ولوو اولین خودروسازی است که از تکنولوژی بلاک چین به منظور ردیابی کبالت استفاده شده در باتری محصولات خود استفاده خواهد کرد. بنا به گفته این خودروساز سوئدی، قابلیت ردیابی مواد خام بکار رفته در باتری های لیتیوم-یونی چالشی بزرگ از نظر میزان پایداری است.
استفاده از تکنولوژی بلاک چین طبق گفته ها بطور قابل توجهی شفافیت زنجیره تامین متریال خام را افزایش خواهد داد و بنابراین اطلاعات موجود درباره ی منشا تولید این مواد را می توان پیدا کرد.
این خودروساز سوئدی به توافقنامه ای با تامین کنندگان باتری CATL چین و LE Chem کره جنوبی و همچنین شرکت های پیشرو در زمینه تکنولوژی بلاک چین دست یافته است. هدف این همکاری ها استفاده از قابلیت ردیابی کبالت از سال جاری میلادی بوده است.
یکی از مدیران ولوو گفته است:
ما همیشه به زنجیره تأمین شفاف متریال خام خود متعهد بوده ایم. با وجود تکنولوژی بلاک چین می توانیم قدم های جدیدی به سوی مطمئن شدن از قابلیت ردیابی کامل زنجیره تأمین خود و به حداقل رساندن ریسک های مرتبط برداریم.
بد نیست بدانید بلاک چین بستری دیجیتالی است که شامل لیستی از داده های به دست آمده از روش های گوناگون همچون رمزنگاری می باشد. از نظر زنجیره های تولید، این سیستم داده هایی را ایجاد می کند که نمی توان در آن ها دست کاری کرد بنابراین زمانی که بحث پیدا کردن منشأ کبالت مطرح شود متغیرهایی همچون وزن و ابعاد و… را می توان به دست آورد.
توافق ولوو با شرکت های یاد شده تأمین باتری های محصولات این شرکت در سال های آتی را پوشش خواهد داد.