شاید فولکس واگن با معرفی نسل جدید گلف اکثر خبرهای مربوط به خودروهای خانوادگی را به خود اختصاص داده باشد اما نمی توان گفت که دیگر خودروسازان دست روی دست گذاشته و نظاره گر بازار هستند. اگرچه فولکس بازیگری بسیار مهم در کلاس هاچبک هاست اما خودروسازان دیگر نیز برای افزایش فروش محصولات خود بهبودهایی را برای آن ها در نظر گرفته اند.
هوندا هم از این قضیه مستثنا نیست و بی سروصدا به روزرسانی سیویک را در دستور کار قرار داده است. این خودرو هم اکنون عضو جدیدی با نام اسپورت لاین را پذیرا شده که هدف آن جلب نظر خریداران خودروهای محبوبی همچون فورد فوکوس ST لاین و سئات لئون FR می باشد.
بجای ایفای نقش به عنوان خودرویی مجزا، به روزرسانی های اسپورت و ظاهری هوندا روی خودروی سیویک EX صورت گرفته و بعداً همین وضعیت درباره مدل های ارزان تر SR هم صدق خواهند کرد. شما هم اکنون با پرداخت هزار پوند می توانید سیویک اسپورت لاین را بخرید که نمونه ای سطح پایین تر از تایپ R محسوب می شود.
از نظر ظاهری، سیویک اسپورت لاین شبیه برادر قوی تر خود بوده و در بخش عقب یک بال کوچک، دیفیوزری متمایز و کیت بدنه ای ملایم دیده می شوند. این خودرو از رینگ های 17 اینچی منحصربه فردی نیز سود می برد. داخل کابین نیز دوخت های قرمز و پانل های متفاوت داشبورد پدیدار شده اند.
در کل این روشی شیک برای تمایز یک عضو درون خانواده بوده است. این حقیقت که سیویک اسپورت لاین تنها با فول ترین تریم عرضه می شود باعث کاهش تعداد خریداران شود مخصوصاً وقتی بدانید فورد فوکوس ST لاین که از پیشرانه 1 لیتری اکوبوست 125 اسبی استفاده کرده قیمت پایه حدود 22 هزار پوندی دارد. سیویک همچنان سواری دوست داشتنی ای دارد و گیربکس 6 سرعته آن با تعویض های کوتاه و دقیق جزو بهترین های کلاس است. کنترل حرکات بدنه برای خودرویی در این کلاس فوق العاده ارزیابی می شود. پیشرانه نیز قوی تر از آمار و ارقام اعلامی حس شده و فرمان نیز توازن وزنی لذت بخشی دارد.
سواری خودرو توازن خوبی بین کنترل بالا و راحتی ایجاد کرده است. مدل های EX که در تست ما نیز حضور دارد بصورت استاندارد از دامپرهای تطبیقی استفاده کرده اما ما آن ها را در همان حالت پیش فرض نگه داشتیم. درحالت نرمال رانندگی همان پایداری موردنیاز وجود داشته و خودرو سفتی آزار دهنده ای ندارد. البته کمی صدای جاده در کابین به گوش می رسد ولی غیر از آن تجربه رانندگی بسیار خوبی داشتیم.
هوندا به انتقادات اولیه درباره کابین سیویک گوش داده و کنترل های فیزیکی را برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته است. هم اکنون یک دسته دکمه میانبر وجود دارد که در زمان رانندگی کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی را راحت تر کرده اند. همچنین استفاده از سیستم تهویه مطبوع نیز راحت تر از قبل صورت می گیرد.
همچون گذشته کیفیت خودرو عالی بوده و اگرچه کابین سیویک همچون کابین نسل جدید گلف پیشرفته و مدرن به نظر نمی رسد اما پشت آمپرهای نیمه دیجیتال آن خوانش آسانی دارند. همچنین از روی فرمان نیز می توان به برخی از عملکردهای خودرو دسترسی داشت.
تغییر ارگونومی سیستم اطلاعات سرگرمی و کنترل های سیستم تهویه مطبوع خوب بوده اما سیویک از این نظر بی نقص نیست. این خودرو هنوز هم از وجود پله در درب پشتی رنج می برد و همین امر دید رو به عقب را کم می کند. البته مدل های فول تر از دوربین دنده عقب سود می برند و این نقیصه تا حدی جبران شده است.
وقتی صندوق عقب را باز کنید با یکی از بزرگ ترین محفظه های بار این کلاس روبرو خواهید شد. همین موضوع درباره صندلی های عقب نیز صادق است. در کل سیویک خودروی جاداری بوده و از نظر کاربردی بودن و فضای بار و کابین اکثر رقبای خود را شکست می دهد.
همچون همیشه هوندا سیویک یک جایگزین ارزشمند برای خودروهایی همچون فولکس واگن گلف و فورد فوکوس است. این خودرو همچنان جادار بوده و سواری هیجان انگیز و کیفیت بالای خود را حفظ کرده اما تغییرات بیشتری برای سیستم اطلاعات سرگرمی موردنیاز است. همچنین اگرچه تغییرات ظاهری در نظر گرفته شده برای مدل اسپورت لاین آن را تا حدی به سیویک تایپ R نزدیک کرده اما خب این تغییرات با قیمت بیشتر همراه شده اند. در حقیقت خرید مدل ارزان تر سیویک SR منطقی تر به نظر می رسد.
مشخصات هوندا سیویک ۱.۰T EX اسپورت لاین MT
- قیمت: ۲۵۵۱۰ پوند
- پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۱۲۴ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۳ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress