قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی

  1. دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸ ساعت ۱۴:۰۱ (۱۱ ماه،۳ هفته قبل)
قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی
به گزارش فرانگر

تقریباً همهٔ خودروسازان از غول هایی چون گروه فولکس واگن و دایملر گرفته تا شرکت های نوپای کوچک، به عرصهٔ خودروهای الکتریکی وارد شده اند اما بااین حال فروش این خودروها هنوز هم بسیار ناچیز است و تا زمانی که مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی یعنی قیمت گران آن ها برطرف نشود، این وضعیت احتمالاً همچنان ادامه خواهد داشت. طبق جدیدترین مطالعات که ۴۳ بازار مختلف در سراسر جهان را شامل می شود، در نیمهٔ نخست سال جاری میانگین قیمت یک خودروی الکتریکی ۸۱ درصد بیشتر از خودروهای درون سوزی معمولی بوده است. این مشکل همراه با زیرساخت های محدود شارژ، نشان می دهد که چرا خریداران به خودروهای الکتریکی روی خوش نشان نمی دهند.

در اروپا که بعد از چین دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی محسوب می شود، میانگین قیمت خودروها در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۴,۰۹۱ دلار بوده است. برای مقایسه، ارزان ترین خودروی الکتریکی موجود در این بازار رنو Zoe است که به طور میانگین ۳۵,۰۳۶ دلار قیمت دارد درحالی که قیمت تسلا مدل سه برابر با ۶۷,۴۴۰ دلار است و قیمت جگوار I-Pace هم از ۱۰۰ هزار دلار فراتر می رود. هرچند این قیمت ها بدون احتساب های مشوق هایی هستند که در هر کشور متفاوت است اما کل سهم الکتریکی ها از بازار تنها ۱.۹ درصد بوده که هنوز بسیار کوچک است.

قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی

اوضاع بازار آمریکای شمالی هم کاملاً مشابه اروپا است. میانگین قیمت خودروهای فروخته شده در این منطقه با ۳۵,۶۱۴ دلار کمی بالاتر از اروپا است که با توجه به محبوبیت خودروهای گران قیمتی مثل پیکاپ ها که با متوسط قیمت ۴۳,۶۵۰ دلار ۱۸ درصد از بازار خودروی آمریکای شمالی را در اختیار دارند قابل توجیه است. در این منطقه ارزان ترین خودروی الکتریکی نیسان لیف است که قیمت آن از ۳۲,۵۰۶ دلار آغاز می شود درحالی که پرفروش ترین خودروی الکتریکی این بازار یعنی تسلا مدل سه ۴۷,۴۶۷ دلار قیمت دارد (بازهم بدون احتساب هرگونه مشوق دولتی)؛ بنابراین میانگین قیمت خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی ۲۱ درصد بیشتر از میانگین قیمتی تمام خودروهای فروخته شده است و حتی از میانگین قیمت پیکاپ ها هم بیشتر است. عدم تمایل آمریکایی ها به خودروهای کوچک را هم که به عنوان یک عامل مهم به این شرایط اضافه کنیم، کاملاً علت فروش پایین خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی مشخص می شود.

قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی

اما اگر تنها یک استثناء در این میان وجود داشته باشد آن چین است. دولت چین از خودروهای الکتریکی حمایت زیادی می کند و تلاش سختی در زمینهٔ الکتریکی سازی دارد. علاوه بر این، سطح استانداردهای ایمنی در این کشور نسبت به ایالات متحده و اروپا پایین تر است که این موجب کاهش هزینه و قیمت خودروهای الکتریکی می شود. این موضوع در قیمت خودروهای الکتریکی در چین منعکس شده است زیرا درحالی که میانگین قیمتی خودروهای فروخته شده در این کشور ۲۶,۷۱۵ دلار است، می توان خودروی الکتریکی شهری چری EQ۱ را با قیمت ۲۰,۲۶۰ دلار یا کراس اوور ساب کامپکت بی وای دی Yuan را با پرداخت تنها ۱۵,۲۷۹ دلار خریداری کرد؛ بنابراین ازآنجایی که چین بزرگ ترین بازار خودرو در دنیا و ازجمله خودروهای الکتریکی است، می تواند در شرایط الکتریکی ها تغییر ایجاد کند.

قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی

بنابراین به استثنای چین، آیا خودروهای الکتریکی هنوز برای رسیدن به محبوبیت در بازار راهی طولانی را در پیش دارند؟ بستگی به عملکرد خودروسازان دارد. هم اکنون خودروسازان بزرگ در حال سرمایه گذاری در این بخش هستند که یک نمونهٔ خوب آن فولکس واگن ID.۳ با قیمت پایهٔ ۳۳ هزار دلار است که پایین تر از میانگین قیمتی بازار قرار می گیرد. علاوه بر این، در آینده هزینه های تولید و باطری کاهش خواهد یافت و درنتیجه الکتریکی ها مقرون به صرفه تر خواهند شد؛ بنابراین هرچند خودروهای الکتریکی هم اکنون بازار کوچکی دارند اما آن ها قطعاً در حال آمدن هستند و فقط زمان نیاز است تا خودروسازان یاد بگیرند چگونه باید قیمت آن ها را به خودروهای درون سوز نزدیک کنند.

قیمت گران، مشکل اصلی خودروهای الکتریکی




همرسانی نوشتار: