بخش M ب ام و در حال انجام واپسین کارها برای معرفی نسل جدید M۳ بوده اما تا آن زمان داغ ترین عضو خانواده ی سری ۳ خودروی M۳۴۰i xDrive خواهد بود. این خودرو توسط M اصلاح شده و فعلاً تنها مدل در خانواده است که از پیشرانه ی ۶ سیلندر بنزینی استفاده می کند. مهندسان ب ام و از قطعات خاص بخش M برای ارتقای این خودرو استفاده کرده اند.
قیمت پایه ی ۴۸۵۵۵ پوندی M۳۴۰i xDrive باعث می شود این خودرو در برابر رقبایی همچون مرسدس-ای ام جی C۴۳ و همچنین آئودی S۴ قرار گیرد هرچند آئودی هم اکنون از پیشرانه ای دیزلی استفاده می کند. این سدان های قدرتمند و ۶ سیلندر جایگزینی مناسب برای پرچم داران قوی تر محسوب می شوند.
موضوع جالب اینکه قدرت و گشتاور تولیدی M۳۴۰i باعث می شود این خودرو وارد قلمروی M۳ شود. اگرچه نسل جدید M۳ قدرت بالاتر از ۵۰۰ اسب بخاری خواهد داشت اما پیشرانه ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی مدل M۳۴۰i که قدرت ۳۶۹ اسبی و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری دارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیه ای ایجاد می کند که دلیل اصلی این شتاب گیرا کشش بیشتر سیستم xDrive و تعویض های سریع گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک می باشد.
این خودرو در بحث شتاب یک دهم ثانیه سریع تر از M۳ پیشین بوده اما جذابیت کامل آن را ندارد و تنها زمانی که حالت اسپورت رانندگی را انتخاب کنید شاهد صداهای عجیب تزریقی به داخل کابین خواهید بود. پرفورمنس خودرو کاملا تحسین برانگیز بوده و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری هم موید این موضوع است.
البته پیشرانه بجای طنین جذاب تنها می غرد و این یکی از تفاوت های بین M۳۴۰i و M۳ جدید خواهد بود. پیشرانه ی M۳۴۰i بیشتر مناسب رانندگی در بزرگراه ها بوده تا اینکه به یک سوپر سدان قلدر تعلق داشته باشد.
این خودرو به صورت استاندارد از سیستم تعلیق تطبیقی M، دیفرانسیل لغزش محدود اسپورت و همچنین ترمزهای M سود می برد؛ اما فاصله بین چرخ های روبرویی مشابه مدل استاندارد باقی مانده و ابعاد آن نیز دقیقا مشابه دیگر نسخه های سری 3 است. همچنین چگونگی واکنش شاسی به دستورات راننده نیز تقریبا تغییری نداشته است.
این موضوع اصلا بد نیست. سری ۳ جدید قبلا به عنوان بهترین خودرو از نظر هندلینگ در کلاس خود مطرح بوده و M۳۴۰i نیز همین موضوع را بهتر کرده است. کشش بیشتری در پیچ ها حس می شود که این هم به لطف دیفرانسیل لغزش محدود ایجاد شده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک این خودرو بیشتر روی چرخ های عقب تاکید دارد اما خودرو پایدار حس می شود. زمانی که نسخه ی پیش تولیدی آن را سال پیش راندیم فهمیدیم که با خاموش کردن سیستم های کنترل پایداری می توان کمی با عقب خودرو بازی کرد اما بیش فرمانی خودرو خیلی طبیعی نبود.
ترمزهای M اسپورت هم باعث توقف سریع خودرو می شوند اما پدال ترمز کاملا حساس بوده و بنابراین در ترافیک ها باید مراقب ترمز باشید. فرمان اسپورت متغیر نیز کاملا خوب بوده و از نظر احساس جاده کمی عقب می ماند اما وزن و سرعت گوش به فرمانی آن کاملا مطلوب است. البته در خودرویی با نشان M، شاید سیستم فرمان باید ارتباط بیشتری با راننده برقرار می کرد.
حداقل در مدل های بازار بریتانیا از سیستم تعلیق تطبیقی M اسپورت استاندارد استفاده می شود. این سیستم در حالت کامفورت استثنایی عمل کرده و در حالت اسپورت هم کمی سفت است اما اعتمادبه نفس زیادی را در راننده ایجاد می کند.
اگرچه کابین خودرو دارای برخی ویژگی های خاص مدل M است اما از نظر تجهیزات خیلی گیرا نبوده و بیشتر پولی که برای M340i پرداخت می کنید صرف پیشرانه و شاسی شده است.
اگر به دنبال نسل جدید ب ام و M3 هستید پس نباید M340i را انتخاب کنید. این خودرو بی شک محصولی بسیار سریع با پیشرانه ی خاص ب ام و است اما نبود سخت افزار کامل M در آن مشهود می باشد. ما انتظار داریم نسل جدید M3 خودرویی کامل تر باشد. شاسی و سیستم تعلیق M340i عالی هستند اما احساس می شود مرسدس-ای ام جی C43 در این کلاس خودروی خاص تری می باشد.
مشخصات ب ام و M۳۴۰i xDrive
- قیمت: ۴۸۵۵۵ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۳۶۹ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress