همان طور که میدانید رقابت خودروی سال موتورترند در سه بخش خودرو، شاسی بلند و پیکاپ سال برگزار می شود. در مطلب قبلی خودروی سال ۲۰۲۰ را معرفی کردیم و حالا به شاسی بلند سال ۲۰۲۰ می پردازیم. شرایط و شیوهٔ برگزاری رقابت انتخاب شاسی بلند سال هم مثل خودروی سال است یعنی شاسی بلندهایی که واجد شرایط باشند (کاملاً جدید باشند یا مورد به روزرسانی بزرگی قرار گرفته باشند) در رقابت شرکت داده خواهند شد و پس از انجام آزمایش های مختلف در مسیرهای گوناگون توسط راننده های مختلف، شاسی بلند سال با رأی هیئت داوران انتخاب می شود.
شرکت کنندگان رقابت شاسی بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند
آئودی E-Tron
آئودی Q۳
آئودی Q۸
ب ام و X۳ M
ب ام و X۵
ب ام و X۷
کادیلاک XT۶
شورلت بلیزر
فورد اسکیپ
فورد اکسپلورر
هوندا پاسپورت
هیوندای پالیسید
کیا تلوراید
جگوار F-Pace
جیپ رنگید
لکسس UX
لینکلن اویاتور
لینکلن کُرسیر
لینکلن ناتیلوس
مرسدس بنز GLE
مرسدس بنز GLS
پورشه کائن
رنجروور اووک
سوبارو اوت بک
ولوو V۹۰ کراس کانتری
این روزها محبوبیت شاسی بلندها در بازار روزبه روز در حال افزایش است و درنتیجه خودروسازان نیز همواره به تعداد و تنوع شاسی بلندهای خود اضافه می کنند. به همین دلیل امسال تعداد شرکت کنندگان رقابت شاسی بلند سال موتورترند حتی از شرکت کنندگان بخش خودروی سال هم بیشتر است. در رقابت امسال بیست وپنج شاسی بلند مختلف با تنوع بالایی حضور داشته اند به گونه ای که در بین آن ها از شاسی بلندها لوکس و پرفورمنس گرفته تا کراس استیشن ها و حتی کراس اوورهای تمام الکتریکی دیده می شود؛ اما بعد از انجام آزمایش های مختلف، از بین این شرکت کنندگان تنها هشت شاسی بلند به مرحلهٔ فینال راه پیدا کردند.
فینالیست های رقابت شاسی بلند سال ۲۰۲۰ موتورترند
آئودی E-Tron
ب ام و X۵
کیا تلوراید
لینکلن اویاتور
لینکلن کُرسیر
مرسدس بنز GLS
پورشه کائن
سوبارو اوت بک
پس از مشخص شدن فینالیست ها، آزمایش نهایی برای انتخاب برنده آغاز می شود. این آزمایش در منطقهٔ همیشگی رقابت های خودروی سال موتورترند یعنی مسیر ۴۵ کیلومتری در نزدیکی شهر تهاچای کالیفرنیا صورت می گیرد. این منطقه شرایط مختلفی مثل جاده های پیچ درپیچ، ترافیک های شهری و آسفالت های ترک خورده و نامناسب را در برابر فینالیست ها قرار می دهد و آن ها را کاملاً با شرایط دنیای واقعی به چالش می کشد. پس از برگزاری آزمایش ها در این منطقه که دو روز طول می کشد، سرانجام شاسی بلند سال ۲۰۲۰ موتورترند انتخاب می شود.
کیا تلوراید، شاسی بلند سال ۲۰۱۹ موتورترند
شاید انتخاب کیا تلوراید به عنوان شاسی بلند سال ۲۰۲۰ موتورترند برای خیلی ها بسیار عجیب و غیرقابل باور به نظر برسد زیرا اعطای این جایزهٔ ارزشمند به شرکتی که در سال ۱۹۴۴ تأسیس شده و برای چندین دهه به ساخت خودروهای ارزان قیمت برای خریداران کم توان مالی شناخته می شد دور از ذهن به نظر می رسد؛ اما این جایزه شایستگی صنعت خودروسازی حال حاضر کرهٔ جنوبی را نشان می دهد که تکامل یافته است تا از مهارت و استعداد در طراحی، مهندسی و تولید خودرو در کلاس جهانی برخوردار شود. آن ها هم اکنون می توانند از لحاظ طراحی، پویایی، پالایش و کیفیت ساخت به بهترین شکل با رقبای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی رقابت کنند.
تلوراید که در جورجیای آمریکا و برای آمریکایی ها ساخته می شود، یک کراس اوور راحت و جادار سه ردیفه است که در بخشی کاملاً رقابتی حضور یافته است یعنی بخشی که محصولاتی از شورلت، فورد و دوج و همین طور هوندا، تویوتا، نیسان، مزدا، سوبارو و فولکس واگن در آن عرضه می شود. همان طور که از یک کیا انتظار می رود، تلوراید ارزش فوق العاده ای دارد و حتی در تیپ پایه با قیمت ۳۲ هزار دلاری هم سطح گسترده ای از تجهیزات استاندارد را ارائه می کند؛ اما ارزش فقط یکی از عناصری است که تلوراید را به شاسی بلند سال ۲۰۲۰ تبدیل کرده است زیرا در فرایند داوری جامع موتورترند، هریک از شرکت کنندگان در چارچوب شش معیار اصلی ارزیابی می شوند که این یعنی خودروی برنده باید در همهٔ این معیارها امتیاز بالایی کسب کند.
بنابراین، هرچند قیمت عامل مهمی است اما چیزی که باعث شد تلوراید از یازده داور این رقابت هفت رأی اول را دریافت کند این است که به راحتی با نیازهای خانواده های مدرن آمریکایی مطابقت دارد. کره ای ها استاد مطالعهٔ کارهایی که دیگران انجام می دهند، انتخاب بهترین روش ها و اجرای آن ها هستند. تلوراید بزرگ ترین شاسی بلند کیا است و حتی از موهاوی هم ۷.۱ سانتیمتر طول بیشتری دارد اما به لطف استایل بیرونی مطمئن و باصلابت، اندازهٔ بزرگ خود را پوشانده است. جلوپنجره بدون آنکه بیش ازحد بزرگ باشد خود را به خوبی نشان می دهد و چراغ های جلو از گوشه ها به عقب کشیده شده اند تا در ظاهر اوورهنگ جلو را کاهش دهند.
داخل تلوراید هم به همان اندازهٔ بیرون با اعتمادبه نفس است و حتی در تیپ های پایه هم خوب و مجهز به نظر می رسد؛ اما کابین این کراس اوور کره ای نه تنها خوب به نظر می رسد بلکه کاربردی و قابل استفاده هم هست. متریال عالی هستند و ترکیب رنگ فوق العاده است. هرچند صندلی های ردیف سوم تلوراید برای نوجوانان هستند اما بزرگ سالان هم در آن ها جای می گیرند و دکمه های تا کنندهٔ صندلی ها که در مکان هوشمندانه ای قرار گرفته اند هم عملکرد بهتری نسبت به کراس اوورهای هم اندازهٔ مرسدس بنز و ب ام و دارند. کیا با این ماشین بسیاری از خودروسازان لوکس که محصولات خود را با دو برابر قیمت این به فروش می رسانند را شرمنده کرده است.
تلوراید در پلت فرم و قسمت های مکانیکی خود با هیوندای پالیسید اشتراک دارد و برای آن تنها یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ قابل انتخاب است که ۲۹۱ اسب بخار قدرت دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به صورت استاندارد به چرخ های جلو انجام می گیرد اما خریداران می توانند با پرداخت ۲۰۰۰ هزار دلار، سامانهٔ چهارچرخ محرک را برای آن سفارش دهند. هرچند پیشرانهٔ V۶ تلوراید می توانست کمی گشتاور بیشتری از ۳۵۵ نیوتن متر داشته باشد اما پرچم دار کراس اوورهای کیا هم در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر و هم در مسافت ۴۰۰ متر هنوز هم از نسخهٔ پایهٔ مرسدس بنز GLE۳۵۰ سریع تر است آن هم با ۱۰ هزار دلار قیمت کمتر. علاوه بر این، تلوراید از لحاظ سواری، پالایش و مقابله با سروصدا نیز بالاتر از حد قیمت خود است.
کنترل بدنه و کیفیت سواری تلوراید عالی است تا جایی که داوران را تحت تأثیر قرار داد. آن ها سکوت و آرامش استثنایی این کیای بزرگ را ستایش کرده و انعطاف پذیری تعلیق و راحتی سواری را از نقاط قوت آن می دانستند. تلوراید همه چیز را درست انجام می دهد، ساکت، راحت، روان، شیک و مقرون به صرفه است. دیگر چه می خواهید؟ مهندسان کیا همچنین برای کنترل وزن تلوراید بدون اینکه به مواد سبک وزن گران قیمت متوسل شوند، کارهای زیادی انجام داده اند. درنتیجه وزن نسخهٔ چهارچرخ محرک فول آپشن این ماشین فقط ۹۰ کیلوگرم از کراس اوور دو ردیفهٔ هوندا پاسپورت بیشتر و ۱۲۰ کیلوگرم از کادیلاک XT۶ اسپرت چهارچرخ محرک کمتر است.
ساخت یک کراس اوور خانوادگی میان قیمت عالی مثل تلوراید در بازار خودروهای غیر لوکس کار بسیار سختی است. این کار حتی از ساخت یک کراس اوور لوکس خوب هم سخت تر است زیرا برچسب قیمتی پریمیوم در خودروهای لوکس به طراحان و مهندسین این امکان را می دهد برای تجهیزات و فناوری هایی که باعث بهبود عملکرد و پالایش می شوند بیشتر هزینه کنند. از سوی دیگر، در عصری که رفتار مصرف کنندگان تحت تأثیر چرخهٔ مداوم رسانه ای اجتماعی قرار دارد، خریداران خودروی مقرون به صرفه ای می خواهند که احساس ویژه ای داشته باشد. آن ها می خواهند بدون پرداخت هزینهٔ خرید خودروهای پریمیوم، خودرویی با سطحی پریمیوم از طراحی، کیفیت، تکنولوژی، پالایش و پویایی را در اختیار داشته باشند و طراحان و مهندسان کیا با تلوراید دقیقاً همین کار را انجام داده اند.
مشخصات فنی
Kia Telluride 2020 | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 |
قدرت | 291 اسب بخار |
گشتاور | 355 نیوتن متر |
ردلاین | 6500 rpm |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
طول | 5,001 میلی متر |
عرض | 1,989 میلی متر |
ارتفاع | 1,750 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,900 میلی متر |
وزن خالص | 2023 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 2270 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر |
ظرفیت صندوق بار | 594 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 7.2 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.4 ثانیه |
ترمز از 96 تا صفر | 38.4 متر |
شتاب جانبی | 0.76 جی |
ظرفیت باک | 71 لیتر |
مصرف سوخت | 11.2 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 32,785 دلار |
قیمت تست شده | 46,910 دلار |