شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

  1. چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ ساعت ۱۴:۰۱ (۵ سال قبل)
شصت‌سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی
به گزارش فرانگر

هرچند این روزها بسیاری از خودروسازان در حال آماده شدن برای آینده ای تمام الکتریکی هستند اما موتورهای V۸ همچنان در برابر آزمون زمان ایستادگی کرده اند خصوصاً پیشرانهٔ V۸ بنتلی که هم اکنون جشن شصت سالگی آن برگزار شده است. این موتور که به عنوان قدیمی ترین موتور V۸ در حال خدمت دنیا شناخته می شود، ریشه های آن به دههٔ ۵۰ میلادی بازمی گردد یعنی زمانی که بنتلی به دنبال جایگزینی برای پیشرانهٔ شش سیلندر مورداستفاده در مدل های R تایپ، مارک VI و S۱ بود.

این وظیفه بر عهدهٔ طراح ارشد موتور بنتلی «جک فیلیپس» گذاشته شد و به وی گفته شد که موتور جدید باید حداقل ۵۰ درصد قوی تر از موتور شش سیلندر باشد اما هرگز بزرگ تر یا سنگین تر از آن نشود. وی تصمیم گرفت سراغ موتور V۸ برود و ظرف تنها ۱۸ ماه این پیشرانهٔ جدید ساخته شد. پس از تکمیل فرایند توسعهٔ این پیشرانه، برای اولین بار زیر کاپوت بنتلی S۲ مدل ۱۹۵۹ قرار گرفته و به بازار معرفی شد. این موتور V۸ جدید با ۶.۲ لیتر حجم، بیش از ۱۳ کیلوگرم سبک تر از موتور شش سیلندر قبلی بود و به میزان قابل توجهی قدرت بیشتری ارائه می کرد.

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

این موتور طی سال های بعد مورد به روزرسانی قرار گرفت و اولین نسخهٔ بازطراحی شدهٔ آن در سال ۱۹۶۵ معرفی شد. در آن زمان موتور به دلیل بهبود پرفورمنس و اندازهٔ کوچک تر بازطراحی شد تا امکان قرارگیری آن در زیر کاپوت بنتلی سری T فراهم گردد. در سال ۱۹۷۱ نیز این موتور دوباره بروز شد و حجم آن به ۶.۷۵ لیتر افزایش یافت که این حجم تا به امروز دست نخورده باقیمانده است. طی این به روزرسانی مهندسین بنتلی همچنین طول مسافت پیمایش پیستون را از ۹.۱ سانتیمتر به ۹.۹ سانتیمتر افزایش دادند تا گشتاور بیشتری به دست آورند.

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

سپس در سال ۱۹۸۰ به روزرسانی های دیگری در این موتور برای استفاده در نسل اول مولسان صورت گرفت که این به روزرسانی ها بر ایمنی و آلایندگی متمرکز بودند؛ اما به روزرسانی قابل توجه تر این موتور در زمان معرفی مولسان توربو صورت گرفت و پیشرانهٔ V۸ بنتلی به یک توربوشارژر مجهز شد. بدین ترتیب مولسان توربو به اولین محصول پرخوران بنتلی از زمان مدل بلاور دههٔ ۲۰ میلادی تبدیل شد. این اقدام مهم مهندسان بنتلی راهی را باز کرد که بعدها منجر به ساخت نسخهٔ توئین توربوی این موتور با بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور شد.

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

امروزه همچنان همین موتور ۶.۷۵ لیتری V۸ توئین توربو در سینهٔ سدان فوق لوکس مولسان در حال تپیدن است و برای ساخت آن ۱۵ ساعت زمان نیاز است. نسخهٔ کنونی این موتور در مولسان اسپید ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. به لطف این نیرو، سدان فوق لوکس بنتلی ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

رئیس مهندسی بنتلی «دکتر ورنر تیتز» در مورد این پیشرانه می گوید:

نسخهٔ اولیهٔ این موتور V۸ به منظور ایجاد تغییر بزرگی در پرفورمنس به همراه عملکرد روان، قابلیت اطمینان و پالودگی طراحی شده بود. این موتور بیش از صدها هزار کیلومتر در سخت ترین شرایط و همین طور به مدت ۵۰۰ ساعت در حالت تخت گاز مورد آزمایش قرار گرفت. امروز موفقیت قابل تحسین موتور ۶.۷۵ لیتری V۸ بنتلی در مولسان مدیون این ویژگی ها است

شصت سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی




همرسانی نوشتار: