گروه خودروسازی هیوندای در حال کار روی اولین سیستم کنترل صدای جاده ای فعال RANC است. این سیستم بر پایه تکنولوژی کنترل صدای فعال ANC کنونی شرکت شکل گرفته است.
تکنولوژی ANC به طور فعالانه ای با آزاد کردن موج های صدایی تداخلی در صدای وارد شده باعث کاهش نویز و صداهای مزاحم شده و همین امر باعث می شود صدای پیشرانه و جاده ی کمتری در کابین وجود داشته باشد. این سیستم درست در تضاد با بلوکه کردن صداهای مزاحم از طریق استفاده از متریال ضد صدا می باشد.
اما سیستم RANC قادر است انواع مختلف نویزها را تحلیل کرده و موج های صدای تداخلی را تولید کند. برای مثال این تکنولوژی می تواند با صداهای تولیدی لاستیک ها و رینگ ها یا صداهای تولید شده در جاده مقابله کند.
یکی از محققان آزمایشگاه تحقیقات NVH می گوید:
RANC یک تکنولوژی قابل توجه است که سیستم کنونی NVH را به پله بعدی برده است. ما همچنان به حفظ موقعیت پیشروی خود در تکنولوژی NVH ادامه خواهیم داد و بالاترین میزان آرامش کابین را به مشتریان ارائه خواهیم کرد.
اما طرز کار سیستم RANC این گونه است: این سیستم از حسگر شتاب برای محاسبه لرزش وارده از جاده به خودرو استفاده کرده و درعین حال رایانه ی کنترل هم صدای جاده را تحلیل می کند.
تنها ۰.۰۰۲ ثانیه طول می کشد تا این سیستم صدا را آنالیز کرده و موج صدایی تداخلی را تولید کند. این امواج صدایی توسط پردازنده سیگنال دیجیتالی تولید می شوند. یک میکروفون بی وقفه وضعیت خنثی سازی صدای جاده را پایش کرده و اطلاعات را به پردازنده سیگنال دیجیتالی می فرستد. RANC قادر است آنالیزهای نویز دقیقی را تولید کرده و محاسبات سریعی را برای مقابله با نویز جاده ای انجام دهد.
بنا به گفته هیوندای، RANC می تواند صدای کابین را تا ۳ دسی بل کاهش دهد که این امر به معنی کاهش وزن ناخواسته خودرو خواهد بود زیرا از متریال و قطعات سرکوب کننده صدای کمتری استفاده خواهد شد.
تکنولوژی موردبحث با در نظر گرفتن خودروهای آینده توسعه یافته است. از آنجایی که رفته رفته خودروهای درون سوز به خاطره ها می پیوندند، صداهای مزاحم از سه بخش اصلی یعنی قوای محرکه، جاده و باد تولید خواهند شد اما خودروهای الکتریکی و سلول سوختی تقریباً صدایی در بخش قوای محرکه نداشته و اینجاست که حذف صداهای جاده و باد مهم تر جلوه می کند.