درست از همان لحظه رونمایی پیکاپ خبرساز تسلا سایبرتراک بود که خیل عظیم نظرات روانه ی این محصول الکتریکی شد. اگر هدف تسلا زنده کردن بحث وجدل ها درباره ی خودروهای الکتریکی باشد پس باید به این برند آمریکایی تبریک گفت چراکه به هدف خود دست یافته است.
طراحی خودرو فوق العاده پرحاشیه و بحث برانگیز بوده ولی باید اعتراف کرد ایلان ماسک به قول خود در تولید محصولی با طراحی بسیار متمایز و شبیه فیلم های تخیلی عمل کرده است. خودروسازان زیادی تاکنون تلاش کرده اند محصولی منحصربه فرد از نظر طراحی و استایل تولید کنند اما سایبرتراک محصولی است که در لحظه اول هر بیننده ای را میخکوب می کند.
بی شک فاکتور تعجب و ابراز نظر درباره این خودرو وجود دارد اما نمی دانیم افراد با دیدن سایبرتراک در خیابان ها چه عکس العملی خواهند داشت…
ترکیب بدنه ای از جنس فولاد ضدزنگ با ضخامت ۳ میلی متر با برخی زوایای بسیار تیز سؤالاتی را درباره توانایی این خودرو برای پاس کردن تست های ایمنی و تصادف به وجود می آورد. آیا تسلا مجبور خواهد شد تغییرات قابل توجهی را در طراحی و متریال استفاده شده در بدنه ی پیکاپ جدید خود به وجود آورد؟ پانل های فولادی به حدی ضخیم هستند که می توانند در برابر گلوله های ۹ میلی متری دوام بیاورند هرچند خبری درباره ی سطح حفاظتی و زرهی این خودرو منتشر نشده است.
موضوع این است که اگر پوسته ی فولادی سایبرتراک به حد کافی و سنگین باشد بنابراین خواهد توانست در کلاس ۳ پیکاپ های لایت دیوتی قرار گیرد و در این صورت نیازی به تست های تصادف نخواهد بود. این در صورتی است که وزن خودرو بیش از ۴۵۳۶ کیلوگرم باشد.
موضوع بعدی به آئرودینامیک خودروهای الکتریکی مربوط می شود. سطوح تخت و صاف سایبرتراک به همراه خیزهای تیز آن مخصوصاً در بخش سقف و کناره های آن حالتی ایده آل برای شکافتن مولکول های هوا ایجاد می کنند. به نظر نمی رسد که داخل خودرو صدای چندانی وجود داشته باشد.
ظاهراً هزینه های تولید چنین پیکاپی پایین بوده زیرا نیازی به ماشین آلات گران قیمت برای تولید آن نخواهد بود و بدنه ی رنگ نشده نیز بحث رنگ آمیزی را کاملاً منتفی می کند.
همین امر شاید منجر به خلق احساس برانگیزتر ویژگی تسلا سایبرتراک یعنی قیمت آن می شود! مدل های پایه ظاهراً قیمت آغازین ۳۹۹۹۵ دلاری خواهند داشت که شامل هیچ گونه مشوقی نیست. مدل پایه دارای یک پیشرانه بوده و به صورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهد شد. این مدل برد بالای ۴۰۰ کیلومتری را با ظرفیت یدک کشی ۳۴۰۰ کیلوگرمی و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه ای ترکیب خواهد کرد. مدل رده میانی دو موتوره به صورت چهار چرخ محرک تولید خواهد شد و برد فراتر از ۴۸۲ کیلومتر، ظرفیت یدک کشی ۴۵۳۵ کیلوگرمی و شتاب ۴.۵ ثانیه ای خواهد داشت. نسخه پرچم دار سه موتوره هم اواخر سال ۲۰۲۲ از راه می رسد و محدوده حرکتی فراتر از ۸۰۴ کیلومتری خواهد داشت. این مدل با ظرفیت یدک کشی ۶۳۵۰ کیلویی و شتاب قابل توجه ۲.۹ ثانیه ای عرضه خواهد شد. از هر نظر که نگاه کنید، با یک پیکاپ احساس برانگیز ظرف هستید…
ریویان R۱T نزدیک ترین رقیب برای این خودرو در حال حاضر بوده و بهای پایه ی ۶۹ هزار دلاری آن باعث می شود ریویان در مقابل نسخه سه موتوره سایبرتراک با بهای ۶۹۹۰۰ دلار قرار گیرد. مدل پایه ریویان ظرفیت یدک کشی کمتر، قدرت پایین تر (۴۰۲ اسب بخار در برابر ۹۰۰ اسب بخار تسلا) و برد کمتری دارد.
تسلا سایبرتراک به صورت رسمی دو سال تا خط تولید فاصله دارد و خودرویی که به نمایش درآمد پروتوتایپ آلفا نام داشت. به این ترتیب شاهد تغییرات زیادی تا زمان تولید این خودرو خواهیم بود بنابراین خیلی به چیزهایی مثل سطوح صاف و کابینت مانند داخل کابین توجه نکنید…