شاسی بلند جدید پایه و جدید اشکودا با نام کامیک چندی است که وارد بازار شده است. این خودرو ترکیبی دوست داشتنی از فضای کابین و بار مناسب، عملکرد و هزینه های مالکیت پایین را ارائه می کند. کامیک همان گونه که پیش بینی می شد خودرویی عالی است.
این خودرو هم اکنون وارد بازار بریتانیا شده و تا چند هفته دیگر اولین نمونه ها به دست مشتریان خواهند رسید. قیمت کامیک جدید از ۱۷۱۰۰ پوند شروع می شود و تمامی نسخه های آن به رینگ های آلیاژی، چراغ های LED و صفحه نمایش لمسی مجهز هستند.
اما درحالی که اشکودا انتظار دارد قیمت پایین این خودرو فاکتور اصلی جذب مشتریان به نمایندگی ها باشد، مدل های مجهز SE و SE L بخش اعظم فروش کامیک را تشکیل خواهند داد. خودرویی که در تست حاضر بوده از نوع پرچم دار با پیشرانه ۱ لیتری بنزینی ۱۱۳ اسب بخاری است.
اولین چیزی که با دیدن کامیک متوجه خواهید شد چگونگی خوش ساخت بودن کابین آن است. ما انتظار ویژگی های جذابی از برند ارزان قیمت فولکس واگن را داشته ایم اما پشت فرمان کامیک اصلاً خبری از حس ارزان قیمت بودن نخواهد بود. صندلی های پارچه ای استاندارد خودرو ظاهر و حس سطح بالایی داشته و معمولاً همه چیز با چرم یا پلاستیک های نرم پوشانده شده اند.
همچنین مدل های پرچم دار SE L با تجهیزات مناسبی عرضه می شوند. این خودرو به صورت استاندارد دارای صفحه لمسی 9.2 اینچی و کاکپیت دیجیتالی است. همچنین برای وجود اپل کارپلی، سیستم صوتی با 8 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای و ورود بدون کلید بهایی پرداخت نخواهید کرد.
البته خودروی حاضر در تست دارای برخی آپشن ها نیز بوده است؛ اما اکثر تجهیزات آن مثل صندلی های گرم شونده، درب پشتی برقی، نوربالای خودکار و… جزو تجهیزاتی هستند که خیلی ضروری نبوده و تنها بودن آنها بر رضایت خاطر مالک خواهد افزود.
فضای کابین و بار نیز همان گونه که گفته شد بسیار خوب است. این خودرو باید با محصولاتی همچون رنو کپچر و نیسان جوک رقابت کند و اگرچه کامیک نمی تواند با فضای بار ۵۳۶ لیتری کپچر برابری کند اما از نظر فضای بارگیری کلی برتر است. فضای صندلی های عقب نیز کاملاً بی همتاست.
تجربه رانندگی دیگر بخشی است که کامیک را در سطح بالای کلاس قرار می دهد. این خودرو سواری هیجان انگیزی ندارد اما مشتریان هم خواهان چنین چیزی نیستند. خریداران شاسی بلندهایی مثل کامیک بیشتر به دنبال طراحی و ایمنی بوده و از این نظر اشکودا کار خود را به خوبی انجام داده است.
کنترل حرکات بدنه برای خودرویی در این کلاس خوب بوده و با اطمینان می توان وارد پیچ ها شد. استفاده از فرمان، کلاچ و اهرم تعویض دنده نیز به راحتی و آسانی صورت می گیرد هرچند حس چندان زیادی را نمی توان در آنها یافت.
پیشرانه نیز اگرچه مشابه نمونه ی بکار رفته در خودرویی همچون آئودی A۱ سیتی کارور می باشد اما کمی محدود شده تر حس می شود. احتمالاً این امر به خاطر گیربکس دستی است. درحالی که معکوس های گیربکس اتوماتیک آئودی کاملاً سریع انجام می شود، شما باید کار بیشتری با گیربکس اشکودا انجام دهید تا این موضوع صورت بپذیرد. این موضوع به ویژه در سرعت های بالاتر دیده می شود و باید برای سبقت گرفتن ها حتماً از دنده معکوس استفاده کنید.
پیشرانه ی ۱ لیتری اشکودا برای افرادی که اکثر اوقات در شهر تردد می کنند کاملاً کفایت خواهد کرد. این نیروگاه آهنین کاملاً آرام و ساکت بوده و در ترافیک ها نیز کاملاً قوی ظاهر می شود. رینگ های ۱۸ اینچی بزرگ کامیک صدای بیشتری در مقایسه با رینگ های کوچک تر تولید می کنند. ما کامیک SE با قیمت ۱۹۹۳۵ پوند را انتخاب بهتری می دانیم.
اشکودا کامیک بازهم ثابت کرد خودرویی احساس برانگیز است. این خودرو سواری خوب، فضای کابین و بار زیاد و کابینی خوش ساخت دارد. دلیل اینکه کامیک حاضر در تست نتوانست نیم یا یک ستاره دیگر را بگیرد به قیمت آن مربوط می شود. مدل های رده میانی SE ترکیب بهتری از تجهیزات و قیمت را ارائه می کنند.
مشخصات اشکودا کامیک SE L ۱.۰ TSI ۱۱۵PS
- قیمت: ۲۱۹۸۰ پوند
- پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۱۱۳ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress