دوباره زمان برگزاری رقابت جذاب بهترین خودرو برای راننده فرارسید و دوباره برترین و شاخص ترین خودروهای اسپرت گرد هم جمع شده اند تا رقابتی جذاب و دیدنی را به نمایش بگذارند. این خودروها طی چندین روز در پیست و جاده های مختلف موردبررسی و آزمایش قرار می گیرند تا نهایتاً از بین آن ها یکی به عنوان بهترین خودرو برای راننده انتخاب شود. عمدتاً شرکت کنندگان بهترین خودرو برای راننده خودروهای اسپرت دودر هستند اما چند سالی است که در این زمینه تغییراتی ایجاد شده است. مثلاً سال گذشته برای اولین بار یک شاسی بلند در این رقابت ها حضور یافته بود و امسال هم خودروهای جالب و متفاوتی در بین شرکت کنندگان دیده می شوند. در رقابت امسال مثل سال گذشته دوازده خودرو حضور دارند که عبارت اند از:
آستون مارتین DBS سوپرلگرا
بنتلی کانتیننتال V۸
ب ام و M۲ کامپتیشن
ب ام و M۸۵۰i XDrive
دوج چلنجر هلکت ردآی
فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰
جگوار XE SV Project ۸
لامبورگینی اوروس
مک لارن سنا
مرسدس AMG GT۶۳ S
پورشه ۹۱۱ کاررا S
تویوتا سوپرا
یکی از متفاوت ترین خودروهایی که در رقابت امسال حضور دارد مک لارن سنا است زیرا این هایپرکار در اصل یک خودروی مسابقه ای جاده ای است. علاوه بر این، امسال هم یک شاسی بلند در بین شرکت کنندگان حضور داشت که توانست تایم های بهترین خودرو برای رانندهٔ پنج سال پیش را نابود کند! مجموع قیمت همهٔ شرکت کنندگان رقابت بهترین خودرو برای رانندهٔ سال ۲۰۱۹ برابر با ۲,۷۵۹,۰۱۴ دلار است و هرچند قیمت بسیاری از خودروها در قلمروی شش رقمی قرار دارد اما جالب اینکه یک میلیون دلار از این مبلغ فقط به یک خودرو یعنی سنا اختصاص دارد! برای انتخاب برنده از بین این دوازده خودرو، هریک از آن ها در بزرگراه ها و جاده های کالیفرنیا آزمایش های سختی را پشت سر گذاشته اند و نُه داور به طور دقیق آن ها را بررسی کرده اند.
اما یکی از مهم ترین قیمت های این رقابت، آزمایش خودروها در پیست لاگونا سکا است. این پیست به دلایل مختلف پیست دشواری است. لاگونا سکا تنها یک مسیر مستقیمی دارد که این یعنی باید شتاب و سرعت خودروها هنگام خروج از پیچ ها خوب باشد. همچنین خودروها برای زدن تایم خوب صرفاً نباید روی داون فورس تکیه داشته باشند زیرا در بسیاری از سکتورهای لاگونا سکا داون فورس عامل خیلی مهمی نیست. همچنین در پیچ یازده این پیست سه منطقهٔ عمدهٔ ترمز گیری وجود دارد و بنابراین ترمزهای خودروها نیز در این پیست به سختی تحت فشار قرار می گیرند. در این پیست هریک از شرکت کنندگان به طور دقیق و موشکافانه توسط ۶۰ نفر از کارکنان موتورترند موردبررسی قرار می گیرند و امکان هیچ تقلبی در آن وجود ندارد.
حتی خودروسازان هم برای کمک به موتورترند تیم های خود را به لاگونا سکا می فرستند تا آزمایش ها به دقیق ترین شکل ممکن صورت گیرد. این یعنی خودروسازان رقابت بهترین خودرو برای راننده را کاملاً جدی می گیرند. برای آزمایش و بررسی عملکرد خودروها در این پیست از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که تمام شرکت کنندگان در شرایط بهینه هستند و این می تواند به معنای همه چیز از فشار باد ایده آل تایرها گرفته تا تنظیمات حالت رانندگی باشد. از سوی دیگر، راننده های حرفه ای هم سریع ترین دور ممکن را در این پیست با هر خودرو می زنند.
تایم شرکت کنندگان رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۹ در پیست لاگونا سکا
رتبه | خودرو | تایم |
1 | مک لارن سنا | 1:27.62 |
2 | پورشه 911 کاررا S | 1:35.52 |
3 | مرسدس AMG GT63 S | 1:36.26 |
4 | فورد موستانگ شلبی GT350 | 1:36.83 |
5 | جگوار XE SV Project 8 | 1:36.96 |
6 | آستون مارتین DBS سوپرلگرا | 1:38.27 |
7 | ب ام و M850i XDrive | 1:39.40 |
8 | تویوتا سوپرا | 1:40.57 |
9 | ب ام و M2 کامپتیشن | 1:40.83 |
10 | لامبورگینی اوروس | 1:40.90 |
11 | بنتلی کانتیننتال V8 | 1:41.21 |
12 | دوج چلنجر هلکت ردآی | 1:42.70 |
همان طور که انتظار می رفت برجسته ترین عملکرد در پیست را مک لارن سنا داشت. البته سال گذشته پورشه ۹۱۱ GT۲ RS با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۸ ثانیه و ۳۰ صدم ثانیه، سریع ترین تایم لاگونا سکا را به ثبت رساند و با اختلافی بیش از نیم ثانیه رکورد پورشه ۹۱۸ را شکست. امسال گمان می رفت هایپرکار بریتانیایی بتواند رکورد پورشه را کاملاً نابود و GT۲ RS را سلاخی کند اما این طور نشد و اختلاف آن ها بسیار جزئی بود آن هم با توجه به اینکه سنا تقریباً ۷۰۰ دلار گران تر از پورشهٔ ۳۰۰ هزار دلاری است، صد اسب بخار قدرت بیشتری دارد و حدود ۱۵۰ کیلوگرم سبک تر است. سنا در اولین دور خود در لاگونا سکا هرچند سریع تر از GT۲ RS بود اما تنها کمتر از ۰.۲ ثانیه با آن اختلاف داشت؛ بنابراین هرچند این خودرو رکورد این پیست را شکسته بود اما مک لارن فکر می کرد بتواند تایمی بهتر از این به ثبت برساند.
بنابراین قرار بر این شد که سنا یک بار دیگر در پیست آزمایش شود اما نباید فراموش کرد که یازده خودروی دیگر هم در این رقابت حضور داشتند و ابتدا باید آن ها به پیست می رفتند. پورشه ۹۱۱ کاررا S جدید در ابتدا با لاستیک های خیابانی و بدون گرم کردن راهی پیست شد و نتوانست رکورد نسل قبلی خود را بشکند اما با مرتب کردن اوضاع لاستیک ها، بار دیگر به پیست بازگشت و با ثبت زمان قابل توجه ۱ دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۵۲ صدم ثانیه، نسل قبلی را با اختلافی نزدیک به یک ثانیه مغلوب کرد. در همین حال، جگوار XE SV Project ۸ که سال گذشته رکورد سریع ترین سدان پیست لاگونا سکا را بنام خود ثبت کرده بود، امسال با نسخهٔ تولیدی و ثبت زمان ۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۹۶ صدم ثانیه، رکورد خود را بهبود بخشید اما این رکورد اصلاً پایدار نبود زیرا مرسدس AMG GT۶۳ S با فشار باد مناسب تایرها به پیست آمد و با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۲۶ صدم ثانیه، سریع ترین سدان لاگونا سکا لقب گرفت.
یکی دیگر از اتفاقات جالب در تایم زنی امسال در لاگونا سکا عملکرد تویوتا سوپرا بود که با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه از ب ام و M۲ کامپتیشن بهتر عمل کرد. چگونه سوپرای ۳۴۰ اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک معمولی می تواند ب ام و ۴۱۰ اسب بخاری مجهز به گیربکس دوکلاچه را مغلوب کند؟ در جواب این سؤال فقط می توان گفت قدرت واقعی این خودرو بیشتر از عدد اعلامی است؛ و نهایتاً در آخر سنا بار دیگر راهی پیست شد و تلاش کرد زمان خود را بهبود بخشد. هایپرکار بریتانیایی در این تلاش موفق بود و با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه، به اولین خودروی تولیدی تبدیل شد که توانست در لاگونا سکا تایم زیر ۱ دقیقه و ۲۸ ثانیه را ثبت کند. این موفقیت بزرگی است اما تا قبل از آنکه متوجه شوید این زمان هنوز هم حتی ۰.۷ ثانیه از رکورد پورشه ۹۱۱ GT۲ RS سریع تر نیست.
رتبهٔ شرکت کنندگان رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۹ موتورترند
پس از بررسی و آزمایش کامل خودروها، این رقابت سخت و جذاب سرانجام پایان یافته و نوبت به رتبه بندی خودروها می رسد. یکی از سخت ترین وظایفی که داوران هرسال در رقابت بهترین خودرو برای راننده بر عهده دارند نه فقط انتخاب برنده بلکه تعیین رتبهٔ دیگر خودروها از مقام دوم تا آخر است. امسال نیز با وجود مدعیان بسیار شایسته و توانمند، رقابت بهترین خودرو برای رانندهٔ ۲۰۱۹ یکی از سخت ترین رقابت هایی است که باید در آن شرکت کنندگان رتبه بندی شوند. درهرحال این کار انجام شده و در ادامه می توانید رتبهٔ دوازده شرکت کنندهٔ رقابت امسال را مشاهده کنید.
رتبهٔ دوازدهم: تویوتا سوپرا
نسل پنجم تویوتا سوپرا فعلاً در ابتدای راه است و هنوز نیاز به انجام برخی اقدامات توسعه ای دارد. نوسانات عقب، فرمان عصبی و فعالیت بیش ازحد سیستم کنترل پایداری از ایرادات این خودرو هستند. البته سوپرا در جاده های صاف و با آسفالت خوب، خودرویی قابل پیش بینی و با قدرتی عالی است اما رانندگی در بزرگراه های خشن عیب های آن را نمایان می کند. این ماشین هنوز به کار نیاز دارد.
رتبهٔ یازدهم: دوج چلنجر هلکت ردآی
شرکت در مسابقات درگ، ترساندن همسایه ها با غرش رعب انگیز V۸ و رانندگی در ۷۰ درصد از جاده های پر رفت وآمد ایالات متحده کارهایی هستند که چلنجر ردآی می تواند به خوبی انجام دهد اما از تایم زنی در پیست ها و چابکی در مسیرهای باریک و پرپیچ وخم معذور است.
رتبهٔ دهم: ب ام و M۸۵۰i XDrive
صدای پیشرانهٔ ب ام و عالی است و در لاگونا سکا به طور فوق العاده قابل پیش بینی بود اما احساس فرمان آن مصنوعی است، سیستم تعلیق گاهی تلاش می کند خود را با عملکرد موتور هماهنگ کند و چابکی ناشی از سیستم فرمان گیری چرخ های عقب نیز موجب پیچ وتاب خوردن قسمت عقب خودرو می شود.
رتبهٔ نهم: لامبورگینی اوروس
اوروس سوپراسپرتی است که می تواند دوستان، اشیاء و بطری های نوشیدنی شما را حمل کند. هیچ خودروی به این بزرگی و سنگینی نباید مثل این باشد. کنترل بدنهٔ اوروس قوانین فیزیک را نقض می کند. بااین حال، اوروس فقط در بین شاسی بلندهای اسپرت بهترین است و نمی تواند عملکردی به خوبی خودروهای اسپرت یا سوپراسپرت داشته باشد.
رتبهٔ هشتم: بنتلی کانتیننتال V۸
بهترین ویژگی این بنتلی توسعهٔ شاسی، پیشرانه و گیربکس آن توسط پورشه است. این خودرویی بسیار ساکت، بسیار قابل کنترل و بسیار شایسته اما درعین حال سرگرم کننده است. شکوه و هیبت این خودرو به سرعت آن نیست بلکه به آرامش درون کابین آن است؛ اما هنگامی که بنتلی در کنار آستون مارتین پارک می شود، طراحی آن نمی تواند توجهات را به خود جلب کند.
رتبهٔ هفتم: آستون مارتین DBS سوپرلگرا
DBS سوپرلگرا خودروی بشدت قدرتمندی است که انسان را مسحور ظاهر خود می کند و انفجار قدرت آن در پیچ ها باشکوه و مهیج است اما این گرند تورر بریتانیایی شایستهٔ گیربکسی بسیار بهتر، بهبود نرم افزار تراکشن کنترل، ترمزهای تیزتر و کاربرد کمتر پلاستیک در داخل است.
رتبهٔ ششم: مرسدس AMG GT۶۳ S
AMG GT۶۳ از لحاظ فنی خودروی کاملاً شایسته ای است و سدانی است که واقعاً مانند یک خودروی اسپرت احساس می شود. بااین حال هرچند این خودرویی سریع و توانمند است اما ترمز گیری آن عصبی است، طراحی آن هیجان چندانی ندارد و صادقانه بگوییم خودروی خیلی جذابی نیست.
رتبهٔ پنجم: مک لارن سنا
سنا حالا سریع ترین خودروی جاده ای در پیست لاگونا سکا است. رانندگی این خودرو حماسی است و داون فورس دیوانه وار آن باعث می شود بتواند هر پیستی را به آتش بکشد؛ اما رانندگی روزمره با این هایپرکار می تواند مثل جهنم باشد زیرا پیشرانهٔ آن در شهرها صدایی غیرقابل تحمل دارد و سواری آن بسیار خشک و خشن است.
رتبهٔ چهارم: جگوار XE SV Project ۸
این جگوار خودرویی بسیار متمرکز است که گشتاور بسیار زیاد خود را مستقیماً به آسفالت منتقل می کند، قدرت و ترمزهای آن عالی احساس می شوند و به اندازهٔ یک خودروی کارتینگ چابک و پرجنب وجوش است؛ اما با توجه به اینکه این گربهٔ وحشی برای پیست طراحی شده است، واقعاً نتوانست خود را در لاگونا سکا ثابت کند درحالی که کابین آن نیز سالخورده به نظر می رسد.
رتبهٔ سوم: ب ام و M۲ کامپتیشن
M۲ کامپتیشن خودرویی جالب و با اعتمادبه نفس است که در آن می توان پاسخ پدال گاز، میزان سفتی تعلیق و احساس فرمان را تنظیم کرد. هرچند این کوپهٔ آلمانی به جز سوپرا از همهٔ رقبا در این رقابت قدرت کمتری دارد اما به شکل عجیبی در لاگونا سکا از تویوتا کُندتر است.
رتبهٔ دوم: فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰
موستانگ شلبی GT۳۵۰ خودرویی کاملاً قابل پیش بینی است که احساس می شود کاملاً به جاده چسبیده و پیشرانهٔ V۸ افسانه ای آن تا ابد دور می گیرد. ترمزهای این ماشین نیز عالی هستند و قدرت بی امان آن را بی درنگ مهار می کنند. هرچند در GT۳۵۰ باید برای فرمان سنگین و صندلی های لاغر آماده باشید اما این هنوز هم یکی از بهترین خودروهای رانندهٔ کرهٔ زمین است و ارزش خارق العاده ای دارد.
پورشه ۹۱۱ کاررا S، بهترین خودرو برای رانندهٔ موتورترند ۲۰۱۹
جادوگران وایساخ دوباره کار خود را انجام دادند. پورشه ۹۱۱ کاررا S بهترین خودرو برای رانندهٔ ۲۰۱۹ موتورترند است. این پنجمین پورشه ای است که موفق به کسب این جایزه شده است. تاکنون ۹۱۱ چهار بار و کیمن یک بار موفق به کسب این عنوان ارزشمند شده اند. ممکن است ۹۱۱ خودرویی جاودانه یا حتی ابدی باشد اما همیشه در حال پیشرفت بوده است. پیروزی امسال ۹۱۱ ثابت می کند که نسل ۹۹۲ این خودرو ظاهری آشنا، احساسی آشنا و صدایی آشنا دارد اما هیچ قسمت یا مؤلفه ای در آن وجود ندارد که کاملاً جدید نباشد و بهبود نیافته باشد.
نسل جدید ۹۱۱ از بدنهٔ کاملاً جدیدی برخوردار است که با پانل های آلومینیومی ساخته شده است. تنها ۳۰ درصد از ساختار این نسل از فولاد است اما استحکام آن ۵ درصد بهبود یافته است. در زیر توری عقب این اسپرت آلمانی اما همان پیشرانهٔ شش سیلندر تخت توئین توربوی آشنای پورشه قرار دارد که میل لنگ، سر سیلندر، سیستم روغن و سوپاپ های آن با موتور نسل قبلی مشترک است. البته این موتور تغییراتی مثل تجهیز به توربوشارژرهای بزرگ تر و بهبود جریان هوای خنک را تجربه کرده که برای موتوری که کمتر از چهار سال پیش معرفی شده تغییرات زیادی محسوب می شود. این بهبودها در کنار تغییرات جزئی دیگر، خروجی موتور ۳.۸ لیتری پورشه را به ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور رسانده است.
توربوشارژرهای بزرگ تر موجب شده حداکثر گشتاور موتور ۴۰۰ rpm دیرتر از موتور قبلی ارائه شود اما این موضوع با ضریب های بهبود یافته و سرعت بیشتر تعویض دندهٔ گیربکس هشت سرعتهٔ PDK جدید جبران شده است. البته دنده های هفتم و هشتم بیشتر به کاهش سروصدا و مصرف سوخت در سرعت های کروز کمک می کند زیرا کاررا S با دندهٔ شش به حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت خود می رسد. همان طور که در بالا گفته شد، ۹۱۱ کاررا S در لاگونا سکا تقریباً یک ثانیه از نسل قبلی خود و ۰.۶ ثانیه از سومین خودروی سریع پیست امسال یعنی مرسدس AMG GT۶۳ S سریع تر بود. به گفتهٔ آزمایش کنندگان، تعادل هندلینگ کاررا S با لاستیک های خیابانی عالی است و به شکلی شگفت انگیز به پیچ ها حمله می کند.
آنچه کاررا S را خاص می کند این است که راننده نیازی به مهارت های مسابقه ای ندارد تا بتواند بهترین رانندگی را با آن تجربه کند. این خودرویی است که راننده را تحت فشار قرار می دهد تا در حد خودش باشد و درست هنگامی که به آن حد رسید، یک لایهٔ جدید از خود را نشان می دهد تا رانندهٔ سطح جدیدی را فتح کند؛ اما با همهٔ این ها آیا ۹۱۱ نسل ۹۹۲ خودروی بی نقصی است؟ نه کاملاً. موتور شش سیلندر تخت آن صدای جذابی ندارد، برخی قطعات داخلی آن احساس کاهش قیمت دارند و کنسول مرکزی مشکی پیانوی آن بشدت نور خورشید را منعکس می کند اما این خودرویی است که به راننده اجازه می دهد با خیال راحت و با اطمینان به محدودیت های خود برسد. این تعریف دقیقی از بهترین خودرو برای راننده موتورترند است و این همان چیزی است که پورشه ۹۱۱ کاررا S است.
مشخصات فنی
Porsche 911 Carrera S 2020 | |
ترکیب | موتور عقب |
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 530 نیوتن متر |
ردلاین | 7400 rpm |
نسبت قدرت به وزن | 3.5 کیلوگرم به اسب بخار |
گیربکس | هشت سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
طول | 4,531 میلی متر |
عرض | 1,851 میلی متر |
ارتفاع | 1,290 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,451 میلی متر |
وزن خالص | 1548 کیلوگرم |
توزیع وزن | 36 به 64 جلو/عقب |
ظرفیت سرنشین | 4 نفر |
حجم صندوق بار | 133 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 3.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.2 ثانیه |
ترمز از 96 کیلومتر | 28.6 متر |
شتاب جانبی | 1.07 جی |
ظرفیت باک | 64 لیتر |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 114,650 دلار |
قیمت تست شده | 143,350 دلار |