پورشه تایکان الکتریکی قطعاً یکی از خبرسازترین خودروهای چند ماه اخیر بوده است. با پرفورمنس قابل توجهی که از قوای محرکه الکتریکی به دست می آید و همچنین با هندلینگ بسیار خوبی که دارد، تایکان می خواهد قوانین خود را به تمامی سدان های الکتریکی به خصوص تسلا دیکته کند. البته شعاع حرکتی رسمی EPA برای این خودرو می تواند چنین تصوراتی را به هم زند زیرا نتیجه نهایی ناامیدکننده است.
۳۲۳ کیلومتر! این شعاع حرکتی ای است که EPA برای تایکان توربو اعلام کرده و البته برای دستیابی به این برد باید سواری نرمالی با خودرو داشته باشید. نتیجه به دست آمده به طور قابل توجهی کمتر از محدوده حرکتی مورد انتظار پورشه یعنی حدود ۴۰۲ کیلومتر بوده است. البته تفاوت نتیجه به دست آمده بین EPA و CARB هم قابل توجه می باشد. این اولین باری نیست که CARB محدوده حرکتی بیشتری را برای یک خودروی الکتریکی اعلام می کند.
خب چه چیزی باعث شده تایکان توربو برد کمتر از حد انتظاری داشته باشد؟ EPA فقط تایکان توربو را تست کرده و واضح است که این خودرو از توربوشارژر واقعی استفاده نمی کند اما خب قدرت ۶۱۶ اسب بخاری دارد. توربو S که حالت اووربوست دارد قدرت ۷۵۱ اسبی را ارائه خواهد کرد که قطعاً برد را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. شاید تست کنندگان EPA نتوانسته اند در برابر ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۶ ثانیه ای توربو S مقاومت کنند؟!
سوال بسیار مهم این است که آیا این عملکرد روی تصمیم خریداران خودروهای الکتریکی که درباره محدوده حرکتی این نوع خودروها نگران هستند تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. مدل توربو قیمت پایه ۱۵۰ هزار دلاری داشته و بنابراین اصلاً خودروی ارزانی نیست و بنابراین خریداران احتمالاً بیشتر به پرفورمنس این خودرو توجه خواهند کرد تا چند کیلومتر برد بیشتر. از طرف دیگر EPA برد مدل توربو را اعلام کرده و هنوز مدل کم توان تر تایکان ۴S تست نشده است.
این تست نشان می دهد که خودروسازان تثبیت شده در حال تقلا برای رسیدن به پرفورمنس کلی محصولات الکتریکی تسلا هستند.