بازار شاسی بلندهای فوق لوکس به طور مداوم در حال گسترش است و جدیدترین خودرویی که به این بخش وارده شده اولین شاسی بلند تاریخ آستون مارتین یعنی DBX است. این خودرو به گروهی می پیوندد که بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس، رولزرویس کولینان و مرسدس-مایباخ GLS در آن حضور دارند؛ اما دراین بین می توان بنتایگا را نزدیک ترین رقیب DBX دانست زیرا هرچند امروزه شاسی بلندهای لوکس در اشکال و اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شوند اما رقبای واقعی با برچسب قیمتی مشخص می شوند که این یعنی پورشه کاین ارزان تر و رولزرویس کولینان گران تر نمی توانند رقیب مستقیمی برای شاسی بلند آستون مارتین باشند.
علاوه بر این، ازآنجایی که بنتایگا و DBX هردو توسط برندهای بریتانیایی ساخته شده اند، مستحق مقایسه ای هستند که در آن هیچ شاسی بلند فوق لوکس و گران قیمت دیگری حضور نداشته باشد؛ بنابراین در اینجا دیگر صحبت از لامبورگینی، رولزرویس یا پورشه نیست زیرا خریداران بنتایگا به احتمال زیاد بیشتر از همه DBX را به عنوان گزینه ای دیگر در نظر می گیرند. در بخش فنی و پرفورمنس هم بنتایگا V۸ ایده آل ترین رقیب برای DBX است زیرا آستون مارتین فعلاً شاسی بلند خود را صرفاً با موتور V۸ به بازار عرضه می کند؛ بنابراین در این مقایسه بنتلی بنتایگا V۸ را در برابر آستون مارتین DBX قرار داده ایم.
بیرون
DBX و بنتایگا هردو بلافاصله به عنوان یک آستون مارتین و بنتلی شناخته می شوند زیرا طراحان هردو شرکت اطمینان داده اند که این اس یووی ها در جاده ها با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نخواهند شد. به همین دلیل این دو شاسی بلند بریتانیایی به اندازهٔ DB۱۱ و کانتیننتال باهم متفاوت هستند. DBX قطعاً خودروی اسپرت تری به نظر می رسد و خط شانه ای که از چراغ های جلو تا چراغ های لبه دار عقب کشیده شده به نمای تهاجمی ظاهری آن اضافه کرده است. از سوی دیگر، بنتایگا محافظه کارانه تر به نظر می رسد همان طور که اکثر بنتلی ها نسبت به آستون مارتین ها هستند. البته این چیز بدی نیست و روشی است که همیشه در طول تاریخ این برندها مورداستفاده قرار گرفته است.
از لحاظ اندازه، آستون مارتین ۵,۰۳۹ میلی متر طول، ۱,۹۹۸ میلی متر عرض و ۱,۶۸۰ میلی متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۰۶۰ میلی متر است درحالی که طول، عرض و ارتفاع بنتلی به ترتیب ۵,۱۴۰ میلی متر، ۱,۹۹۸ میلی متر و ۱,۷۴۲ میلی متر بوده و فاصلهٔ محوری آن معادل ۲,۹۹۵ میلی متر است. وزن دو خودرو هم بسیار به هم نزدیک است اما بااین حال DBX با وزن ۲۳۲۰ کیلوگرم، کمی از بنتایگای ۲۳۹۵ کیلوگرمی سبک تر است. در بخش فضای بار هم برتری با اس یووی آستون مارتین است زیرا از صندوق باری به حجم ۶۳۲ لیتر برخوردار است درحالی که صندوق بار بنتایگا تنها ۴۸۴ لیتر حجم دارد.
داخل
در داخل نیز DBX بار دیگر کابین معمول یک آستون مارتین را به نمایش گذاشته است. شکل کلی داشبورد خودرو پویا است و طبق گفته ها متریال از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از طرف دیگر، داخل بنتایگا معمولی تر است اما کمی لوکس تر به نظر می رسد. همچنین در DBX برای کنترل گیربکس دکمه هایی بالای نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده اند اما در بنتایگا از انتخاب گر دندهٔ معمولی استفاده شده است که حس رانندگی طبیعی تری را فراهم می کند؛ اما آنچه در هردوی این اس یووی ها مشترک است این است که هردوی آن ها کاملاً کاربردی هستند و می توانند شاسی بلندهای خانوادگی خوبی باشند.
دراین بین اما DBX از محفظه های اشیاء هوشمندانه ای مثل جیپ های بزرگ روی درها و کنسول مرکزی شناور با پد شارژر بی سیم برای گوشی های هوشمند برخوردار است. آستون مارتین همچنین به صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، اپل کارپلی و پدال های تعویض دندهٔ اسپرت هم مجهز است و به طورکلی مدرن تر از کابین بنتایگا به نظر می رسد اما این تقصیر بنتلی نیست چراکه هم اکنون پنج سال از زمان رونمایی این شاسی بلند می گذرد و طبیعی است که در مقایسه با DBX کمی قدیمی به نظر برسد. البته آزمایش های پروتوتایپ نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ بنتایگا هم اکنون آغاز شده که این یعنی به زودی فاصلهٔ این خودرو با DBX در بخش تکنولوژی کمتر خواهد شد.
عملکرد
DBX صرف نظر از نسخه های آینده، فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی ساخت AMG ارائه می شود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ ارسال می شود. این همان قوای محرکه ای است که در مدل های ونتیج و DB۱۱ V۸ هم مورداستفاده قرار گرفته است. DBX به لطف این ترکیب ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. از سوی دیگر بنتایگا هم از پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی گروه فولکس واگن استفاده می کند که قدرت آن دقیقاً با DBX یکسان است اما گشتاور بیشتری معادل ۷۷۰ نیوتن متر دارد. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این نیرو را به هر چهارچرخ انتقال می دهد تا خودرو مثل DBX ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
در مورد تفاوت رفتار این دو خودرو در جاده مطمئناً می توان گفت DBX باید کمی رانندگی اسپرت تری داشته باشد زیرا آستون مارتین یک خودروساز لوکس و اسپرت است. مدیرعامل این شرکت «اندی پالمر» در مورد DBX می گوید:
DBX خودرویی است که اولین تجربهٔ داشتن یک آستون مارتین را برای بسیاری از افراد فراهم خواهد کرد و به همین دلیل درعین حالی که باید همه کاره بودنی که از یک اس یووی لوکس انتظار می رود را فراهم کند، باید از ارزش های اصلی ثابت شده در خودروهای اسپرت ما هم برخوردار باشد. تولید چنین خودروی زیبا، دست ساز و درعین حال پیشرفته و تکنولوژیک برای آستون مارتین لحظه ای افتخارآمیز است
بااین حال مطمئناً برای اینکه بفهمیم DBX روی جاده چقدر خوب است باید تا زمان اولین تجربه های رانندگی با آن صبر کنیم.
قیمت
در این بخش شاید بیشتر افراد فکر کنند آستون مارتین خودروی ارزان تری است اما هرگز این طور نیست زیرا قیمت DBX در ایالات متحده از ۱۸۹,۹۰۰ دلار آغاز می شود درحالی که قیمت نسخهٔ پایهٔ V۸ بنتایگا ۱۶۵ هزار دلار است. البته هنگامی که چند آپشن برای این خودروها سفارش داده شود به راحتی قیمت هردوی آن ها از ۲۰۰ هزار دلار فراتر می رود.
مشخصات فنی
بنتلی بنتایگا | آستون مارتین DBX | |
پیشرانه | 4 لیتری V8 توئین توربو | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار | 550 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4.5 ثانیه | 4.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 290 کیلومتر/ساعت | 290 کیلومتر/ساعت |
وزن | 2395 کیلوگرم | 2320 کیلوگرم |
طول | 5,140 میلی متر | 5,039 میلی متر |
عرض | 1,998 میلی متر | 1,998 میلی متر |
ارتقاع | 1,742 میلی متر | 1,680 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,995 میلی متر | 3,060 میلی متر |
قیمت | 165,000 دلار | 189,900 دلار |
منبع: CarScoops