زمستان در راه است…علیرغم اینکه هر روز بیشتر از دیروز عرصه بر خودروهای سواری سنتی تنگ تر می شود اما تویوتا به خوبی می داند که هنوز هم بخش قابل توجهی از خریداران سدان ها را به کراس اوور و شاسی بلندها ترجیح می دهند. بله میزان فروش ابتدای سال تاکنون کمری با افت ۱.۶ درصدی به ۲۸۵۰۵۸ دستگاه رسیده و آوالون هم افت فروش ۱۶ درصدی داشته و به خانه ۲۴۲۰۸ نفر راه یافته است اما تویوتا علیرغم این کاهش فروش هنوز هم بازار خوبی برای سدان های خود دارد.
برخی از افراد احتمالاً خواهان چسبندگی بیشتر خودروی خود بوده و می خواهند بدون انتخاب یک شاسی بلند همچون راو ۴ یا هایلندر از سدانی با سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنند. به همین خاطر دو سدان مشهور تویوتا با سیستم چهار چرخ محرک معرفی شده اند هرچند متأسفانه این خودروها همانند کمری چهار چرخ محرک سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ با نام All-Trac شناخته نمی شوند.
سیستم کنترل گشتاور دینامیک AWD که برای کمری ۲۰۲۰ و آوالون ۲۰۲۱ در دسترس است توسط خود تویوتا توسعه یافته و از راو ۴ گرفته شده است. این سیستم فقط برای کمری و آوالون بازار آمریکا در دسترس بوده و بسته به شرایط می تواند تا ۵۰ درصد گشتاور پیشرانه را به اکسل عقب بفرستد. زمانی که نیازی به این سیستم نباشد کوپلینگ کنترل شده توسط سیستم الکترومگنتیکی شفت دیفرانسیل را غیرفعال می کند تا مصرف سوخت کاهش یابد.
سیستم چهار چرخ محرک یاد شده تنها برای مدل های دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. این پیشرانه در کمری و آوالون به ترتیب ۲۰۲ و ۲۰۵ اسب بخار قدرت دارد.
تویوتا می گوید سیستم موردبحث برای درگیری فوری در زمان های نیاز طراحی شده و هیچ تأثیری روی فضای کابین نگذاشته است. البته سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش وزن ۷۵ کیلوگرمی کمری نسبت به مدل استاندارد دیفرانسیل جلو شده است.
این دو خودرو از اوایل سال آینده میلادی در دسترس خریداران خواهند بود.