عقب نشینی های جهانی جنرال موتورز تحت مدیریت مری بارا

  1. جمعه ۲۹ آذر ۹۸ ساعت ۱۲:۰۲ (۴ سال،۴ ماه قبل)
عقب‌نشینی‌های جهانی جنرال موتورز تحت مدیریت مری بارا
به گزارش فرانگر

جنرال موتورز مثل بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر، مدت ها است که به دنبال فروش جهانی بیشتر است اما بااین حال فلسفهٔ این کمپانی بزرگ خودروسازی تحت رهبری «مری بارا» تغییر کرده است. تا قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸، جنرال موتورز پرفروش ترین خودروساز دنیا بود اما بعد از ورشکستگی و تعطیل کردن برندهای هامر، پونتیاک، ساترن و ساب، جایگاه خود را از دست داد زیرا طی سال های گذشته، گروه های بزرگ خودروسازی دنیا یعنی فولکس واگن، تویوتا و اتحاد رنو-نیسان به رشد خود ادامه داده و به سه خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شدند. به همین دلیل جنرال موتورز به جایگاه چهارم سقوط کرد.

در سال ۲۰۱۶ جنرال موتورز به رکورد فروش ۱۰.۰۱ میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کرد اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۸.۳۸ میلیون کاهش یافت و انتظار می رود امسال بیشتر کاهش داشته باشد. این کاهش فروش به خاطر یک حرکت استراتژیک به رهبری مری بارا یعنی عقب نشینی و خروج از بازارهای جهانی است به گونه ای که جنرال موتورز طی سال های اخیر از بازارهای اروپای غربی، هند، روسیه و آفریقای جنوبی خارج شده است. شاید مهم ترین عقب نشینی این شرکت در آگوست سال ۲۰۱۷ روی داده باشد یعنی زمانی که برندهای اوپل و واکسهال را به گروه پژو-سیتروئن فروخت و حضور خود در اروپا را بشدت کاهش داد. این در حالی است که شورلت هم در سال ۲۰۱۳ از این بازار خارج شده بود و هم اکنون فقط کادیلاک در اروپا حضور دارد.

عقب نشینی های جهانی جنرال موتورز تحت مدیریت مری بارا

البته نباید هیچ کدام از این اقدامات جنرال موتورز عجیب باشد زیرا مری بارا در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این شرکت بازارهایی با بیشترین سود و پتانسیل گسترش را دنبال می کند. در همان سال جنرال موتورز آخرین کارخانهٔ تولید خود در استرالیا را هم تعطیل کرد و حالا هولدن صرفاً به فروش محصولات وارداتی می پردازد و بدترین فروش را در تاریخ ۷۱ سالهٔ خود تجربه کرده است.

بارا دراین باره گفته است:

در سطح جهانی ما در حال حاضر در بازارهای مناسب برای سودآوری هستیم که عملکرد اقتصادی ما را تقویت و فرصت رشد بلندمدت را فراهم می کند. برای بهبود رقابت و هزینه ها، ما بازار به بازار به بهینه سازی عملیات خود ادامه می دهیم

طبق این استراتژی، ممکن است جنرال موتورز طی سال های آینده به عقب نشینی های جهانی خود ادامه دهد و انتظار می رود حضور این شرکت در منطقهٔ آمریکای لاتین هم موردبررسی قرار گیرد.




همرسانی نوشتار: