب ام و X۷ بوده و فاصله بین محوری آن ۶۰ میلی متر طویل تر از قبل شده و به همین خاطر فضای کابین بیشتری را شاهد هستیم. سه ردیف صندلی و هفت نفر در کابین می تواند قرا گیرد و فضای بار نیز با قرار داشتن تمامی صندلی ها در جای خود برابر با ۴۷۰ لیتر خواهد بود. وقتی همه صندلی ها بخوابانید فضای زیاد ۲۴۰۰ لیتری در انتظارتان خواهد بود.
داشبورد و کنسول مرکزی این شاسی بلند از GLE گرفته شده و حداقل در نگاه اول باید اذعان کرد کابین این قدبلند پرچم دار بسیار شبیه برادر کوچک خود است. البته در بخش داخلی خودرو از متریال لوکس تری استفاده شده و طرز تمایز دو شاسی بلند مرسدس درست مثل تمایز ب ام و X۷ و X۵ است.
هد آپ دیسپلی این خودرو بزرگ و مفید بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی هم حضور پررنگی در داشبورد دارد. دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی بکار رفته روشن و زیبا بوده و نرم افزار MBUX نیز با خلاقیت هرچه تمام تر کار می کند. این سیستم بهتر و احساس برانگیزتر از سیستم اطلاعات سرگرمی رنجروور بوده اما سیستم iDrive ب ام و همچنان بهترین گزینه این کلاس است.
اگر طراحی آشنای این خودرو کمی اذیتتان می کند بهتر است سرتان را با تجهیزات لوکس و پیشرفته GLS گرم کنید. مدل پایه ۷۵ هزار دلاری AMG Line پریمیوم همچنان از چرم مصنوعی آتریکو استفاده کرده و روی داشبورد و درب ها تریم آلومینیوم برس خورده دارد اما اکثر بخش های لوکس پیش چشمان راننده و سرنشین بکار رفته اند.
مدل های پرچم داری همچون AMG Line پریمیوم پلاس اجرایی که در تست هم حضور داشته همین حس لوکس بودن را به هر سه ردیف صندلی تزریق کرده است. تمامی صندلی ها از نوع گرم شونده بوده و یک استراحت گاه دست پهن تر در ردیف دوم وجود دارد که تبلت را پنهان می کند. در این بخش تریم چوب براق، پشت سری های نرم تر و چرم ناپا دیده می شوند. خب همه ی این موارد کمک می کنند تا قیمت ۹۰ هزار دلاری GLS توجیه شود.
وجود عملکرد ماساژ و اضافه کردن آفتاب گیر باعث شده اند حس لوکس تر شدن GLS تقویت شود. صفحات نمایش صندلی های عقب ۱۱.۶ اینچی بوده اما این خودرو همانند X۷ با طراحی دو صندلی کاپیتانی عقب عرضه نمی شود.
وقتی شروع به حرکت کنید سریع توجهتان به پیشرانه جلب خواهد شد. نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری موجود در مدل 400d تنها پیشرانه موجود در زمان عرضه اولیه بوده اما احتمالاً این همان چیزی است که در GLS مدنظرتان خواهد بود. پرفورمنس خودرو با توجه به وزن بالای آن پذیرفتنی و قوی بوده و گشتاور 700 نیوتون متری آن قطعاً فاکتور مهمی است. همچنین وقتی پدال گاز را فشار دهید شتاب مناسبی را تجربه خواهید کرد. گیربکس 9 سرعته اتوماتیک نیز با تعویض های نرم خود این حرکت را مشایعت می کند.
نسل جدید مرسدس GLS از نظر مصرف سوخت خیلی جالب نیست اما خب خریداران این دست خودروها قطعاً با وضعیت و کلاس خودرویی آشنا بوده و ارقام مصرف سوخت خیلی برای آن ها اهمیت نخواهد داشت. هرچند همین GLS نیز خودروی پرمصرفی محسوب نمی شود.
GLS به صورت سفارشی از سیستم تعلیق کنترل بدنه فعال E سود برده و این سیستم تمام تلاش خود برای تخت نگه داشتن خودرو در زمان عبور از پیچ ها را انجام می دهد. این سیستم همچنین از دوربین ها برای بررسی جاده پیش رو استفاده کرده و دامپرها را برای بدترین حالت آماده می کند. البته این سیستم در GLS بازار بریتانیا وجود ندارد. مدل های بریتانیایی به صورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی با دامپرهای تطبیقی استفاده می کنند.
در مسیرهای سنگ فرشی است که این شاسی بلند ۲۴۹۰ کیلوگرمی عملکرد خیلی درخشانی نخواهد داشت. البته سیستم تعلیق با بدترین دست اندازها و ناهمواری ها مقابله کرده اما خب برخی تکان ها به کابین منتقل خواهد شد. گاهی اوقات حس می شود سیستم تعلیق در حالت اسپورت سفت تر از حد شده و باعث می شود چارچوب کلی مرسدس سرراست باقی بماند.
با تست GLE کوچک تر با همان سیستم تعلیق بادی خواهید فهمید که این خودرو نه تنها سواری بهتری در مقایسه با GLS داشته بلکه احتمالاً راحت تر نیز هست. برای S کلاس شاسی بلندها این خوب نیست…
چیزی که در GLS خیلی S کلاسی است سطح تکنولوژی های بکار رفته می باشد. تقریباً تمامی سیستم های کمک راننده به صورت استاندارد در مدل AMG Line پریمیوم پلاس اجرایی وجود داشته که از جمله آن ها می توان به دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار فرمان، ترمز و پدال گاز اشاره کرد.
پکیج آفرود ۱۴۹۵ پوندی نیز دارای برخی حالت های رانندگی خالص و همچنین سیستم چهار چرخ محرک با دیفرانسیل های قفل شونده، دنده های سنگین و کمک به حرکت در سربالایی می باشد. ویژگی های آفرودی همچون موارد یاد شده در ب ام و وجود ندارند اما خب جزو برترین ویژگی های رنجروور می باشند.
نسل جدید مرسدس بنز GLS یک شاسی بلند بزرگ است که بهبودهای زیادی نسبت به مدل قبلی داشته است؛ اما به نظر ما لقب S کلاس شاسی بلندها که مرسدس به GLS داده کمی حالت بازاریابی دارد. اگرچه پرچم دار قدبلند مرسدس در این کلاس به خوبی تثبیت شده اما هیچ مزیت واقعی و جذابی نسبت به رقبا نداشته تا با آن بتواند به محصولی متمایز و رده اولی در کلاس تبدیل شود.
مشخصات مرسدس GLS ۴۰۰d ۴MATIC AMG Line Premium Plus Executive
- قیمت: ۹۱۵۴۰ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزلی
- قدرت/گشتاور: ۳۲۵ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress