محبوبیت شدید کراس اوورها باعث شده فورد فوکوس خداحافظی تلخی با بازار آمریکا داشته باشد زیرا نسل فعلی این محصول جمع وجور در آمریکا یعنی جایی که اکثر محصولات سواری فورد بازنشسته شده اند عرضه نمی شود؛ اما در اروپا وضعیت متفاوت است به گونه ای که علیرغم علاقه زیاد مشتریان به کراس اوورها، هنوز هم طیف گسترده ای از مردم به خودروهای عادی گرایش دارند.
فورد می گوید فروش فوکوس در اروپا کاملاً مطلوب بوده و وضعیت فوکوس در ۲۰ بازار کلیدی اروپا از سال ۲۰۱۵ تاکنون در بهترین وضعیت خود قرار دارد. به عبارت بهتر باید گفت این خودرو در سال جاری فروش یک دستگاهی در هر ثانیه داشته که برابر با فروش ۱۹۴۷۰۰ دستگاهی تا پایان ماه اکتبر است. چهارمین نسل فوکوس ژوئن سال پیش عرضه شد و به فروش بیش از ۲۵۰ هزار دستگاهی دست یافته است. در کل فروش فوکوس در قاره همیشه سبز از زمان عرضه نسل اول در سال ۱۹۹۸ تاکنون از مرز ۷ میلیون دستگاه عبور کرده است.
یکی از دلایل احیای فوکوس در اروپا تعداد نسخه های زیاد به همراه تریم های متنوع و فرم بدنه های مختلف است. فوکوس از هاچبک ST گرفته تا استیشن و با پیشرانه های بنزینی و دیزلی عرضه می شود. برخلاف نسل های قبلی، چهارمین نسل فوکوس به صورت اکتیو هم عرضه می شود و حالا هم جدیدترین نسخه آن با نام اکتیو ایکس ویگنیل معرفی شده که ترکیبی از ویژگی های کراس اوور مانند تریم اکتیو با ویژگی های لوکس مدل ویگنیل می باشد.
این خودرو از رینگ های ۱۷ اینچی، آینه بغل ها و سقف مشکی برخوردار است. لیست تجهیزات فوکوس اکتیو ایکس ویگنیل شامل مواردی همچون چراغ های جلوی LED، پوشش چرم کابین، هدآپ دیسپلی و دستیار پارک فعال می باشد.
فورد در سال ۲۰۲۰ تعداد اعضای خانواده فوکوس را با عرضه مدل مجهز به پیشرانه ی اکوبوست هیبریدی بنزینی افزایش خواهد داد. این کمپانی اشاره زیادی به جزئیات نکرده اما این قوای محرکه الکتریکی شده مشابه نمونه بکار رفته در کراس اوور پوما بوده و مرکب از پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری و دستیار الکتریکی با قدرت کل ۱۵۳ اسب بخار می باشد.
احتمال دارد فوکوس RS جدید نیز با عرضه در سال های آینده از قوای محرکه الکتریکی شده استفاده کند.