پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB

  1. پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ ساعت ۱۲:۰۳ (۴ سال،۴ ماه قبل)
پشت فرمان شاسی‌بلند جدید مرسدس بنز GLB
به گزارش فرانگر

مرسدس یکی از پر و پیمان ترین سبد محصولات شاسی بلند بین خودروسازان تراز اول جهانی را داشته و تاکنون ۷ مدل متفاوت را روانه ی بازار کرده است؛ اما این خودروساز آلمانی نمی خواهد کوچک ترین فاصله ای بین شاسی بلندهایش وجود داشته باشد و به همین خاطر GLB جدید را معرفی کرده تا هشتمین عضو خانواده ی قدبلندهای این برند باشد.

مرسدس بجای استفاده از روش معمول خودروسازانی در این سطح و استفاده از طراحی مشابه برای مدل های مختلف ظاهری جعبه ای و هدفمند را برای GLB در نظر گرفته است. در واقع این خودرو از برخی زوایا شباهت هایی به G واگن داشته و می توان آن را بچه G واگن دانست. قطعاً از اضافه شدن چنین خودرویی به سبد محصولات ژرمن ها استقبال می کنیم.

پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB

اما مرسدس برای تولید این خودرو دلیل منطقی خاص خودش را دارد. شاسی بلندها یک سوم فروش کلی این برند را به خود اختصاص داده و محصولات کامپکت هم ۲۵ درصد فروش را در اختیار دارند؛ و مرسدس می خواهد در این بازار حضوری حداکثری داشته باشد.

مرسدس بنز GLB

علیرغم اینکه GLB در جایگاهی پایین تر از برادر لوکس تر GLC قرار می گیرد اما تنها چند میلی متر فاصله بین آن ها وجود دارد. شاید GLB حدود ۲۲ میلی متر کوتاه تر باشد و پهنای کمتری داشته باشد اما ارتفاعش ۲۴ میلی متر بیشتر است. خریداران همچنین می توانند این خودرو را با آپشن ۷۵۰ پوندی هفت نفره سفارش دهند که بر جذابیت GLB می افزاید. البته ما نمی توانیم دراین باره قضاوتی داشته باشیم زیرا خودروی حاضر در تست از نوع پنج نفره بوده است.

مرسدس بنز GLB

همان گونه که انتظار دارید طیف متنوعی از پیشرانه ها در دسترس بوده که نقطه شروع آن ها نمونه ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری در مدل GLB ۲۰۰ است. نهایتاً هم مدل پرچم دار GLB ۳۵ ۴Matic وجود دارد که از پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۳۰۶ اسب بخاری استفاده می کند. نسخه ی پلاگین هیبریدی این قدبلند هم در راه بوده و سال آینده نسخه کاملاً الکتریکی EQB هم تولید خواهد شد.

مرسدس بنز GLB

هم اکنون مدل های GLB ۲۰۰ و GLB ۲۰۰d بخش اعظم فروش را به خود اختصاص می دهند. ما مدل مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر را راندیم.

مرسدس بنز GLB

پیشرانه دیزلی موردبحث به خاطر اعداد و ارقام خود شناخته می شود. این پیشرانه با قدرت های گوناگون در مدل های GLC و C کلاس بکار رفته و قدرت نسبتاً خوبی داشته و در واقع خروجی آن مناسب اکثر خانواده ها می باشد. حداکثر گشتاور پیشرانه در دور ۱۶۰۰ ایجاد می شود که بسیار خوب بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیه ای را به GLB ارزانی می دارد. صدای پیشرانه دیزلی بسیار خوب سرکوب شده هرچند اگر بخواهید آن را تحت فشار بگذارید هویت خود را افشا خواهد کرد.

مرسدس بنز GLB

البته گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به ندرت اجازه می دهد چنین اتفاقی رخ دهد زیرا دنده ها را سریعاً تعویض کرده و روند شتاب گیری را راحت تر می کند. شما می توانید حالت اسپورت را انتخاب کنید اما به نظر می رسد این کار روی گیربکس تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.

مرسدس بنز GLB

تمامی مدل های GLB به صورت استاندارد از فنرهای فولادی استفاده می کنند و خبری از آپشن سیستم تعلیق فولادی نیست که این هم نقطه تفاوت مهم آن با GLC می باشد؛ اما سواری خودرو در اکثر مواقع نرم و خوب بوده و با سبک رانندگی میان سالی همخوانی دارد. البته قدبلند خودرو باعث شده در سر پیچ ها تکان های بیشتری وجود داشته باشد.

مرسدس بنز GLB

فرمان هم نقطه ضعف GLB است. فرمان خودرو سبک و گنگ بوده و با بدنه ی خودرو هماهنگی خوبی ندارد. البته GLB خودرویی نیست که مختص رانندگان حرفه ای باشد بنابراین فرمان کرخت و بی حال آن فاکتور کلیدی برای انتخاب یا عدم انتخاب خودرو نخواهد بود.

مرسدس بنز GLB

اما جایی که GLB واقعاً برنده می شود تمرکز روی فضای کابین و بار است. مرسدس از پلتفرم A کلاس در این شاسی بلند استفاده کرده و تلاش داشته کابینی با حداکثر فضا را ایجاد کند. فضای عقب کابین با فاصله بهتر از هر رقیبی در این بازه قیمتی بوده و بهتر از GLC است. بدنه بلند خودرو هم فضای سر زیادی ایجاد کرده و با وجود فاصله بین محوری زیاد، سه فرد بالغ به راحتی می توانند در صندلی عقب بنشینند.

مرسدس بنز GLB

برای فهمیدن اینکه فضای عقب GLB چقدر جادار است باید داخل کابین خودروهای یک کلاس بالاتر همچون لندروور دیسکاوری اسپورت و فولکس واگن تیگوان آل اسپیس بنشینید.

مرسدس بنز GLB

و درحالی که فضای بار خودرو از نظر ظاهری بزرگ تر از GLC نیست اما نگاهی به برگه مشخصات خودرو نشان می دهد این خودرو در بخش بار ۲۰ لیتر جادارتر بوده و وسایل زیادی را می توان در محفظه بار ۵۷۰ لیتری اش جای داد. البته مدل هفت نفره فضای بار ۵۰۰ لیتری دارد.

مرسدس بنز GLB

اینجاست که با خود فکر خواهید کرد چرا باید GLC را انتخاب کرد. مرسدس ادعا می کند GLC طیف مشتریان متفاوتی داشته و آن ها به دنبال کیفیت بیشتر بوده و فضای بار و کابین اولویت اولشان نیست. تفاوت اصلی این دو خودرو آنجاست که GLC با پیشرانه های ۶ سیلندر و سیستم تعلیق بادی در دسترس است؛ اما خب سفارش این موارد باعث می شود قیمت GLC فراتر از ۵۰ هزار پوند رود.

مرسدس بنز GLB

اما شما قطعاً در GLB کمبودی را حس نخواهید کرد. طراحی کلی کابین از A کلاس هاچبک گرفته شده است که آن هم جزو بهترین های کلاس خود است. چرم نرم، تریم آلومینیوم و پلاستیک های مشکی اکثر بخش ها را پوشش داده اند و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی هم جلوه دیگری دارد.

مرسدس بنز GLB

با قیمت فراتر از ۴۲ هزار پوند، مدل AMG Line پریمیوم حاضر در تست ارزان نیست اما از نظر تجهیزات هیچ کمبودی ندارد. طیف وسیع تکنولوژی های ایمنی فعال و غیرفعال، رینگ های ۱۹ اینچی، ورود بدون کلید، شارژ بی سیم گوشی، صفحه نمایش دوگانه، ناوبری سه بعدی، دوربین دنده عقب و… همگی به صورت استاندارد وجود دارند.

مرسدس بنز GLB

پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB

پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB

پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB


البته اگر مدل ضعیف تر GLB 200d را انتخاب کنید پول کمتری خواهید پرداخت ولی آن مدل هم از نظر تجهیزات کمبودی ندارد.

دنیا دیگر نیازمند شاسی بلندهای بیشتر نیست اما GLB یکی از متفاوت ترین شاسی بلندهای مرسدس است. این خودرو اولویت اول خود را فضای کابین و بار زیاد قرار داده و از این نظر کاملاً خوب است. ظاهر جعبه ای و قوی خودرو نیز در میان شاسی بلندهای بازار خودنمایی می کند. سواری خودرو اگرچه هیجان انگیز نیست اما راحت و آرام بوده و یکی از بهترین کابین های بازار را نیز دارد. قطعاً GLB یکی از بهترین انتخاب ها برای خریداران خودروهای خانوادگی است.

پشت فرمان شاسی بلند جدید مرسدس بنز GLB

مشخصات مرسدس GLB ۲۰۰d ۴Matic AMG Line Premium

  • قیمت: ۴۲۲۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]




همرسانی نوشتار: