ب ام و X۵ دوباره با قوای محرکه پلاگین هیبریدی بازگشته است اما یک تفاوت کلیدی با قبل دارد. ب ام و به دنبال آن بوده که X۵ xDrive۴۵e در مقایسه با آئودی Q۷ و ولوو XC۹۰ تنها یک انتخاب محدود نباشد. باواریایی ها امیدوار هستند این خودروی جدید مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی و واحد الکتریکی خریداران بیشتری را به خود جذب کند.
بزرگ ترین تغییر X۵ پلاگین هیبرید جدید در مقایسه با مدل قبلی xDrive۴۰e استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر است. این پیشرانه ۳ لیتری توربو به یک واحد الکتریکی و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل شده است.
کل قدرت پیشرانه به ۳۸۹ اسب بخار می رسد اما مهم تر از آن باتری ۲۴ کیلووات ساعتی است که زیر صندلی عقب جا خوش کرده است. این باتری بزرگی برای یک خودروی پلاگین هیبریدی بوده و تقریباً به بزرگی باتری بکار رفته در نسل قبل نیسان لیف تمام الکتریکی می باشد؛ اما این پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی است که حمایت تمام عیاری از X۵ به عمل می آورد.
ابعاد و ظرفیت بالای باتری به معنی برد الکتریکی قابل توجهی برای این شاسی بلند است. ب ام و می گوید برد خودرو در حالت الکتریکی بین 68 تا 87 کیلومتر بوده و حداکثر سرعت در این حالت نیز به 133 کیلومتر در ساعت می رسد. این خودرو از نظر محدوده حرکت الکتریکی به راحتی می تواند دیگر رقبای پلاگین هیبریدی همچون آئودی Q7 TFSle و ولوو XC90 T8 را شکست دهد. تنها خودروی جدید مرسدس GLE 350de با باتری بزرگ 31.2 کیلووات ساعتی و برد ادعایی 100 کیلومتری بهتر از ب ام و ظاهر خواهد شد.
جدای از این فاکتور مهم، باقی موارد به خوبی شکل گرفته اند. با نگاهی به لیست قیمت این خودرو شاهد قرارگیری X۵ پلاگین هیبریدی در وسط دیگر اعضای خانواده خواهید بود هرچند این خودرو کمی گران تر از مدل محبوب تر xDrive۳۰d دیزلی می باشد. با این وجود مالیات کمتر خودرو باعث می شود خریداران ناوگانی X۵ xDrive۴۵e را انتخاب بهتری بدانند.
این یک شاسی بلند سنگین است که وزن بالای دو و نیم تن دارد اما خوشبختانه گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی باعث می شود جثه سنگین X۵ به خوبی از زمین کنده شده و پاسخ پدال گاز به دستورات راننده نیز کاملاً خوب است. این شاسی بلند آلمانی به صورت پیش فرض در حالت هیبریدی کار می کند بنابراین شما شاهد حرکت کم صدایی خواهید بود و اگر بخواهید رانندگی هیجان انگیزتری داشته باشید باید بی رحمانه بر پدال گاز بتازید.
اگرچه برد کلی خودرو در حالت الکتریکی چیزی است که موردتوجه و تأکید ب ام و بوده اما تغییر حالت از پیشرانه بنزینی و الکتریکی به یکدیگر نیز اهمیت بالایی دارد. مهندسان ب ام و تلاش زیادی داشته اند تا این کار با نرمی هرچه بیشتر صورت پذیرد. خودرو از داده های نقشه ی مربوط به سیستم ناوبری استفاده می کند تا بفهمد کدام پیشرانه برای جاده پیش رو مناسب ترین گزینه است.
شما برای مثال در زمان عبور از یک روستا شاهد حالت الکتریکی خواهید بود اما در بزرگراه ها و شتاب گیری ها X۵ به پیشرانه درون سوز تکیه خواهد کرد. این تغییر وضعیت بین پیشرانه های الکتریکی و بنزینی به صورت آنی و بی وقفه صورت می گیرد و پیشرانه درون سوز نیز به تنهایی نرم و آرام است. در کل شاهد مجموعه ی بسیار احساس برانگیزی هستیم.
دیگر ویژگی جالب توجه X۵ پلاگین هیبریدی حالت ذخیره باتری است که با استفاده از یک دکمه کنار اهرم تعویض دنده فعال می شود. در آغاز سفر می توانید میزان قدرت الکتریکی مورد استفاده خودرو را تنظیم کرده و به خوبی شارژ کافی برای سفر را برنامه ریزی کنید.
شاید شارژ خودرو نقطه ضعف اصلی X۵ باشد. ب ام و هیچ توانایی شارژ سریع را برای X۵ xDrive۴۵e در نظر نگرفته و با استفاده از شارژر خانگی استاندارد ۷ ساعت طول خواهد کشید تا خودرو شارژ شود.
مجموعه باتری کمی روی گنجایش محفظه بار تأثیر داشته و ۱۵۰ لیتر از آن را کم کرده است. البته X۵ خودروی بزرگی بوده و خانواده های معدودی به ظرفیت بیش از این نیاز خواهند داشت. کابین نیز جزو بهترین مکان هایی است که وجود دارد و دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی به همراه سیستم تعلیق بادی به صورت استاندارد در این خودرو وجود داشته و جزو موارد برجسته آن محسوب می شوند.
ب ام و X5 xDrive45e در واقع بهترین نسخه از این شاسی بلند برای بسیاری از خریداران است. این یک شاسی بلند پلاگین هیبریدی بسیار کامل با جذابیت لوکس زیاد بوده و از نظر قیمتی نیز بین مدل های X5 قرار می گیرد. بسیاری از افرادی که X5 درون سوز را در نظر گرفته اند می توانند نسخه پلاگین هیبریدی را نیز بخرند. اگر بتوانید با زمان شارژ طولانی خودرو کنار بیایید قطعاً X5 پلاگین هیبریدی ارزش فکر کردن را خواهد داشت.
مشخصات ب ام و X۵ xDrive۴۵e xLine
- قدرت: ۶۳۱۶۵ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
- قدرت/گشتاور: ۳۸۹ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۳۵ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress