آستون مارتین فعالیت خود را در سال ۱۹۱۳ آغاز کرد و در اواخر دههٔ ۴۰ میلادی بیشتر به خاطر ساخت گرند توررهای گران قیمت مشهور شد. سپس وقتی جیمز باند در سال ۱۹۶۴ در فیلم پنجه طلایی با یک DB۵ روی پردهٔ سینماها دیده شد، آستون مارتین در کنار رولزرویس و بنتلی به یک نماد فرهنگی بریتانیا مبدل گشت. از آن زمان، آستون مارتین با ساخت خودروهای اسپرت و گرند تورر، جایگاه خود را در صنعت خودروسازی حفظ کرده است؛ اما در این دوران که شاسی بلندها بر بازار خودروی جهان حکمرانی می کنند و حتی رولزرویس و بنتلی هم به این عرصه وارد شده اند، آستون مارتین هم مجبور شده پای در این مسیر بگذارد. هرچند این شرکت کمی دیر به بخش شاسی بلندها وارد شده اما سرانجام اولین خودروی بلندقامت آستون یعنی DBX سرانجام رسماً معرفی شد و حالا زمان آن رسیده که ببینیم در برابر رقبای اصلی خود چگونه عمل می کند.
آستون مارتین DBX
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
قیمت | 189,900 دلار |
پیش از اینکه سراغ رقبای آستون مارتین DBX برویم بهتر است نگاهی به خود آن داشته باشیم. این خودرو پس از مدت ها توسعه و آزمایش سرانجام چندی پیش در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی شد. زیر کاپوت DBX همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی ساخت مرسدس بنز قرار دارد که پیش ازاین شاهد استفاده از آن در دیگر محصولات آستون مارتین یعنی ونتیج و DB۱۱ بودیم. این موتور اما در اینجا ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اولین شاسی بلند آستون مارتین با قیمت پایهٔ ۱۹۰ هزار دلار در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد.
رولزرویس کولینان
پیشرانه | 6.7 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | 570 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر |
قیمت | 325,000 دلار |
رولزرویس یکی از خودروسازانی بود که کمترین انتظار ساخت اس یووی را از آن داشتیم اما سرانجام این شرکت هم با کولینان وارد دنیای بلندقامتان شد. هرچند ممکن است طراحی ظاهری کولینان موردعلاقهٔ همه نباشد و آستون مارتین DBX بسیار دل نشین تر به نظر برسد اما رولزرویس سطح تجمل فوق العاده ای را ارائه می کند. البته برای داشتن کولینان باید ۳۲۵ هزار دلار پرداخت کرد که ۱۲۵ هزار دلار از DBX گران تر است ولی بااین حال هرچند شاسی بلند آستون مارتین از کابینی عالی برخوردار است اما کولینان یک شاهکار است.
مازراتی لوانته تروفئو
پیشرانه | 3.8 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 590 اسب بخار |
گشتاور | 730 نیوتن متر |
قیمت | 171,475 دلار |
مازراتی لوانته تروفئو چه از لحاظ قدرت که از یک موتور ۳.۸ لیتری V۸ توئین توربو بیرون می آید چه از لحاظ سطح بالای ظرافت و مهارت در ساخت کابین و همین طور طراحی شیک بیرونی، کاملاً با DBX قابل مقایسه است. البته لوانته تروفئو با برخورداری از ۵۹۰ اسب بخار قدرت کمی از آستون مارتین ۵۵۰ اسب بخاری قوی تر است اما بزرگ ترین برتری شاسی بلند بریتانیایی بر رقیب ایتالیایی خود حفظ ارزش بهتر آن است.
مایباخ GLS۶۰۰
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 730 نیوتن متر |
قیمت | حدود 200,000 دلار |
مایباخ GLS۶۳ نیز هم زمان با آستون مارتین DBX در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی شده است. این خودرو نسخه ای لوکس تر اشرافی از مرسدس بنز GLS است که برای رقابت با رقبای گران قیمتی مثل همین DBX طراحی شده است. زیر کاپوت مایباخ GLS۶۰۰ همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربویی قرار گرفته که در سینهٔ DBX هم می تپد. این موتور در اینجا قدرت یکسانی با رقیب بریتانیایی دارد اما گشتاور آن کمی بیشتر است. هنوز قیمت رسمی GLS۶۰۰ اعلام نشده است اما انتظار می رود قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار دلار داشته باشد که این یعنی مستقیماً در برابر آستون مارتین DBX قرار می گیرد.
پورشه کاین توربو
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر |
قیمت | 126,500 دلار |
پورشه کاین راه را برای دیگر برندهای لوکس برای ساخت شاسی بلند هموار کرد زیرا نشان داد که یک شاسی بلند لوکس گران قیمت در بازار فروش خوبی خواهد داشت. کاین پورشه را از مشکلات بزرگ مالی و بلعیده شدن توسط مرسدس نجات داد. کاین توربو خودرویی اسپرت و لذت بخش برای رانندگی است که در داخل کاملاً لوکس است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و بنابراین از لحاظ قدرت کاملاً با DBX برابری می کند اما آستون مارتین به نظر زیباتر می رسد و بیشتر در یادها می ماند ولی باید در نظر داشت که قیمت کاین توربو از تنها ۱۲۶,۵۰۰ دلار آغاز می شود.
بنتلی بنتایگا
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر |
قیمت | 165,000 دلار |
لوکس، باوقار، قدرتمند، بریتانیایی. بنتلی بنتایگا مدت زیادی منتظر نماند تا آستون مارتین DBX وارد میدان شود. این دو شاسی بلند بریتانیایی از لحاظ پیشرانه بسیار به هم نزدیک هستند اما بنتلی با قیمت پایهٔ ۱۶۵ هزار دلار، خودروی ارزان تری است ولی با رفتن به تیپ های بالاتر که به نسخهٔ مولینر ختم می شود، قیمت آن حتی به ۳۰۰ هزار دلار هم می رسد. همچنین برای بنتایگا پیشرانه های دیگری مثل W۱۲ و V۸ هیبریدی هم قابل انتخاب است. بنتلی همچنین از شکوه و ابهت بیشتری نسبت به آستون مارتین برخوردار است و اندازهٔ بزرگ تری دارد اما همین ویژگی موجب شده از رقیب هم وطن خود سنگین تر باشد.
رنجروور اس وی اتوبیوگرافی
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 565 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
قیمت | 178,000 دلار |
تا پیش از معرفی شاسی بلندهای بنتلی و رولزرویس، رنجروور اس وی اتوبیوگرافی در صدر کلاس شاسی بلندهای مجلل و اشرافی قرار داشت. بااین حال رنجروور هنوز هم برای کسانی که خواهان بهترین توانایی های آفرود و درعین حال تجمل و راحتی در جاده ها هستند، بهترین گزینه است. البته DBX خودروی اسپرت تری است اما از لحاظ قدرت رنجروور دست بالاتر را دارد زیرا پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ سوپرشارژ آن ۵۶۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. این خودرو همچنین قیمت پایین تری هم دارد به گونه ای که قیمت پایهٔ آن از ۱۷۸ هزار دلار شروع می شود.
لامبورگینی اوروس
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 650 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر |
قیمت | 200,000 دلار |
لامبورگینی قبل از آنکه کسی فکرش را بکند، با معرفی اوروس همه را غافلگیر کرد. این خودرو ترکیبی بی نظیر از استایل جذاب و قدرت است که البته با قیمت ۲۰۰ هزار دلار کمی از DBX گران تر است اما خریداران با پرداخت این مبلغ بجای شاسی بلندی لوکس و اشرافی، یک شاسی بلند پرفورمنس با عملکرد فوق العاده را در اختیار خواهند داشت. البته احتمالاً افراد بسیار کمی سر دوراهی خرید اوروس یا DBX می مانند زیرا این شاسی بلندها دنیای متفاوتی از یکدیگر دارند.
منبع: CarBuzz