شاسی بلندهای معدودی می توانند از نظر پرفورمنس پا به پای پورشه ماکان بتازند. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون، ماکان به عنوان یکی از اسپورت ترین قدبلندهای بازار مطرح بوده و سریعاً به عنوان پرفروش ترین محصول پورشه تثبیت شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ فروش بالاتری در مقایسه با ۹۱۱، کیمن و باکستر داشته و این امر نشان دهنده ی گرایش مشتریان به سمت چنین خودروهایی و ترجیح دادن ماکان به خودروهای اسپورت سنتی می باشد.
تاکنون خانواده ی ماکان تنها از مدل چهار سیلندر پایه و مدل گران تر S تشکیل شده بود اما هم اکنون چشمان ما به جمال ماکان توربو روشن شده و همه چیز به زیر کاپوت مربوط می شود…
در زیر کاپوت پیشرانه ی ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی سبک تر و کوچک تری قرار دارد که جایگزین نمونه ی ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری توربوی قبلی شده است. این نیروگاه آهنین در مدل های S پانامرا و کاین و همچنین دیگر محصول گروه فولکس واگن یعنی آئودی RS۴ هم بکار رفته است.
این پیشرانه قدرت ۴۳۴ اسب بخاری دارد که افزایش ۳۹ واحدی را نشان می دهد. گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری آن نیز بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۵۶۰۰ پیشرانه تولید شده و از طریق گیربکس ۸ سرعته PDK به تمامی چرخ ها فرستاده می شود. ماکان توربو به صورت استاندارد از فنرهای فولادی و سیستم مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه استفاده می کند. ترمزها در جلو و عقب از دیسک های ۳۹۰ و ۳۵۶ میلی متری استفاده کرده و به منظور کاهش آلودگی ترمزها از پوشش تنگستن کاربید استفاده کرده است.
همه ی این موارد دست به دست هم می دهند تا یک شاسی بلند با سواری فوق العاده را بسازند. پیشرانه ی جدید عضو کلیدی این دینامیک رانندگی بالا بوده و ما انعطاف آن را بسیار دوست داریم. کافی است ماکان توربو را در یکی از حالت های رانندگی دلخواه قرار داده و درحالی که سیستم اگزوز اسپورت و فعال طنین بالایی دارد اما در هنگام حرکت در بزرگراه ها صدای کمتری خواهد داشت.
اما زمانی که به پیشرانه فشار وارد کنید توانایی های واقعی آن را خواهید دید. صدای پیشرانه هدفمند و جذاب بوده و گیربکس هم سرزنده تر شده و شما را به استفاده از پدال شیفترها تشویق می کند. صدای پیشرانه در دور بالاتر از ۴ هزار بیشتر شده و اینجاست که احساس می کنید گشتاور کامل نیروگاه آهنین ماکان توربو در دسترس بوده و می توان تا دورهای بالا با آن تازید.
آماده ساختن ماکان برای انجام چنین کارهایی آسان است. یک کلید چرخان روی فرمان به معنی انتخاب های حالت های رانندگی، اسپورت، اسپورت پلاس و شخصی است. دکمه ی اسپورت روی کنسول نیز باعث می شود قدرت پیشرانه به مدت ۲۰ ثانیه بیشتر شود.
ماکان توربو یک بیش فرمانی طبیعی داشته و اگر در استفاده از پدال گاز و فرمان تنبل باشید این موضوع را حس خواهید کرد. البته سیستم چهار چرخ محرک کمی اجازه ی لغزش بخش عقب را می دهد. این میزان لغزش کم و قابل کنترل بوده و هرگز احساس خارج شدن از دست راننده را نمی دهد. فرمان همچنان خوب بوده و اعتمادبه نفس زیادی را برای تخمین توانایی های ماکان به راننده می دهد.
خودروی حاضر در تست از سیستم تعلیق بادی سفارشی استفاده کرده و عملکرد خوبی هم دارد. البته ما شانس تست ماکان توربو مجهز به فنرهای فولادی استاندارد را نداشتیم اما هر دو ترمزهای سرامیک کربنی سفارشی و استاندارد را بررسی کردیم. این ترمزها هزینه بر هستند اما زمانی که استفاده از ترمز اولویت اصلی باشد به یک ضرورت بدل می شود.
هنوز هم دینامیک سواری جذاب ماکان در بسته ای لاکچری و سطح بالا ارائه می شود. کابین این خودرو فضای خوبی برای چهار سرنشین بزرگ سال داشته و محفظه بار 500 لیتری آن نیز کاملاً جوابگوی نیازهاست. علیرغم اینکه مدل توربو در بالاترین سطح خانواده ماکان قرار می گیرد اما پوشش چرمی به صورت استاندارد در آن وجود ندارد. البته صندلی های اسپورت یا راحت با تنظیم در 14 جهت هزینه ای ندارند. صفحه نمایش 10.9 اینچی نیز وجود دارد که تیز بوده و استفاده راحتی دارد.
پورشه ماکان توربو شاید از قوای محرکه ی جدیدی استفاده کرده باشد اما از نظر احساس برانگیز بودن همچنان همان خودروی قبلی است. ماکان مثل همیشه نشان دهنده ی یک شاسی بلند پرفورمنس است که ترکیبی از سرعت و چابکی، راحتی و آسایش بالاست. البته این خودرو بی نقص نیست و حتی پوشش چرمی را باید با هزینه ی بیشتر در اختیار گرفت.
مشخصات پورشه ماکان توربو
- قیمت: ۶۸۵۳۰ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۴۳۴ اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress