چرا قدرت داینوی کوروت C۸ نمی تواند درست باشد؟

  1. سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸ ساعت ۱۰:۰۲ (۱۱ ماه،۱ هفته قبل)
چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی‌تواند درست باشد؟
به گزارش فرانگر

چندی پیش موتورترند ادعا کرد که نسخهٔ پیش تولید شورلت کوروت C۸ در آزمایش داینو روی چرخ ها ۵۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور داشته است. طبق تخمین این مجله، پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ تنفس طبیعی کوروت در میل لنگ ۶۵۶ اسب بخار قدرت و ۸۲۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این اعداد اختلاف بسیار زیادی با ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاوری دارد که خود شورلت رسماً اعلام کرده است؛ اما به نظر می رسد اپراتور داینو در آزمایش موتورترند اشتباه کرده است.

بدون آنکه از شرایط و اوضاع این آزمایش خبر داشته باشیم میدانیم که این اعداد به دو دلیل معتبر نیستند. اول اینکه کوروت در آزمایش های خود موتورترند عملکردی داشته که دقیقاً از ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر انتظار می رود و دلیل دوم اینکه گرفتن ۶۵۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور از این پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ کاملاً غیرممکن است. اول بهتر است به پرفورمنس کوروت در آزمایش موتورترند نگاهی داشته باشیم. این خودرو ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۱.۱ ثانیه با سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت طی کرده است. این اعداد با نتایج آزمایش Road & Track هم یکسان هستند.

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی تواند درست باشد؟

این عملکرد خصوصاً در شتاب صفر تا ۹۶ بسیار چشمگیر بوده و تقریباً یک ثانیه از نسل قبلی که نسبت قدرت به وزن مشابهی با C۸ دارد سریع تر است؛ اما شتاب بیشتر کوروت جدید از دو عامل گیربکس و چسبندگی ناشی می شود. در نسل جدید این خودرو نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ جدید انتقال پیدا می کند و وزن بیشتر روی چرخ های عقب به خاطر ترکیب موتور وسط نیز باعث می شود خودرو راحت تر بتواند حرکت را آغاز کند.

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی تواند درست باشد؟

این دلایل برای شک به نتایج آزمایش داینوی موتورترند کافی هستند اما برای اینکه مطمئن شویم، از شبیه ساز پرفورمنس قابل اطمینانی استفاده کردیم. این نرم افزار با استفاده از نمودار داینو و دیگر معیارها، شتاب و حداکثر سرعت خودرو را محاسبه می کند. البته ازآنجایی که به نمودارهای داینوی پیشرانهٔ LT۲ کوروت C۸ دسترسی نداشتیم، از نمودارهای موتور LT۱ نسل قبلی استفاده کردیم. هرچند استفاده از نمودارهای موتور LT۱ در نتیجهٔ شبیه سازی تأثیر دارد اما این اختلاف بسیار جزئی است به گونه ای که اگر منحنی گشتاور موتور LT۱ را طوری تنظیم کنیم تا قدرت و گشتاور بیشتر موتور LT۲ را منعکس کند، زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر فقط چهارصدم ثانیه کمتر می شود و از ۲.۹۶ ثانیه به ۲.۹۰ ثانیه می رسد.

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی تواند درست باشد؟

بنابراین توان خروجی اثبات شدهٔ پیشرانهٔ LT۱ را در شبیه ساز وارد کردیم اما دیگر اطلاعات شامل ضرایب گیربکس، وزن، سایز تایرها و ضریب آئرودینامیک همگی متعلق به کوروت C۸ بودند. با وارد کردن این اطلاعات، نرم افزار شبیه ساز اعداد شتاب خودرو از صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت گرفته تا صفر تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را محاسبه کرد که به آزمایش های واقعی Motor Trend و Road & Track نزدیک بودند. در جدول زیر می توانید این اعداد را ملاحظه کنید:

 

شبیه ساز

موتورترند

رود اند ترک

0 تا 501.1 ثانیه1.1 ثانیه1.0 ثانیه
0 تا 651.7 ثانیه1.5 ثانیه1.5 ثانیه
0 تا 802.2 ثانیه2.1 ثانیه2.1 ثانیه
0 تا 963.0 ثانیه2.8 ثانیه2.8 ثانیه
0 تا 1103.8 ثانیه3.7 ثانیه3.7 ثانیه
0 تا 1304.7 ثانیه4.7 ثانیه4.6 ثانیه
0 تا 1456.0 ثانیه5.9 ثانیه5.8 ثانیه
0 تا 1607.3 ثانیه7.2 ثانیه7.1 ثانیه

این شبیه ساز همچنین حداکثر سرعت ۲۹۳ کیلومتر بر ساعت را تخمین زده است که با ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت اعلامی شورلت اختلافی بسیار جزئی دارد و این دقیقاً همان چیزی است که به خاطر قدرت کمتر موتور LT۱ نسبت به LT۲ انتظار می رود؛ به عبارت دیگر، شتاب و حداکثر سرعت کوروت C۸ در دنیای واقعی تقریباً مطابق با اعداد شبیه ساز است؛ اما وقتی اعداد ۵۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور ادعاشده توسط موتورترند را به شبیه ساز می دهیم، زمان پیمودن مسافت ۴۰۰ متر را ۱۰.۳ ثانیه با سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت نشان می دهد که اختلاف زیادی با عملکرد واقعی کوروت C۸ دارد. این تخمین اولین دلیل برای زیر سؤال بردن نتایج آزمایش داینوی موتور ترند است.

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی تواند درست باشد؟

اما دلیلی که تیر خلاص را به آزمایش داینوی موتورترند میزند، چیزی بنام BMEP یا فشار مؤثر متوسط است. این اندازه گیری گشتاور بر حجم موتور است که به زبان ساده می توان آن را نسبت اسب بخار به هر لیتر از حجم موتور دانست. در این اندازه گیری، گشتاور معادل قدرت خالص موتور است. قدرت خالص یک موتور به دو عامل شامل توانایی دور گیری سریع و قابلیت تولید گشتاور زیاد در آن دور بالا بستگی دارد. خروجی قدرت خالص بین موتورها بسیار متفاوت است اما از سوی دیگر حداقل در پیشرانه های مدرن که با استفاده از کامپیوتر بهینه سازی شده اند، BMEP از یک موتور به موتور دیگر تغییر چشمگیری ندارد. در جدول زیر نمونه هایی از BMEP برای تعدادی از پیشرانه های تنفس طبیعی را مشاهده می کنید:

خودرو

سیلندر

حجم موتور

حداکثر گشتاور

BMEP

تویوتا کرولاI41,798 سی سی170 نیوتن متر12.0 بار
دوج SRTV86,417 سی سی645 نیوتن متر12.6 بار
مزدا MX-5I41,998 سی سی205 نیوتن متر12.9 بار
کوروت C8V86,162 سی سی637 نیوتن متر13.0 بار
تویوتا کمریV63,456 سی سی362 نیوتن متر13.2 بار
فراری 812V126,496 سی سی718 نیوتن متر13.9 بار

همان طور که مشاهده می کنید، اوج BMEP موتور کوروت دقیقاً بین پنجرهٔ ۱۲.۰ بار تویوتا کرولا و ۱۳.۹ بار یکی از قوی ترین موتورهای تنفس طبیعی دنیا یعنی موتور فراری ۸۱۲ قرار دارد؛ اما اگر گشتاور ۸۲۰ نیوتن متری که موتور ترند ادعا کرده است را در نظر بگیریم، اوج BMEP کوروت به ۱۷.۷ بار می رسد که از در محدودهٔ فشار پیشرانه های تنفس طبیعی خارج است زیرا فقط توربوشارژرها هستند که تا این حد به BMEP اضافه می کنند به گونه ای که به عنوان مثال، حداکثر BMEP موتور ۴ لیتری V۸ توئین توربوی مرسدس-آام گ ۲۰.۵ بار است.

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی تواند درست باشد؟

از این موضوع که بگذریم، تولید بیش از ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور توسط یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ تنفس طبیعی ازنظر فنی غیرممکن است. حتی اگر ضریب تراکم ۱ بر ۱۱.۵ موتور پوش راد تک میل سوپاپ دو سوپاپ در هر سیلندر LT۲ بتواند با ضریب تراکم ۱ بر ۱۳.۶ موتور دوازده سیلندر DOHC چهار سوپاپ در هر سیلندر فراری برابری کند، حداکثر گشتاور موتور V۸ کوروت در میل لنگ نمی تواند بیشتر از ۶۸۰ نیوتن متر باشد؛ بنابراین با وجود این دلایل تقریباً با قاطعیت می توان گفت که نتایج آزمایش داینوی موتورترند روی موتور کوروت نامعتبر است.

منبع: Motor۱




همرسانی نوشتار: