برای راندن نسل جدید پورشه ۹۱۱ (کد ۹۹۲) مجهز به گیربکس دستی باید کمی صبر کنیم؛ اما برای کاستن از شدت انتظارات ما برای اولین بار توانستیم کلیدهای نسخه پایه کررا را در دست گرفته و با آن به دل جاده بزنیم…
این خودرو در واقع همان کررا S سریع تر و گران تر است که به زودی با گیربکس ۷ سرعته دستی پورشه عرضه خواهد شد؛ اما اگر به گیربکس دستی علاقه نداشته باشید خواهید توانست این مدل ارزان تر کررا با گیربکس PDK را دوست داشته باشید؟!
قیمت این خودرو از 82793 پوند آغاز می شود که بیش از 10 هزار پوند ارزان تر از نسخه کررا S می باشد. در این خودرو همان پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوی کررا S قرار دارد اما قدرت آن از 444 به 380 اسب بخار کاهش یافته است. در دل دو خودرو همان گیربکس PDK قرار گرفته است. از نظر طراحی ظاهری نیز هر دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر هستند اما خب مدل پایه از رینگ های کمی کوچک تر استفاده می کند.
قطعاً این خودرو از نظر پرفورمنس کمبودی ندارد. خودروی حاضر در تست فاقد پکیج اسپورت کرونوی 1844 پوندی بود اما خب این پکیج شامل کرنومتر کوچک بالای داشبورد بوده و دو دهم ثانیه از شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را کاسته و آن را به 4 ثانیه می رساند. مدل S هنوز هم سریع تر بوده و شتاب آن نیم ثانیه بهتر است.
کررا استاندارد در جاده های بریتانیا سریع تر از حد نیاز حس شده و تنها کمی کندتر از برادر کررا S است. این موضوع در این فصل از سال واضح تر است یعنی جایی که روی سنگ فرش با تخت گاز حرکت کنید. در این حالت سیستم های ایمنی دخالت کرده اما حالت خیس رانندگی به خوبی عمل کرده و بدون هرگونه کاسته شدن از هیجان رانندگی می توان سواری جذاب و ایمنی داشت.
البته دم خودرو خیلی با از دست دادن کشش خود میانه خوبی نداشته و این بچه پورشه خیلی سرزنده حس نمی شود. فرمان جزو ارتباطی ترین فرمان های موجود در بازار بوده و گیربکس PDK نیز تعویض های دقیق و به موقعی دارد. سطح دخالت راننده در تعویض دنده ها مشابه گیربکس های دستی بوده و معکوس های آن باعث خیزش دورشمار می شود. با این نظر گیربکس دستی هیجان بسیار بیشتری هم خواهد داشت.
سواری کررا خوب بوده و در جاده های ناهموار حس پایداری دارد. البته سواری خودرو به حد کافی سفت است تا دقت بسیار بالایی را بنا به درخواست راننده داشته باشد. رفاه و آرامش کابین نسبت به نسل قبلی ۹۱۱ ارتقا یافته و حتی در صورت استفاده از رینگ های بزرگ و لاستیک های دیواره کوتاه این موضوع دیده می شود. صندلی ها کاملاً بدن را در بر گرفته و تنظیمات زیادی برای یافتن موقعیت دقیق راننده وجود دارد. شما می توانید در ارتفاعی پایین نشسته و نزدیکی فرمان به قفسه سینه خود را حس کنید.
اگرچه خودروی تست شده فاقد پکیج اسپورت کرونو بود اما لیست تجهیزات بلندبالای آن ارزش اشاره را دارد. رنگ سبز 876 پوندی و چرم دو رنگ 422 پوندی تنها آغاز کننده این لیست هستند. رینگ های بزرگ تر مدل کررا S نیز حدود 1200 پوند قیمت داشته و صندلی های برقی با تنظیم در 14 جهت نیز با 1699 پوند در دسترس هستند. البته ما نظر مثبتی روی سیستم اگزوز اسپورت نداریم چراکه تغییر محسوسی در صدای پیشرانه ندارد.
کررا از نظر کیفیت کابین هیچ چیزی را قربانی نکرده است؛ اما مواردی هم وجود دارد که سوال برانگیز است. برای مثال سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه اگرچه عملکردی بوده و کاربری راحتی دارد اما هنوز هم از گوشی های اندرویدی پشتیبانی نمی کند. البته اپل کارپلی بی سیم به خوبی کار کرده و بدون معطلی به دستگاه و خودرو وصل می شود. صفحه لمسی پهن مرکزی روشن و پاسخگو است هرچند کاکپیت دیجیتالی هر از گاهی توسط فرمان مسدود شده و نمی توان آن را دید.
علیرغم قیمت ارزان تر، این 911 هنوز هم خودروی اسپورتی بوده ولی از نظر فضای بار و کابین نمی تواند با ب ام و سری 8 یا جگوار اف تایپ به روز شده رقابت کند. محفظه بار دماغه خودرو کوچک بوده اما صندلی های عقب کوچک کمی باعث بهبود وضعیت می شوند. تنها کودکان کوچک می توانند روی این صندلی ها بنشینند.
اگر نمی توانید مدل گران تر کررا S را تهیه کنید احتمالاً هیچ کمبودی درباره مدل پایه 911 کررا مشاهده نخواهید کرد. بزرگ ترین تفاوت این دو خودرو سال آینده رخ خواهد داد یعنی زمانی که پورشه گیربکس دستی را به مدل قوی تر اضافه خواهد کرد. فعلاً این مدل پایه کررا عضو موردعلاقه ی ما در خانواده 911 جدید است.
مشخصات پورشه ۹۱۱ کررا
- قیمت: ۸۲۷۹۳ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۳۸۰ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۹۳ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۹.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress