به ماه های پایانی سال میلادی که می رسیم رقابت های انتخاب خودروهای سال در جای جای داغ می شود. یکی از قدیمی ترین و معتبرترین این رقابت ها، انتخاب خودروی سال موتورترند است که در سه بخش خودرو، شاسی بلند و پیکاپ سال برگزار می شود. امسال هم مثل سال های گذشته این رقابت های جذاب توسط موتورترند برگزار شده و حالا نتایج آن یعنی خودرو، شاسی بلند و پیکاپ سال ۲۰۲۰ اعلام شده است. در این رقابت خودروهایی می توانند شرکت کنند که یا کاملاً جدید بوده یا به طور قابل توجهی بروز شده باشند.
هیچ مرجعی به اندازهٔ موتورترند خودروها، شاسی بلندها و پیکاپ ها را جامع و با تفکر آزمایش نمی کند و بنابراین برای کسانی که می خواهند بدانند بهترین خودروهای جدید کدام هستند و کدام یک ارزش پرداخت پول را دارند، این بهترین رقابت است. در این مطلب به بررسی رقابت خودروی سال ۲۰۲۰ می پردازیم و شاسی بلند و پیکاپ سال را در مطالبی مجزا معرفی خواهیم کرد. لیست خودروهایی که در رقابت خودروی امسال شرکت کرده اند را می توانید در ادامه مشاهده کنید:
آئودی A۸
ب ام و Z۴
ب ام و سری ۳
ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۸
کادیلاک CT۵
شورلت کوروت
کیا K۹۰۰
کیا نیرو EV
کیا سول
مزدا ۳
مرسدس بنز A کلاس
مرسدس AMG GT ۴
نیسان لیف پلاس
نیسان ورسا
پورشه ۹۱۱ کاررا S
سوبارو لگاسی
تویوتا کرولا
تویوتا سوپرا
تسلا مدل ۳
فولکس واگن آرتئون
نحوهٔ آزمایش شرکت کنندگان رقابت های خودرو، شاسی بلند و پیکاپ سال موتورترند طی هفت دههٔ گذشته به همان اندازهٔ خودروها تغییر کرده است. هرچند آزمایش های حرفه ای می تواند محدودیت خودروها را نشان دهد اما علاوه بر این آزمایش ها، موتورترند شرکت کنندگان را در شرایط واقعی که یک رانندهٔ معمولی با آن مواجه می شود هم آزمایش می کند. برای آغاز رقابت، شرکت کنندگان به کالیفرنیا آمدند و تیم موتورترند در طول یک هفته آزمایش های معمول مثل شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر، توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر، مسافت ۴۰۰ متر، پیست هشت شکل و مانورهای جلوگیری از تصادف را انجام دادند.
سپس قبل از انتخاب فینالیست ها، داوران دو روز با هر شرکت کننده در چندین منطقهٔ آزمایش مختلف شامل جاده های پیچ درپیچ، بیضی سرعت بالا و مسیرهای ناهموار به رانندگی پرداختند. پس از انجام این آزمایش ها، از بین بیست ویک شرکت کنندهٔ رقابت خودروی سال، نُه خودرو به عنوان فینالیست انتخاب شدند. فینالیست های رقابت خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند به شرح زیرند:
آئودی A۸
شورلت کوروت
کیا سول
مرسدس بنز A کلاس
مرسدس AMG GT ۴
پورشه ۹۱۱ کاررا S
سوبارو لگاسی
تسلا مدل ۳
تویوتا سوپرا
دو روز بعد، آزمایش های نهایی روی فینالیست ها در جاده ای ۴۵ کیلومتری در نزدیکی شهر تهاچاپی کالیفرنیا انجام گرفت و سرانجام پس از چندین روز آزمایش های سخت و فشرده، خودروی سال ۲۰۲۰ توسط کارشناسان موتورترند انتخاب شد.
شورلت کوروت C۸، خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند
گاهی اوقات، یک خودرو چشم انداز صنعت خودروسازی را نسبت به قبل تغییر می دهد. آخرین خودرویی که دنیای ماشین را بشدت تغییر داد، تسلا مدل S بود که خودروی سال ۲۰۱۳ موتورترند شد. این بار، خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند یعنی شورلت کوروت C۸ به طور کامل همه چیز را متحول کرده است. به عبارت ساده تا پیش ازاین هرگز چنین موجود چهارچرخ عجیبی با این پول کم قابل دسترسی نبوده است. نسل هشتم کوروت کسانی را به نمایندگی های شورلت می کشاند که قبلاً هرگز وارد آن نمی شدند. کوروت موتور وسط یک تغییردهندهٔ بازی است و بیشتر از هرزمانی از دههٔ ۶۰ تاکنون به پورشه ۹۱۱ نزدیک شده است.
C۸ هنوز هم از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ بلوک کوچک جنرال موتورز استفاده می کند که حالا درست پشت کابین قرار گرفته است؛ اما به جز نوع موتور، همه چیزهای دیگر در این کوروت تغییر کرده است. اولین چیزی که هنگامی رانندگی با این ماشین در شهر جلب توجه می کند، عدم ورود صدای جاده به کابین آن هم برای یک سوپراسپرت است. البته C۸ خیلی ساکت نیست اما خیلی بهتر از هر سوپراسپرتی است که تاکنون رانده ایم. علاوه بر این، سواری کوروت جدید هم به شکل شگفت انگیزی خوب است. در حالت رانندگی تور، این سوپراسپرت احساس راحتی به اندازهٔ هر خودرویی که تاکنون رانده ایم مثل نیسان لیف دارد و از آن مهم تر، وقتی C۸ در حالت اسپرت یا پیست قرار می گیرد از کیفیت سواری آن کاسته نمی شود.
یکی دیگر از ویژگی های کوروت C۸ که آزمایش کنندگان را شگفت زده کرد، کابین باکیفیت آن است. داخل کوروت از دیرباز تاکنون ناخوشایند، بی کیفیت، با بوهای نامطبوع و با صندلی های وحشتناک بوده است و انتظار می رفت در C۸ هم کابین محلی برای کاهش قیمت باشد اما هرگز این طور نیست زیرا کابین کوروت از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است و نه تنها هوشمندانه و جذاب است بلکه ارگونومی بسیار خوبی هم دارد.
اما اگر بتوان ضعفی را در کوروت جدید پیدا کرد طراحی بیرونی آن است. با نزدیک شدن به خودرو خطوط بی هدفی دیده می شوند که به هر جهت کشیده شده اند. علاوه بر این، شکستگی ها و چین های زیادی هم در بدنهٔ کوروت به چشم می خورد که ابتدا در نسل قبلی دیده شدند. شاید تیم طراحی کوروت می خواسته اند این دو نسل را به هم مرتبط کنند تا به گرایش مالکین کوروت C۷ به سمت C۸ کمک کنند. دلیل این کار هرچه باشد در جزئیات خوب نیست. داور مهمان رقابت امسال، مدیر طراحی پیشین جگوار یعنی «یان کالوم» در مورد کوروت C۸ می گوید خودرویی عالی برای رانندگی است اما استایل آن خجالت آور است. البته شورلت چند سال دیگر در به روزرسانی میان دوره ای این خودرو فرصت دارد طراحی آن را اصلاح کند.
اما چیزی که مالکین کنونی کوروت را ترغیب به خرید C۸ می کند پرفورمنس آن است. این ماشین با تنها ۴۹۵ اسب بخار قدرت ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد درحالی که برای مقایسه، کوروت C۷ ZR۱ با ۷۵۵ اسب بخار قدرت ظرف ۳ ثانیه و فراری ۸۱۲ با ۸۰۰ اسب بخار قدرت این کار را ظرف ۲.۸ ثانیه انجام می دهند. دلیل عمدهٔ این پرفورمنس گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریع کوروت است. این خودرو در پیمودن مسافت ۴۰۰ متر عالی عمل کرد و با ثبت زمان ۱۱.۱ ثانیه، رقیب مستقیم خود یعنی پورشه ۹۱۱ کاررا S را با اختلاف ۰.۱ ثانیه مغلوب نمود.
از ابتدا معلوم بود که کوروت C۸ شایستهٔ حضور در بین فینالیست های رقابت امسال است اما به نظر نمی رسید بتواند پیروز رقابت باشد؛ اما بعد از طی کردن پیچ های جاده در آزمایش نهایی فینالیست ها، اطمینان یافتیم که کوروت موتور وسط باید برندهٔ امسال باشد. نبوغ C۸ این است که برای تازه کارها بی خطر و رام است اما درعین حال برای حرفه ای ها هم کسل کننده نیست. این خودرویی است که با آن می تواند تمام روز سریع رانندگی کرد و درعین حال در آن آرامش و راحتی داشت. با C۸ سرانجام می توان از رانندگی با یک کوروت لذت برد.
برای تبدیل شدن به خودرو سال موتورترند، شرکت کنندگان باید در شش معیار اصلی سخت تلاش کنند که کوروت در قسمت پیشرفت طراحی بدترین امتیاز را گرفت اما ازآنجایی که طراحی داخلی آن عالی است، توانست در این قسمت هم خوب عمل کند؛ اما ارزش جایی است که C۸ بیشترین امتیاز را از آن می گیرد. چرا با همین مبلغ ب ام و M۴ را می خرید؟ چرا دو برابر این مبلغ را برای خرید پورشه ۹۱۱ صرف می کنید؟ فراری با چند برابر قیمت غیر از برند چه چیزی به شما می دهد؟ فقط صبر کنید تا نسخه های قدرتمندتر کوروت C۸ از راه برسند. تعداد کمی از خودروها چشم انداز صنعت خودروسازی را تغییر داده و دیگر خودروسازان را مجبور به نشان دادن واکنش می کنند. کوروت C۸ این کار را کرده است. شورلت در حال فروش یک سوپراسپرت با قیمت خودروهای اسپرت است؛ بنابراین به ثروتمندانی که فراری و لامبورگینی می خرند میگوییم چرا بجای آن، سه دستگاه کوروت C۸ نمی خرید؟
مشخصات فنی
Chevrolet Corvette 2020 | |
ترکیب | موتور وسط، محور عقب |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
سوپاپ | 2 سوپاپ در هر سیلندر، OHV |
قدرت | 495 اسب بخار |
گشتاور | 637 نیوتن متر |
ردلاین | 6,400 rpm |
نسبت قدرت به وزن | 3.3 کیلو به اسب بخار |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
طول | 4,630 میلی متر |
عرض | 1,932 میلی متر |
ارتفاع | 1,234 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,722 میلی متر |
وزن خالص | 1643 کیلوگرم |
توزیع وزن | 39 به 61 جلو، عقب |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر |
ظرفیت بار | 113 لیتر جلو، 243 لیتر عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.8 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 7.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.1 ثانیه |
ترمز از 96 تا صفر | 29.5 متر |
شتاب جانبی | 1.04 جی |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 59,995 دلار |
قیمت تست شده | 88,305 دلار |