مراحل خداحافظی با پراید…

  1. یکشنبه ۵ آبان ۹۸ ساعت ۰۸:۰۷ (۵ سال قبل)
مراحل خداحافظی با پراید…
به گزارش فرانگر

دنیای اقتصاد: سه ماه تا آغاز اجرای استانداردهای ۸۵ گانه باقی است؛ این در شرایطی است که خودروسازان به منظور هماهنگی با استانداردهای مصوب، خروج برخی از مدل های تولیدی را در دستور کار قرار داده اند. آن طور که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا عنوان کرده قرار است تا پایان امسال یک مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج شوند.

در این راستا روز گذشته نیز جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان جزئیات خروج تمام مدل های پراید از خطوط تولید این شرکت پرداخت. وی در ارتباط با برنامه ریزی این شرکت برای توقف تولید پراید گفت: از بهمن ماه سال گذشته برنامه ریزی برای پایان دادن به تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه را به مرحله اجرا درآوردیم، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع را در آن زمان رسانه ای نکرده، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم؛ اما برنامه زمانی سایپا برای خروج مدل های پراید چیست؟ آن طور که مدیرعامل این خودروساز می گوید: زمان توقف تولید مدل های سواری خانواده پراید و در ادامه توقف عرضه به بازار داخلی به این صورت است که تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دی ماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.

بنابراین سه مدل سواری این خودرو به تدریج از دی ماه امسال تا تیرماه سال آینده از مدار تولید خارج خواهند شد. زمان بندی خروج مدل های پراید بی ارتباط با تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدل های این خودرو نیست. سلیمانی با اشاره به تعهدات معوق این خودروساز در رابطه با پراید افزود: تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین مشتریانی که در طرح های پیش فروش و فروش فوری این محصول ثبت نام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد. در شرایطی مدیرعامل خودروسازی سایپا از برنامه ریزی این شرکت برای توقف تولید پراید خبر می دهد که بحث جایگزینی این خودرو با توجه به وضعیت حاکم بر تولید و خروج خودروی پرتیراژی مانند پراید وتوانایی برای جایگزین کردن تیراژ آن با سایر محصولات با اما و اگرهایی همراه است. سلیمانی درباره خودروهای جایگزین پراید می گوید: مهم ترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می شوند.

این اظهارنظر مدیر ارشد شرکت سایپا به نوعی پاسخ به گمانه زنی هایی است که چندی پیش در ارتباط با تولید خودروی جدید در این شرکت به منظور جایگزین پراید، مطرح شده بود. این مدیر خودروساز تاکید می کند: برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات روی پلت فرم های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن اعلام می شود. سلیمانی با بیان محاسن خودروی پراید و همچنین بازارهای صادراتی این خودرو می گوید محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش می رسد. سلیمانی به ارزآوری پراید بعد از توقف تولید این خودرو در داخل اشاره می کند و می گوید: محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه می شود، بنابراین برنامه ریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.

carton pride




همرسانی نوشتار: