پورشه در حال توسعه نرم افزاری برای بهبود کنترل پایداری خودروهای الکتریکی مبتنی بر چهار موتور برقی است که با نظارت بر پارامترهای مختلف خودرو می تواند تنظیمات را بسیار سریع تر از سیستم های کنترل پایداری فعلی انجام دهد.
پورشه تایکان، نخستین خودروی تمام الکتریکی این شرکت است اما آخرین آن نخواهد بود. این خودروی سواری از یک جفت موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن هر چهار چرخ استفاده می کند یعنی یک موتور روی هر محور قرار می گیرد. این پیکره بندی در مدل توربو S می تواند در زمان ۲.۶ ثانیه خودرو را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. با این وجود پورشه معتقد است که می تواند عملکرد این مدل را هم بهبود دهد.
مهندسان در اشتوتگارت مشغول کار روی سیستمی هستند که از چهار موتور الکتریکی به جای دو موتور استفاده می کند و هر موتور روی یکی از چرخ ها قرار می گیرد و مستقلاً کنترل می شود. اگر این طرح را به طراحی های شرکت ریماک شبیه می بینید، اشتباه نکرده اید اما در واقع پورشه وقت زیادی را صرف موتورها نمی کند بلکه در یک بسته نرم افزاری که از سنسورها و سیستم نظارت کلی استفاده می کند برای کنترل دقیق هر موتور بهره می برد. مأموریت اصلی این برنامه، تأمین ایمنی است به طور مثال در یک SUV می توان هر چرخ را به طور مجزا کنترل کرد تا در یک مسیر مثلاً برفی هم هرگوشه خودرو بتواند با وجود لغزندگی سایر چرخ ها، خودرو را حرکت دهد.
این نرم افزار، همچنین با تشخیص سریع تر لغزش، قدرت را به صورت انفرادی روی چرخ ها اعمال می کند. این کار آن قدر سریع اتفاق می افتد که برای راننده نامحسوس خواهد بود. این سیستم نسبت به روش های متداول کنترل لغزش فعلی که از ابزارهای سخت افزاری متعددی بهره می برند، بسیار ساده تر و دقیق تر خواهد بود. در تست رانندگی انجام شده در یک مسیر برفی، خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت و با کنترل عالی از پیچ ها عبور می کند.
هرچند این سیستم در ابتدا برای خودروهای شاسی بلند طراحی شده اما به طور تئوری، به آسانی می توان آن را روی هر خودروی الکتریکی چهار موتوره هم پیاده کرد. هرچند پورشه هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه و دسترسی عمومی این سیستم به بازار عنوان نکرده است.