اما…!با اینکه خودروهایی همچون سوزوکی X-۹۰ در سال ۱۹۹۵ تولید شده اند اما این ب ام و X۶ بود که در سال ۲۰۰۸ کلاس شاسی بلندهای کوپه را اختراع کرد. از آن زمان تاکنون باواریایی ها سبد محصولات SAC خود را کاملاً گسترش داده و این خانواده هم اکنون شامل X۴ و X۲ کوچک تر هم می باشد. دیگر خودروسازان نیز همین رویه را دنبال کرده اند.
مارک لیچ مدیر طراحی آئودی در مصاحبه با اتوکار از ب ام و به خاطر اختراع این کلاس جدید که باعث ترکیب طراحی خودروهای کوپه و کراس اوور شده تمجید کرده اما اذعان داشته که طرفدار محصولات X ب ام و نیست. او گفته است: “من به ب ام و به خاطر عرضه این ایده بسیار احترام می گذارم اما صادقانه باید بگویم طرفدار خودروهایش نیستم.”
او خاطرنشان می سازد آئودی زمان زیادی را صرف تولید شاسی بلندی کوپه با طراحی بسیار جذاب صرف کرده است. او از آئودی E-Tron اسپورت بک به عنوان نتیجه این تلاش ها نام می برد. لیچ توضیح می دهد که چگونه یک شاسی بلند کوچه را باید طراحی کرد. او می گوید بخش پایینی E-Tron استاندارد را انتخاب کرده و سقف A۷ اسپورت بک را در فرایندی که به نظرش “بسیار ساده” بوده روی خودرو نصب نموده است.
شاید برخی افراد بگویند کلاس شاسی بلندهای کوپه دیگر محدود نیست زیرا خودروسازان زیادی پس از ب ام و واردش شده اند. برای مثال مرسدس بنز با GLC و GLE کوپه در این بخش حضور داشته و پورشه هم کاین کوپه را عرضه کرده است. آئودی با Q۸ برای دومین بار در این کلاس حضور یافته است. این خودرو از نظر فنی مشابه لامبورگینی اوروسی است که خودش نیز در این بخش حضور پررنگی دارد. Q۳ اسپورت بک نیز با X۲ رقابت می کند.
حتی برندهای رده میانی همچون رنو نیز با معرفی آرکانا امیدوار به فروش بیشتر هستند و فولکس واگن نیز کانسپت شاسی بلند کوپه ای را در بازار چین به نمایش گذاشته است. تویوتا نیز با C-HR فیس لیفت شده روانه این کلاس شده است.