مثل بسیاری از طرفداران، ما هم از اینکه بیوک در آمریکای شمالی در حال تبدیل شدن به برندی صرفاً کراس اوورساز است ناراحت هستیم. هرچند این حرکت از لحاظ تجاری مثبت است اما بااین حال برای علاقه مندان غم انگیز خواهد بود زیرا بیوک سابقه ای طولانی در ساخت سدان های شیک، کوپه های جذاب و کابریولت های دوست داشتنی دارد. به همین دلیل، به افتخار این میراث ارزشمند، قصد داریم در ادامه به جذاب ترین محصولات تاریخ بیوک نگاهی داشته باشیم.
بیوک رودمستر نسل پنجم
تولید: ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳
دشوار است که بخواهیم در تاریخ پُربار بیوک نقطه ای را برای آغاز این مطلب انتخاب کنیم اما نسل پنجم مدل رودمستر احتمالاً نقطهٔ خوبی برای شروع است. این خودرو بین سال های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳ در انواع سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن تولید می شد. رودمستر با جلوپنجرهٔ متمایز، کاپوت کشیده و بدنهٔ شناور، مشابه یک قایق زمینی کرومی بود. این نسل در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری هشت سیلندر خطی ارائه شد اما چون چند سال بعد همهٔ رقبای آن به سمت موتورهای کوتاه تر V۸ رفتند، در سال ۱۹۵۳ رودمستر هم به یک موتور ۵.۳ لیتری V۸ جدید با ۱۸۸ اسب بخار قدرت مجهز شد. این نسل با فروش ۸۸ هزار دستگاه در سال اول، رکورد فروش سالانهٔ کل نسل های رودمستر را شکست و ۲۷ درصد از کل فروش بیوک را به خود اختصاص داد.
بیوک GSX
تولید: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲
GSX در اصل شرکت بیوک در جمع ماسل کارهای کلاسیک آمریکایی بود که اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ دوران اوج آن ها محسوب می شد. این خودرو بر اساس مدل GS۴۵۵ ساخته شده بود که خود آن بر پایهٔ پلت فرم مدل اسکای لارک شکل گرفته بود. GSX همچنین پاسخ بیوک به پونتیاک GTO جاج، الدزمبیل ۴۴۲ W۳۰ و شورلت شِوِل SS هم محسوب می شد. این ماسل کار بیوک به موتور ۷.۵ لیتری V۸ جنرال موتورز مجهز شده بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. این بیشترین گشتاور در بین تمام خودروهای ساخت آمریکا محسوب می شد و GSX این رکورد را به مدت ۳۳ سال تا زمانی که توسط دوج وایپر در سال ۲۰۰۳ شکسته شد در اختیار داشت.
بیوک GNX
تولید: ۱۹۸۷
امروزه هنوز هم از بیوک گرند نشنال با شور و هیجان یاد می شود اما این موضوع در مورد نسخهٔ GNX حتی بیشتر هم هست. این کوپهٔ اسپرت که یکی از به یادماندنی ترین محصولات تاریخ بیوک است، فقط در سال ۱۹۸۷ و تنها در ۵۴۷ دستگاه تولید شد. GNX با کمک مک لارن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ توربوشارژ مجهز شده بود که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. به لطف این نیرو، کوپهٔ دیفرانسیل عقب بیوک ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسید و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳.۴ ثانیه طی می کرد. البته گفته می شد جنرال موتورز خروجی پیشرانه و مشخصات پرفورمنس GNX را کمتر از واقعیت اعلام کرده است.
بیوک ریتا
تولید: ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱
ریتا که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، یک کوپهٔ دونفرهٔ شیک و پیشرفته بود که به صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی ابتدایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده بود. البته این نمایشگر بعداً با یک رادیوی معمولی تر جایگزین شد اما مدل های اولیهٔ ریتا دهه ها از زمان خود جلوتر بودند. این کوپهٔ پیشرفتهٔ آمریکایی از یک موتور ۳.۸ لیتری V۶ استفاده می کرد که بیشترین خروجی آن در سال های آخر تولید به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور رسید. در سال ۱۹۹۰ نسخهٔ کانورتیبل ریتا هم ارائه شد اما بااین حال فروش آن طبق انتظارات جنرال موتورز پیش نرفت زیرا درحالی که انتظار می رفت سالانه ۲۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد، ظرف چهار سال کمتر از ۲۲ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. به همین دلیل تولید ریتا در اوایل سال ۱۹۹۱ خاتمه یافت.
بیوک ریویرا نسل هشتم
تولید: ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹
اکثر محصولات جنرال موتورز در دههٔ ۹۰ چندان به یادماندنی نبودند اما نسل هشتم بیوک ریویرا که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد یک استثنا بود. این نسل از چندین دهه طراحی های جعبه ای شکل اسلاف خود کاملاً فاصله گرفت و با استایلی نرم و منحنی، واقعاً خود را از دیگر ساخته های جنرال موتورز در آن زمان متمایز کرد. هرچند نسل هشتم ریویرا خودرویی دیفرانسیل جلو بود اما به لطف پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ سوپرشارژ با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور، پرفورمنس درخور توجهی داشت؛ اما با همهٔ این ها متأسفانه تولید ریویرا بعد از چهار سال در سال ۱۹۹۹ خاتمه یافت چراکه علاقهٔ خریداران به کوپه ها بشدت کاهش یافته بود. با خاتمهٔ تولید نسل هشتم، بیوک مدل ریویرا را برای همیشه از سبد محصولات خود کنار گذاشت.